משרד הבריאות עדכן היום (ראשון) כי זוהו 40 מקרים מאומתים חדשים לזן האומיקרון של נגיף קורונה.  עד כה זוהו בישראל 175 מאומתים, מהם 113 ששבו מדרום אפריקה , אנגליה, צרפת, ארה"ב, איחוד האמירויות, הונגריה, איטליה, נמיביה, טנזניה, גרמניה, מרוקו, ספרד, סרביה, בלגיה, קפריסין ותורכיה. מתוך אותם 175 מאומתים, 53 לא היו מוגנים בחיסוניות כלשהי מפני הנגיף, בין אם באמצעות חיסון בתוקף או החלמה בחצי השנה האחרונה.

מנהל המחלקה ליחב"ל במשרד הבריאות, ד"ר אשי שלמון, שוחח היום עם ענת דוידוב ב-103FM והסביר את ההשפעה של התפרצות האומיקרון בישראל: "כל זן שדכולי עלמא הוא מדבק ביותר, ברמות שלא הכרנו עד עכשיו במגיפה. השאלה הפתוחה היא עד כמה הוא יוצר תחלואה קשה. ייקח זמן עד שנדע ואני לא בטוח שיש לנו את הזמן לשבת בשאננות ולבדוק את זה".

"הנתונים מדרום אפריקה לא מספיק ברורים וקשה להסיק מהם משמעות, אבל אנחנו כן רואים מה קורה במדינות אחרות ולערכתנו גם אם יהיו פחות מקרים קשים או פחות מתים - עדיין ההדבקה כל כך רחבה שהיא יכולה לגרום לגל תחלואה קשה מאוד. להערכתי אין ספק שמדובר פה במגה אירוע של הידבקות. אנחנו רואים מה קורה באירופה ובארצות הברית, ולצערי זה יקרה גם כאן. השאלה היא עד כמה ההידבקות הזאת תורגם בסוף לתחלואה קשה, לעומס בבתי חולים וחלילה במוות".

בהתייחסו האם החיסון נגד הקורונה עשוי להועיל גם נגד האומיקרון, אמר ד"ר שלמון כי "גם אם החיסון לא נותן הגנה מלאה, מי שמחוסן היטב - גם אם הם ידבקו, הם יפתחו מחלה קלה יותר. אני מנצל את הבמה כדי לומר - אל תחכו לסוג חדש של חיסון".

"זה יקרה מתישהו, אולי, אבל זה ייקח הרבה זמן והעדיף ליהנות ממה שהחיסון יודע לתת לנו כבר היום. צריך גם ליצור הרבה הד כדי להסביר להורים שהיתרון והרווח שהחיסון נותן גם לילדים, ולא רק לסביבה, גדול מכל סיכון", הסביר. 

קורונה בברלין (צילום: REUTERS/Fabrizio Bensch)
קורונה בברלין (צילום: REUTERS/Fabrizio Bensch)

כמו כן, מנהל המחלקה ליחב"ל במשרד הבריאות התייחס גם להגבלות בנתב"ג ואמר כי "יש שורה ארוכה מאוד של מדינות שכבר נכנסו לאיסור טיסה מוחלט - חלקם ייכנסו הערב וחלקם יכנסו בהמשך השבוע. למעשה, עד סוף השבוע הזה, ככל הנראה חלק ניכר מהתעבורה האווירית לישראל תוגדר כאדומה, מה שאומר שתהיה ירידה בנוסעים יוצאים ונכנסים. זאת המטרה - ולא לטווח הארוך, אלא לטווח של התקופה הקרובה, כדי להוריד בכל מחיר את כניסת התחלואה בישראל". 

"אני לא הולך ואני לא ממליץ לבני ביתי ללכת כרגע לאירועים המוניים, נראה לי שנכון להיזהר עד שלא נבין עם מה אנחנו מתעסקים פה. מדינת ישראל צריכה לקבל החלטות ומהר - המילה סגר קיימת ברקע והיא גם נאמרת בקול רם בלא מעט מדינות באירופה. המטרה היא לא להגיע לשם וככל שנקפיד יותר להימנע מהדבקות המוניות, כך גם נצליח להרחיק אותו", סיכם. 

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103fm