מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופסור חזי לוי, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב והתייחס לסיכוייה של מדינת ישראל להיכנס לגל חמישי של נגיף הקורונה, כאשר הפעם הזן הדומיננטי ביותר יהיה זן האומיקרון. "אנחנו כנראה נמצאים בגל, מתקרבים לגל מספר המאומתים על פי התחזיות יעלה משום שמדובר בנגיף שמאוד מידבק. אנחנו רואים בימים האחרונים נדבקים, מאומתים בסדר גודל של 700 עם עליה במקדם ההדבקה כל הסימנים מדברים על תחילתו של גל או התקדמות לגל", הצהיר פרופסור לוי.

לאחר שנשאל אם לדעתו נכון לסגור את השמיים, השיב לוי כי ""דה פאקטו השמיים נסגרו כי מרבית היעדים אדומים ואלה שנותרו לא אדומים יהיו כאלה במהלך השבוע. אנשים רוצים לטוס כי התחושה היא שהשתלטנו על הקורונה ועל הדלתא, אבל לצערי נראה תוך שבועיים-שלושה שמקדם ההדבקה יעלה ותהיה יותר תחלואה".

פרופ' חזי לוי (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
פרופ' חזי לוי (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

המנכ"ל לשעבר הסביר על ההבדלים בין זן האומיקרון לבין הדלתא, שהיה הזן הדומיננטי בגל הרביעי: " כשזה התחיל בדורם אפריקה היו פחות מאושפזים אבל אם נראה מה קורה בבריטניה ובארה"ב, זה לא בטוח. עדיין, נגיד שפחות מאושפזים לשמחתנו פחות חולים קשה אבל יהיו נדבקים, יהיו אנשים בבתים ואם נדבר עם עשרת אלפים נדבקים חלקם חולים, חלקם רק חשופים, מה עשינו? סכנת ההדבקה תלך ותעלה. אנחנו רואים שהאומיקרון יכול להדביק אנשים שחוסנו. יש מיליון כאלה שלא חוסנו בבוסטר אז הם לא מוגנים. כל התיאוריות האלה שלא נורא, לא. אני חושב שזה יכול להדביק ולגרום לתחלואה".

"עושים רבות לחסן ילדים. לא יודע אם הרמנו ידיים, הציבור חלקו נקעה נפשו והוא אומר אז מה? הייתה ירידה בתחלואה בגל הדלתא והכול בסדר, אבל אני חושב שנהיה עדים לגל תחלואה ייתכן שזה יהיה עוד גורם שייצור נרטיב להתחסנות", המשיך לוי.

לאחר מכן, הוא השווה בין דרכי הטיפול במגפה בין שתי הממשלות, זו שכיהנה עם התפרצות הנגיף וזו שמכהנת כעת: "התנאים שונים. היה גם פחות ידע, בטח בהתחלה. היום אנחנו נמצאים עם ממשלה שמתמודדת עם גלים, עם חיסון, יש כלי נשק שמפעילים אותו במידה כזו או אחרת".

לסיום, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר התייחס לאפשרות שאזרחי ישראל יקבלו מנה רביעית של החיסון נגד קורונה: "צריך לדון ולראות מה שרידות החיסון השלישי מבחינת נוגדנים. ייתכן שהייתי שוקל את זה בטח לגבי מבוגרים שיש להם גם מחלות רקע. לא נשכח שעברו ארבעה חודשים מאז התחלנו להתחסן בבוסטר, להבנתי עושים ניסויים כעת לראות מה עומק השרידות של החיסון השלישי. לא יודע אם כולם אבל אם קרובים לשם, בטח נהיה קרובים לגבי האנשים המבוגרים יותר עם מחלות רקע שעלולים לייצר מחלות קשה ואפילו תמותה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm