ראש הממשלה, נפתלי בנט, הציג היום (שלישי) את מדיניות הבידודים החדשה במערכה מול האומיקרון. בפתח דבריו, הדגיש כי על פי נתונים שהתקבלו בעולם, ישנן אינדיקציות טובות לכך שיחס ההמרה בין מאומתים לחולים קשה הוא חיובי, כלומר הווריאנט אמנם מדבק מאוד, אך עם פחות חולים קשה. 

בנט הוסיף כי המדיניות הנוכחית עלולה להוביל למצב בו יהיו כמיליון בני אדם בידוד, ולדבריו, "זהו סגר לאומי דה פקטו, כאשר מטרת העל שלנו היא לקיים ככל האפשר משק פתוח, תוך הימנעות מאי ספיקה בבתי החולים".

על כן, עיקרי המדיניות החדשה: מי שמחוסן ונחשף לחולה מאומת (ללא הבחנה בין הווריאנטים), צריך לגשת להיבדק, להמתין לתוצאה, ובהנחה שהוא שלילי - רשאי לשוב למקום עבודתו ולבית הספר. המדיניות נוגעת לבני חמש ומעלה באופן גורף, ובלבד שהם מחוסנים על פי תנאי התו הירוק. מי שאינו מחוסן, יכנס באופן מיידי לבידוד בן שבוע. עם זאת, גם אלו ששבים לקהילה לאחר בדיקה שלילית, מצופה כי ימנע מאירועים הומי אדם ומאינטראקציות עם אנשים שבסיכון גבוה לחלות. 

ניסוי במתן מנת החיסון הרביעית נגד הקורונה, בבית החולים תל השומר (צילום: איתן אלחדז/TPS)

ראש הממשלה הוסיף בתדרוך כי "אני מצפה לאחריות אישית של האזרחים, יש לאזרחים אחריות להגן על עצמם ועל הילדים. אם אני צריך לסווג, אנחנו נכנסים לשלב השלישי של המגיפה ושל המערכה מול המגיפה. השלב הראשון היה מאז הזיהוי – מדיניות חסימה באמצעות סגירת השמיים, זה קנה לנו שלושה עד ארבעה שבועות. אחר כך מדיניות עיכוב – באמצעות מדיניות קטיעת שרשראות ההדבקה, באמצעות הבידודים הכוללים, שקנה לנו עוד בערך שבועיים".

"כעת אנחנו בשלב ההגנה. אנו מפעילים את תכנית האומיקרון. אני צופה גל גבוה הרבה יותר מהגלים הקודמים. הגל הזה יארך קצת פחות מהגלים הקודמים, אבל הוא יקח זמן", הבהיר. "ההחלטה לפני חמישה שבועות לסגור את שמי ישראל לכניסת זרים הייתה בדיוק כדי לקנות זמן, תוך פעולות הכנה - כמו רכש תרופות, שינחתו מחר".

נפתלי בנט בישיבת הקבינט (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)
נפתלי בנט בישיבת הקבינט (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)


ראש הממשלה העריך כי אם לא היו פועלים לסגירת השמיים, ככל הנראה היינו בימים אלו בשיאה של המגיפה. שכן כל הפעולות שננקטו עד עתה, היוו קניית זמן, במקביל לרכישת תרופות שעשויות להגן מפני תחלואה קשה, כמו גם גיבוש אסטרטגיה. בהקשר זה, מתווה תיירות ממוקד כולל קפסולות או פטור אפשרי מבידוד, לא נמצא בשלב זה על הפרק, בשל ההתמודדות עם הווריאנט והשלכותיו, שטרם התבהרו.

על פי הערכות, חלוקת התרופה החדשה נגד הקורונה תתבצע על בסיס פרמטרים מקצועיים, כשתנאי הרקע הצפויים יהיו גיל, מחלות רקע, והאם אדם מחוסן או לא, תוך התחשבות בהסתברות של אותו מאומת להפוך לחולה קשה. התרופה צפויה לשנות את ההתמודדות עם התחלואה, אך עלויותיה צפויות להיות גבוהות. כמו כן, על פי הערכות, אם תמונת התחלואה בווריאנט החדש תשתנה, ויחול שינוי לרעה בכמות החולים שמצבם קשה או בתחלואה בקרב ילדים, תתכן החמרה בהגבלות. 

בנט הניח כי יתכנו שינויים גם במדיניות סגירת השמיים, בעת הצורך, במצב בו עיקר התחלואה באומיקרון יגיע מהידבקות בקהילה ולא מחוץ לארץ. זאת מתוך הבנה כי אם סגירת השמיים אינה משפיעה על התמונה, אז ניתן לאפשר גישת אזרחים לחו"ל.

מבחינת תקציב, בממשלה סבורים כי החלק החשוב בגל הנוכחי הוא הרחבת יכולת האשפוז בבתי החולים. כלומר ההנחה היא כי יצטרכו להתבצע פשרות בין משרדי האוצר והבריאות. עם זאת, התקציב לא יגביל את המערכה הישירה בקורונה, אך תוך הימנעות מסגרים.

באשר לחיסון הרביעי, ההחלטות צפויות להתקבל בהתאם למצב התחלואה, כאשר המוקד הראשון יהיה חיסון מבוגרים, שככל הנראה יאושר כבר בימים הקרובים.