פרופ גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והגיב על ההיסטריה סביב וריאנט האומיקרון של נגיף הקורונה: "הנתונים הידועים זה שזה מתפשט בקצב של אחד לשלושה ימים, בימים היותר אינטנסיביים של הקורונה דיברנו על שבוע-עשרה ימים, הקצב מהיר".

הוא הוסיף כי האוכלוסייה בה הווריאנט פוגע כרגע היא צעירה, "הסיכוי שנראה באוכלוסייה הצעירה מחלה קשה בטווח מהיר לא גדול, לכן החשש הוא מפגישה של הווירוס בקצב ההדבקה שלו עם אוכלוסייה יותר מבוגרת או לא מחוסנת. אף אחד לא יודע להגיד שהמחלה יותר קלה בווריאנט הזה".

"ביולוגית, אני לא רואה סיבה מדוע המחלה של הווריאנט הזה תהיה שונה ממחלה של ווריאנטים שונים. יכול להיות שאני טועה אבל אף אחד לא יודע את התשובה", אמר. 

בהמשך, התייחס ברבש לתחלואה בזן החדש בעולם: "האוכלוסייה שנדבקה ממנו הכי הרבה בדרום אפריקה היא גילים 40-20, אלה לא גילים שבהכרח מתים, נכון שהמסרים שמגיעים משם מרגיעים, אני לא הייתי לוקח את זה בביטחון כל כך גדול".

כשנשאל אם הסיבה היא חוסר שיווניות מבחינת החיסונים, ענה: "הסיבה בדרום אפריקה היא לא שאין חיסונים אלא שהמערכת לא יודעת לתת אותם כמו שיודעים לתת אותם בעולם המערבי וזה נכון, וריאנטים ימשיכו להתפתח, בדרום אפריקה כנראה זה התפתח אצל חולי HIV עם מערכת חיסונית דפוקה ואיפשר לעצמו לפתח את המוטציות".

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר התייחס גם לדעתו המקצועית על התמודדות הממשלה עם הווריאנט: "התמקדות כרגע בנתב"ג נכונה כי משם זה עלול להגיע ועצירה של ההתפשטות דרך נתב"ג רלוונטית מאוד ונכונה לשלב הזה אבל המציאות היא שיש אנשים שבוחרים לא להתחסן ומסכנים את כולנו ובעיניי זו מציאות לא קבילה והדרך היחידה שאני יודע להתמודד איתה זה לחייב חיסונים, אין ברירה. לא להזריק בכוח אבל ליצור סיטואציה את התנאים בהם אנשים יבינו שאם הם לא מתחסנים חייהם יהיו מוגבלים".

לטענתו, למען התמודדות עם הלא מחוסנים צריך להפעיל סנקציות, "שהאנשים האלה ישבו בבית, שמי שלא מחוסן שידביק את בני ביתו. חיסון זו הדרך היחידה להתמודד עם קורונה אין דרך אחרת. יש עשרות מחקרים שנעשו בעולם על הנושא של איך משכנעים אנשים להתחסן והוכח בעשרות מחקרים שלא עוזר להסביר על אפקטיביות החיסון ועל הבטיחות".

על חיסון ילדים אמר: "צריכים להתחסן, אבל לא מחסנים בכוח". בנוסף, התייחס לאפשרות של חיסון רביעי, והסביר כי "אני יודע שמדברים על זה ומקווה שיקבלו החלטה. אני לא יודע מתי יגיע הרגע לזה. נראה כרגע שכל חצי שנה נצטרך חיסון אבל יכול להיות שהחיסון הבא יהיה כבר נגד האומיקרון".

בסיום דבריו התייחס לשאלה על סגר ללא מחוסנים בלבד: "במטאפורה. נחכה לעשרת אלפים ואז נעשה את זה כשזה יהיה מאוחר?".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm