על רקע אי הבהירות בנוגע לביטול מתווה הכיתה הירוקה, פרסם היום (שני) משרד החינוך את ההנחיות העדכניות לגבי מתכונת הבידודים במערכת החינוך, שקובעות אילו תלמידים יוכלו ללמוד באופן פרונטלי ואילו ייאלצו ללמוד דרך המסכים. 

לפי ההנחיות החדשות, בכיתות ח'-י''ב ברשויות אדומות בהן שיעור בעלי אישור תו ירוק, דהיינו, פטורי הבידוד, עומד על 70% ומעלה, ילמדו באופן פרונטלי או פיזי בבתי הספר לפי תוכנית הלימודים הרגילה. לעומת זאת, בכיתות בהן שיעור פטורי הבידוד עומד על פחות מ-70%, ילמדו בשטח פתוח או באמצעות למידה מרחוק.

כמו כן, תלמידים שקיבלו מנת חיסון ראשונה נגד קורונה – ייחשבו כבעלי אישור תו ירוק לצורך חישוב 70% ללמידה פרונטלית בלבד עד לתאריך 9.1.2022. יש לציין כי חיסון במנת חיסון ראשונה אינו פוטר מבידוד.

ברשויות המוגדרות אדומות, בבית ספר יסודי בו התגלה חולה מאומת, אם יש פחות מ-70% פטורי בידוד בכיתה – בכיתה א'-ו' יוכל המנהל לבחור אחת מהחלופות הבאות, לפי שיקול דעתו ובהתאם לאמצעים וליכולות העומדים לרשות, תוך שניתנת עדיפות ללמידה פרונטלית.

בין האפשרויות: למידה בשטח פתוח, למידה המשלבת למידה פנים אל פנים עם למידה מרחוק, למידה בדרך אחרת שיש בה צמצום מגעים בין תלמידי הכיתה, בתוך שטח בית הספר, מחוצה לו או בשטח פתוח, בקבוצות קטנות ככל שניתן , כפי שיחליט מנהל המוסד או לחלופין מעבר של כלל הכיתה ללמידה מרחוק תיעשה כמוצא אחרון ובתיאום עם הפיקוח.

בכל צבעי הרמזור, בכיתות ז' יש לפעול לפי מתכונת הלמידה הרגילה, תוך הקפדה על "אורחות חיים" והישמעות לנוהל גילוי מאומת.

יודגש כי לא חלה חובה באופן גורף על כל בתי הספר היסודיים באותה רשות אלא רק כשהתגלה מאומת באותו בית הספר ברשות המוגדרת אדומה. עוד יודגש כי אין צורך בצמצום מגעים אם בכיתה יש יותר מ-70% תלמידים שהם פטורי בידוד. 

על פי נתוני משרד הבריאות, ישנם כיום במערכת החינוך קרוב ל-14 אלף תלמידים מאומתים וכן כ-2,000 אנשי צוות. בנוסף, ישנם יותר מ-80 אלף תלמידים וכ-5,000 אנשי צוות ששוהים בבידוד. בשל המצב, כמעט כלל המוסדות האקדמיים בישראל הודיעו כי יעברו ללמד מרחוק.