ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה (קבינט הקורונה), התכנסה הערב (שלישי) לדיון בהגבלות נוספות ברקע התפשטות וריאנט הקורונה החדש, האומיקרון.

בתום שלוש וחצי שעות, לא נערכה הצבעה על הגבלות התקהלות, אך השרים הצביעו פה אחד בעד תו ירוק זמני למחוסנים, והוסכם מתווה למערכת החינוך. אלו ההחלטות שהתקבלו:

  • קניונים יפעלו במתכונת של תו סגול, על פי יחס תפוסה של 1:15 (אדם אחד בכל 15 מטרים).
  • כניסה לחנויות ששטחן עולה על 100 מ"ר תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, הן במתחמים פתוחים והן בקניונים ובמתחמי קניות סגורים. חובת התו הירוק תחול גם העובדים בחנויות אלו.
  • דוכני המזון בקניונים יתנו שירות ללקוחות בכפוף להצגת תו ירוק, ולא תתאפשר בהם ישיבה, אלא במתכונת Take away בלבד.
  • כניסה למסעדות הממוקמות בתוך קניון תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, בהתאם למתכונת הנהוגה כיום במסעדות.
  • התו הירוק בקניונים ובמתחמי המסחר לא יחול על מקומות המספקים שירותים חיוניים, בהם תימשך המתכונת הנהוגה כיום (תו סגול ביחס תפוסה של 1:7).
  • בחינוך: באשר לכיתות א'-י"ב ביישובים אדומים - רק כיתות בהן היקף התלמידים שקיבלו את מנת החיסון הראשונה יעמוד על 70% ומעלה, הלימודים יתבצעו באופן פרונטלי. כיתה שהיקף ההתחסנות בה נמוך מכך, תעבור ללימוד מקוון. ההחלטה תחול בחטיבות הביניים והתיכונים באופן מיידי, ובבתי הספר היסודיים החל מעוד שלושה שבועות. בישובים ירוקים וצהובים, מערכת החינוך תפעל כסדרה בהתאם ל"מגן חינוך" ו"כיתה ירודה". 

בנוסף, הוחלט כי במהלך חודש ינואר יופסק מימון המדינה עבור בדיקות אנטיגן לילדים למטרת תו ירוק (המדינה תמשיך לממן בדיקות אנטיגן למדוכאי חיסון בכל הגילאים). תתאפשר קבלת תעודת תו ירוק למשך חודש מקבלת החיסון הראשון, לשם כניסה למערכת החינוך ולמתחמים בהם חלים כללי התו הירוק, אך לא לשם קבלת פטור מבידוד. החלטה זו תיכנס לתוקף לאחר השלמת ההתאמות הנדרשות במערכות המחשוב של משרד הבריאות. 

עימות בין אלרעי פרייס לליברמן, בנט התעקש על חיסון רביעי והשר בר לב טען כי אין מנוס מסגר קרוב

בפתח הדיון הזהיר ראש הממשלה נפתלי בנט כי האומיקרון מתקדם בדיוק לפי הציפיות כי ישנה הכפלה של המאומתים. הוא הדגיש כי "הבחירה היא בין הגבלות קלות עכשיו לצעדים קשים אחר כך".

בהמשך הדיון נרשם אירוע חריג כאשר פרץ עימות חריף בין שר האוצר אביגדור ליברמן, שהביע התנגדות נחרצת להגבלת התקהלות ואף השווה את האומיקרון לשפעת, ובין ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שהסבירה לו כי ישראל איננה מדינה מחוסנת. 

התפרצות האומיקרון בישראל: עלייה דרמטית במספר המאומתים

בהקלטות שפורסמו בחדשות 12 נשמע ליברמן אומר כי "אנו חיים כבר חודש וחצי עם אומיקרון, עד היום בכל העולם נפטרו כ-12 אנשים, זה מה שאנחנו יודעים. מבחינת החולים הקשים יש 81 חולים קשים ו-41 מונשמים. מבחינת ההשפעה של האומיקרון, אני לא רואה שזה משפיע כרגע יותר מאשר שפעת".

הוא הוסיף: "כמו שאנו חיים עם השפעת, כרגע אנו חיים עם האומיקרון. אני לא חושב שיש מקום לנקוט צעדים, כמו למשל מגבלת התקהלויות 100 אנשים 300 אנשים פשוט אין לזה מקום. זה מכניס אותנו ישר לעולם של פיצויים".

אלרעי פרייס השיבה: "אדוני שר האוצר, הצגנו את הנתונים מדרום אפריקה, גם בישיבת הממשלה שאני לא יודעת אם היית בחלק הזה. הצגנו את הנתונים בצורה נרחבת עם העלייה באשפוזים, עם פחות תמותה מהווריאנט הזה אבל עלייה בתמותה ועם ההסתייגות המאוד גדולה שבדרום אפריקה יש 5.5% אנשים מעל גילך 65 ו-70% מחלימים. עכשיו יכול להיות שזה בסדר ואנו נגלה בעוד שבועיים שהווריאנט הזה..."

ליברמן קטע אותה ואמר "סליחה, אבל כמה מחוסנים יש בדרום אפריקה...".

אלרעי פרייס השיבה בחריפות: "בגילאים מעל 40 יש 40% מחוסנים, אבל אם אנחנו יודעים שיש בעיה בניטרול הנגיף על ידי שתי מנות חיסון של פייזר, ויש לנו במדינה שלנו מעל מיליון שלא קיבלו את מנת הבוסטר, עוד אנשים בטווח של 3-6 חודשים מהמנה השנייה שלהם, ועוד אוכלוסיה גדולה שלא קיבלה מנה ראשונה ושנייה, אז גם לנו יש פה אוכלוסיה נרחבת שלא מחלימה ולא מחוסנת. אז האמירות שאנחנו מדינה מחוסנת, צריך פשוט לדעת את הנתונים ולהבין שזה לא בדיוק ככה".

ליברמן הוסיף: "אי אפשר לקיים דיון. כל פעם שאני מסיים משפט, הכל מודלף. אתה יודע שתוך כדי אתה מסיים משפט".

שר המשפטים גדעון סער עמד על כך שיש להציע "הטבות" להורים שיחסנו את ילדיהם בני ה-5-11 במטרה לעודד חיסונים. "צריך להציע מענק של אלף שקלים לכל הורה, אפשר גם באמצעות תווי קניה לעסקים כדי לעודד המגזר העסקי. החיסונים זה הסכר הכי אפקטיבי בפני תחלואה קשה ולנוכח הגל הצפוי זה המהלך הכי אפקטיבי לעידוד התחסנות ותוך זמן קצר".

השר עמר בר-לב הבהיר: "באמצע ינואר נהיה בסגר. זו האמת".

ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: שלו שלום/TPS)
ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: שלו שלום/TPS)

כאמור, בפתח הדיון, אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי "החדשות הרעות הן שהאומיקרון בישראל מתקדם בדיוק לפי הציפיות והערכות שלנו. אנחנו בהכפלה של המאומתים. נדע תוך שבוע וחצי מה רמת החומרה של הנגיף. הבחירה בין הגבלות קלות עכשיו לצעדים קשים אחר כך".

בנט הוסיף: "אנחנו צפויים לראות מגמה דומה של הכפלות כל יומיים-שלושה בזמן הקרוב, אולי פחות. הציבור צריך להיות מודע לכך שצפויה עליה דרמטית בתחלואה. זה לא הגזמות, זה הצפי ואני מעריך שזה יגיע מאוד מהר. אנחנו לא יכולים למנוע את הגל, אין אפשרות כזו. אבל אנחנו בהחלט יכולים ונותנים את הכלים לאזרחי ישראל להגן על עצמם בעיקר מפני תחלואה קשה, לכשחלקם ידבקו", הוסיף ראש הממשלה בדיון.

בנוסף, הצהיר בנט כי הוא מקווה שמשרד הבריאות יאשר מתן חיסון רביעי, וד"ר שרון אלרעי פרייס ציינה כי על מנת לאשר זאת, מחכים למחקר של שיבא, שיתחיל מחר. בנט נזף במשרד הבריאות: "אנחנו מאבדים זמן יקר. המחקר לחיסון רביעי נדחה שוב ושוב! זה היה צריך להתחיל מזמן!".

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא הזהיר במהלך הדיון מפני השבועיים הקרובים בהם יצוינו חג המולד וחגיגות השנה החדשה באירועים המוניים, ואמר: "נשלם על כך מחיר".

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון התנגדה לביטול הכיתה הירוקה במקביל לאפשרות שילדים יכנסו לבידוד, ואמרה: "אנחנו רוצים מאוד לעודד חיסונים במערכת החינוך, אבל אם מבטלים את הכיתה הירוקה וגם ילדים מחוסנים נכנסים לבידוד - זה יוצר מסר כפול".

ההגבלות המסתמנות: צמצום התקהלויות, תו ירוק וסגול בחנויות ואפשרות ללמידה מרחוק

בין ההמלצות שהועלו במהלך הדיון על ידי משרד הבריאות: בתי ספר ביישובים אדומים וכתומים יעברו למתכונת למידה מרחוק, כניסה לקניונים תתאפשר באמצעות תו סגול בחנויות מעל 100 מטר, ושאינן חיוניות בתו ירוק. בחנויות בהן לא יחול התו הירוק – תתאפשר כניסת 20 איש בפנים ו-50 בחוץ. במקומות בהם יוצג תו ירוק – תתאפשר כניסת 300 איש בפנים ו-1,000 בחוץ. 

באשר למקומות עבודה – המגזר הפרטי והציבורי יעבור ל-50% תפוסה, כאשר היתר יעברו לעבודה מהבית. 

‏מתווה החינוך - בערים כתומות ואדומות, אם בכיתה ישנם יותר מ-70% תלמידים מחוסנים - הלימודים ימשכו כרגיל. אם בכיתה ישנם פחות מ70% מחוסנים - יעברו ללמידה מרחוק.

נפתלי בנט, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן בישיבת הקבינט (צילום:  REUTERS/Ronen Zvulun)
נפתלי בנט, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן בישיבת הקבינט (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

על פי הסיכום שהושג לפני דיון הקבינט, יחול תו סגול בכניסה לקניונים ותו ירוק בכניסה לחנויות. לפי גורמים המעורים בעניין, משרד הבריאות ימליץ למנוע התקהלויות, אך לא תוטל מגבלה כזו.

בין ההמלצות שהועלו על ידי משרד הבריאות: בתי ספר ביישובים אדומים וכתומים יעברו למתכונת למידה מרחוק, כניסה לקניונים תתאפשר באמצעות תו סגול בחנויות מעל 100 מטר, ושאינן חיוניות בתו ירוק. בחנויות בהן לא יחול התו הירוק – תתאפשר כניסת 20 איש בפנים ו-50 בחוץ. במקומות בהם יוצג תו ירוק – תתאפשר כניסת 300 איש בפנים ו-1,000 בחוץ. 

באשר למקומות עבודה: המגזר הפרטי והציבורי יעבור ל-50% תפוסה, כאשר היתר יעברו לעבודה מהבית. 

‏מתווה החינוך: ערים כתומות ואדומות, אם בכיתה  יותר מ-70% תלמידים מחוסנים - ילמדו כרגיל. פחות מ70%. מחוסנים - למידה מרחוק.

בהתייעצות שקיים אמש ראש הממשלה עם צמרת משרד הבריאות, הוסכם כי יש להטיל הגבלות על התקהלויות ולהורות על עבודה מהבית במגזר הציבורי, ועלתה הצעה להגביל את כמות האנשים בחלל סגור - למאה בלבד. 

בתוך כך, אישרו היום שרי הממשלה במשאל טלפוני, את צמצום הנוכחות הפיזית להיקף של 50% במקום העבודה במגזר הממשלתי והציבורי. כחלק מההחלטה, יוכלו מנכ"לי המשרדים ומנהלי יחידות הסמך, ככל שהדבר נדרש, לאשר שהייה של שיעור עובדים גבוה יותר, תוך נימוק ועדכון נציב שירות המדינה.

כמו כן, שר הביטחון בני גנץ, הנחה את פיקוד העורף להרחיב את פעילות מפקדת "אלון" למול מדרגה של 5,000 מאומתים ביום. בנוסף, אישר השר  את מבצע החיסונים ברשויות המקומיות שיובל על ידי צה"ל ופיקוד העורף.

מנתוני משרד הבריאות שפורסמו היום, עד כה זוהו בישראל 341 מאומתים לאומיקרון. 170 מתוכם זוהו ביממה האחרונה. מתוך אותם 341 מאומתים: 95 לא מוגנים (לא מחוסנים, מחלימים שעברה חצי שנה מההחלמה, ומחוסנים במנה שניה שעברה חצי שנה ממועד החיסון), ו- 246 מוגנים.