תקנות מתווה החינוך והכיתה הירוקה הסתיימו בחצות (בין ראשון לשני), ומשרדי החינוך והבריאות טרם הגיעו להסכמות בנוגע להמשך - נוכח העלייה המשמעותית בתחלואה והתפרצות זן האומיקרון. במשרד הבריאות מתכוונים להאריך את המתווה הנוכחי בשבוע נוסף עד להשגת הסכמות, אולם במשרד החינוך טרם עודכנו בנושא. בשלב זה, על פי המסתמן, ההחלטות יתקבלו רק בשעות הבוקר וההורים יידעו על מהלך הלימודים ברגע האחרון.

המתווה שתוקפו הסתיים, אפשר עד כה לימודים פרונטליים בכיתות על אף שנמצאו בהן תלמידים מאומתים. משפג תוקפו - עשרות אלפי תלמידים ברחבי הארץ עשויים להישלח שוב ללימודים מהבתים.

על פי המתווה שתוקפו פג, בהתאם לצבע הרשות ואחוזי ההתחסנות בה - אם יש רק תלמיד אחד מאומת לדלתא בכיתה - התלמידים ימשיכו ללמוד בכיתות, ולצד בדיקות PCR ביום הראשון, בדיקות אנטיגן למשך שישה ימים נוספים, וביום השביעי בדיקת PCR נוספת. לעומת זאת, במקרה של תלמיד אחד מאומת לאומיקרון או שני תלמידים מאומתים לדלתא בכיתה - כל תלמידי הכיתה ייכנסו לשבעה ימי בידוד, במהלכם ייבדקו ביום הראשון והשביעי.

סלע המחלוקת נוגע להמשך הלמידה הפרונטלית, בדגש על ערים אדומות, נוכח התפשטות האומיקרון. שר הבריאות ניצן הורוביץ ואנשי משרד הבריאות מעוניינים להשאיר את התקנות הנוכחיות, שכוללות למידה מרחוק בעל יסודי ביישובים אדומים שבהם פחות מ-70% מחוסנות בכיתה - וכן ביטול מתווה הבידודים והבדיקות.

מנגד, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומשרד החינוך מבקשים לשנות את המתווה הקיים ואף להגמישו - כך שהקריטריון לבידוד יהיה לפי חשיפה למגעים ולמעשה שלא יהיה קשר לצבע היישוב. שאשא-ביטון פנתה הבוקר לראש הממשלה נפתלי בנט וביקשה לשנות את המתווה.

"לצערנו אנו בעיצומו של גל חמישי עם עלייה במספר המאומתים בנגיף הקורונה" כתבה השרה שאשא-ביטון בדף הפייסבוק שלה. "בישיבת הממשלה הבוקר, הצגתי את המצוקה במתחמי הבדיקות העמוסים והתורים הארוכים - וביקשתי לאפשר לבצע בדיקות אנטיגן בבית או על ידי נאמני הקורונה בבתי הספר, כדי להקל על התלמידים ועל צוותי החינוך".

בנוגע למתווה שהציעה שאשא-ביטון היא מסבירה כי "לפי המתווה המוצע, לא ייסגרו בתי ספר וכיתות שלמות ללא אבחנה, אלא אך ורק בכיתה שיימצא בה מאומת לנגיף - במקרה זה, יחולו על התלמידים הכללים של מחוסנים ולא-מחוסנים כפי שקיימים בקהילה".

"הילדים שלנו זקוקים למסגרת לימודים רציפה בתוך מערכת החינוך וליציבות נפשית, אחרי שנתיים של חוסר ודאות. אנו חייבים להם את זה, ובשל כך אנו ממשיכים לדרוש גם את המשך הכיתה הירוקה לפחות ביישובים ירוקים וצהובים".

על פי המתווה הכיתה הירוקה, ביישובים ירוקים וצהובים, כשמתגלה תלמיד מאומת בכיתה, כל התלמידים נבדקים בבדיקת PCR, ואם כל התלמידים שליליים עד שניים חיוביים בכיתה - הם ימשיכו בלימודים כרגיל כשבכל בוקר ההורים מתחייבים לערוך בדיקת אנטיגן לאיתור הדבקות. בתקופת שגרת קורונה, המתווה יכול לעזור לשמור על שגרת קורונה כשמדובר על מאומת או שניים, וחוסך את הצורך בבדיקות ובידודים לכל הכיתה. מאחר ונגיף האומיקרון מדבק במיוחד, יעילות המתווה פחתה באופן משמעותי, ובממשלה ביקשו לבטל אותו.

רשימת היישובים האדומים כוללת את מעלה אדומים, קריית אונו, רבבה, מבשרת ציון, יבנה, גני תקווה, קדימה צורן, הוד השרון, ראשל"צ, רעננה, צור הדסה, בית דגן, אזור, יד בנימין, אור יהודה, גבעת שמואל, שוהם, רמת השרון, נס ציונה וכפר כנא.