שר הבריאות ניצן הורוביץ ובכירי משרד הבריאות התכנסו הערב (ראשון) למסיבת עיתונאים, בעניין התמודדות עם וריאנט האומיקרון. בפתח דבריו, אמר השר כי יש חשש לנדבקים נוספים באומיקרון, והבהיר: "נבקש הידוק משמעותי של אכיפת המסיכות והתו הירוק, ונוסיף קריטריונים לבחינת מדינות אדומות".

"כל הסימנים מראים שמי שחוסן בבוסטר - מוגן יותר מפני מחלה קשה יותר", אמר השר. עם זאת, הבהיר כי "קצב ההתחסנות לא מספק. יש בציבור תחושה שהכל בסדר, אך יש צורך בפעולה כעת".

השר הוסיף: "התאמנו את הבדיקות לווריאנט, קבענו כללים למערכת החינוך. נקטנו בצעדים שאף מדינה לא עשתה. התוצאות לפניכם: אנחנו פעולים במצב חדש ביעילות ובנחישות. אי אפשר למנוע את התפשטות הזן באופן הרמטי, אבל אפשר לעכב אותו ולקנות זמן יקר לצורך איסוף נתונים, קנינו זמן כזה בשבועיים האחרונים".

"אנחנו נמצאים בזמן בו התמונה מתחילה להתבהר. אנחנו יודעים בוודאות שהאומיקרון מדבר הרבה יותר ומתפשט בקצב מאוד גבוה. עם זאת הדגיש השר כי לא יופעלו סנקציות או עונשים, וגם לא תתבצע כפיית חיסונים, אך קרא להורים: "אל תשאירו את הילדים חשופים לסכנה, החיסונים אינם ניסיוניים".

"אנחנו לא נסגור את השמיים, אך נבחן את נתוני התחלואה ונתאים את המדיניות בנתב"ג ונוסיף קריטריונים חדשים לבחינת מדינות אדומות". בהתאם לכך, נוספו בריטניה ודנמרק לרשימת המדינות האדומות. כמו כן, במשרד הבריאות מזהירים כי בלגיה גבולית ואינה עומדת בקריטריונים של מדינה אדומה. עם זאת, שכיחות האומיקרון במדינה נמצא בעלייה ועל כן יתכנו שינויים בהנחיות כבר בימים הקרובים . 


ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: שלו שלום/TPS)
ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: שלו שלום/TPS)

"אנחנו בתחילתו של גל, מקדם ההדבקה של האומיקרון גבוה מאוד" 

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, דיברה לאחריו, ואמרה: "אנחנו בתחילתו של גל. באנגליה, העלייה באומיקרון מאוד מהירה. יש הכפלה כל יומיים שלושה, יש הערכה שיגיעו לכמיליון עד סוף החודש. כך גם סקוטלנד, דנמרק וגרמניה". היא הוסיפה: "יש לנו ירידה בהגנה של אנשים מחוסנים במנה ראשונה ושניה, ואנשים מחלימים".

אלרעי פרייס הוסיפה: "במנת הבוסטר, אנחנו רואים תוספת הגנה משמעותית. אך יהיה דיון האם להאיץ ולהקדים את הבוסטר לפחות מחמישה חודשים". לדבריה, מדובר במקדם הדבקה גבוה מאוד, בין 3 ל-4.8, אך ציינה כי ישנו חוסר במידע באשר לאלימות הווריאנט.

פרופ' נחמן אש הדגיש גם הוא את חשיבות החיסונים, והבהיר: "כאשר האומיקרון יפגוש את שכבת הלא מחוסנים - הוא יוביל לגל תחלואה קשה".

פרופ' אש הודיע כי נבחנת האפשרות לתת את מנת הבוסטר (החיסון השלישי) לאחר שלושה חודשים, ולא חמישה כפי שנהוג כיום. באשר לחיסון דחף נוסף (רביעי), אמר: "אנחנו בוחנים את הנתונים על בסיס דעיכת חיסון הבוסטר, והדבר השני, תיבחן הגנת חיסון הדחף השלישי מפני האומיקרון".

פרופ' נחמן אש (צילום: שלו שלום/TPS)
פרופ' נחמן אש (צילום: שלו שלום/TPS)

ברקע זה, משרד הבריאות הודיע  כי עד כה, זוהו בישראל 67 מאומתים לווריאנט האומיקרון: 44 מתוך סך המאומתים שבו מדרום אפריקה, אנגליה, צרפת, ארה"ב, איחוד האמירויות, הונגריה, איטליה, נמיביה וטורקיה. 14 מאומתים באו במגע עם שבים מדרום אפריקה, אנגליה וצרפת ותשעה נדבקים הם מתוך הקהילה.

מתוך אותם 67 מאומתים - 13 אינם מוגנים (לא מחוסנים, מחלימים שעברה חצי שנה מההחלמה, ומחוסנים במנה שניה שעברה חצי שנה ממועד החיסון) ו-54 מוגנים. 

בנוסף, קיים חשד גבוה לעוד 80 מקרים של חשיפה לווריאנט, שעדיין לא התקבלו תוצאות הריצוף. מבין ה"חשודים" והמאומתים, 54 עם סימפטומים, 88 בלי סימפטומים וחמישה נוספים בתהליך בדיקה.