מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' חזי לוי שוחח היום (חמישי) עם גיא פלג ואריה אלדד ב-103FM והתייחס למשלוח הראשון של התרופה נגד נגיף הקורונה שנחת בישראל. ראש הממשלה בנט הצהיר כי "התרופה של פייזר שהגיעה היום לישראל, בין המדינות הראשונות בעולם, היא תוספת חשובה לארגז הכלים של המלחמה במגפה". עם זאת הדגיש פרופ' לוי כי "התרופה אינה תחליף לחיסון".

בפתח דבריו הסביר פרופ' לוי כי "החיסון מונע את התחלואה הקשה ומקטין את ההידבקות, כאשר הכדורים מונעים את התחלואה הקשה בקרב מי שחלה בקורונה. אנחנו שמחים, כי הכדורים האלו ניתנים תוך חמישה ימים מרגע הלקות במחלה, במידה והיא אינה קשה, הם עוזרים במנגנון שמונע מהנגיף להתרבות בגוף האדם. בסופו של דבר המחלה נגרמת מהתרבות הנגיף בגוף האדם וגורמת לתגובה דלקתית שפוגעת בצורה קשה בריאות ובנשימה".

בהמשך, התייחס מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, לזן ה"אומיקרון" המתפשט בישראל: "הוא מזיק למערכת הנשימה ללא ספק, המיוחדות שלו היא שבשל השינויים שהוא עבר. הוא חומק מתחת לרדאר החיסון ויכול להידבק טוב יותר אל התאים בשל השינויים שהוא עבר במהלך המוטציה".

"האומיקרון לא חומק מהכדורים של פייזר", הוסיף. "התשלובת של החיסון, היה והתחסנו בבוסטר, ומכאן החשיבות העצומה, יחד עם הכדור שמונע את ההתרבות בגוף האדם, זה כרגע הדבר שגורם לנו שמחה ואופטימיות".

פרופ' לוי הביע גם דאגה מפני סרבני החיסונים: "אני באופן עקרוני למדתי לחשוש בשל ההשפעה על דעת הקהל מפני סרבני החיסונים וכל הקונספירציות. דבר שלהבנתי פוגע בצורה קשה בבריאות הציבור, בקרב אלו שמאמינים. למדתי את זה גם על בשרי. ההגנה העיקרית מפני עלייה בתחלואה בממדים עצומים, שאנחנו כבר רואים אותה. תוך חמישה ימים הכפלנו את מספר המאומתים, אנחנו הולכים ועולים בתחלואה, ולכן התרופה הבדוקה נגד זה היא החיסונים".

בהמשך, נשאל האם ישנו חשש מהיכולת של הבדיקות המהירות לאתר את הזן החדש, כאשר התרופה החדשה צריכה להינתן בתוך חמישה ימים, והשיב: "התרופה הזו לא ספציפית נגד ה"אומיקרון", היא נגד נגיף הקורונה. לא צריך לחכות לריצוף כדי לדעת שזה ה"אומיקרון", ואז לתת את את התרופה, כי אז באמת יהיה מאוחר. ברגע שיש PCR חיובי, ישנה דרך מיידית לשים את הבדיקה בתוך ערכת ה-PCR שיותר ספציפית לגבי ה"אומיקרון" ולזהות אותו".

"הקופות מתארגנות כיצד לשנע את התרופה לקרב החולים שנמצאים בביתם מבודדים ושהוכחו כחולים. הדבר הזה מאוד יעזור, אבל אני לא יכול להתחייב שזה יגיע לכל חולה תוך חמישה ימים, אבל זה יגיע לרבים בטח שיותר מאשר הגיע לפני שהייתה את התרופה", הוסיף.

האם קופות החולים יקבלו הנחייה לתת את התרופה?
"אני מניח שבמקום שבו יש לנו כרגע רק 100 אלף כדורים שזה 20 אלף ימי טיפול, שום כדור לא הולך לאיבוד. במקום שבו אין עדיין מספיק, אני מניח שהתוויות בקופות יהיו יותר ספציפיות לגבי אסימפטומטיים ובטח לגבי חולים במצב קל, שיש להם פוטנציאל לחלות במחלה יותר קשה. אני מניח שכך זה יהיה. אנחנו הרי יודעים שכלל שהתוויות חמורות יותר צריך לתעדף חולים. אני מניח שבמקום הזה התרופות יינתנו. שמעתי שהקופות כבר מתארגנות לשנע את התרופות לחולים שהרופא המטפל חושב שצריך לתת לחולה את התרופה".

"התלהבנו לפני זמן לא ארוך מהנוגדנים שנתנו דרך הוריד. התרופה הראשונה הייתה צריכה להינתן דרך בית חולים וזה היה פחות נוח מאשר כדורים דרך הפה שניתן לקחת אותם בבית. נראה על פי הניסויים, לפחות של חברת פייזר, שב־90 אחוז זה מגן מפני התפתחות מחלה קשה. לגבי הערכות לבדיקה המהירה - בדקנו את זה רבות, גם כשהייתי מנכ"ל, מידת הדיוק שלהם פחותה מבדיקת PCR".

"ההחלטה לעשות את הבדיקה הזו נובעת לא רק משיקולים בריאותיים, כי אין תחליף לPCR, היא גם נובעת משיקולים כלכליים כדי לנסות לשחרר כמה שיותר מהר אנשים מחובת הבידוד. לכן הבידוד התקצר עד כמעט נעלם, אבל לא מסתמכים על הבדיקה כדי להכניס אדם לקטגוריה של מאומת אלא אם הוא עשה בדיקת PCR שהוכיח שהוא מאומת", סיכם.