גל האומיקרון נמצא עדיין בתחילתו בישראל אבל מספרי הנדבקים מזנקים בקצב מדאיג ובמשרד הבריאות מעריכים כי בשבועות הקרובים נראה מיליוני ישראלים שיידבקו בקורונה, כך דווח הערב (שישי) בחדשות 12. לפי ההערכות, אחד מתוך שלושה ישראלים יימצא מאומת לנגיף. 

לפי ההערכות בשבוע הבא נגיע למספרי של כ-50 אלף מאומתים ביום, כלומר 300-500 אלף מאומתים בשבוע הבא. המספרים צפויים להגיע לשיא בעוד כשבועיים עם 200 אלף מאומתים ליום ובמערכת הבריאות מעריכים כי בסך הכל 2-3 מיליוני ישראלים יידבקו בקורונה בשבועות הקרובים. 

עם זאת, לפי הדיווח, בעקבות השינויים במדיניות הבדיקות בעקבות העומסים הקשים ייתכן כי לא נראה בפועל את המספרים הנ"ל ועל כן המדד הבלעדי והאמין ביותר יהיה מספר החולים הקשים, כאשר הקו האדום נמצא בין 1,500 ל-2,000 מאושפזים במצב קשה. הדבר תלוי גם במשך האשפוז ומידת החומרה של המחלה בקרב אותם חולים קשים. לפי הדיווח, אלו שלושת הפרמטרים שיכריעו אם נלך למדיניות של הגבלות במשק. 

ד"ר שרון אלרעי פרייס שהתראיינה בעקבות הדברים סיפרה כי "המגפה הפתיעה אותנו פעם אחרי פעם והיום 12% מהתחלואה היא בקרב מחלימים אז אי אפשר לדעת אם זה יהיה סוף, יש לנו גל תחלואה גדול להתמודד איתו". היא הבהירה והדגישה: "אנחנו לא במדיניות הדבקה המונית. אם זו היתה המדיניות אז לא היו בדיקות לא אנטיגן ולא PCR מוסדי".

עוד אמרה: "אנו עובדים כדי להגביל את יכולות הבדיקה גם במקומות מרוחקים. אנחנו מול גל תחלואה גבוה וצריך להתאים את המשאבים למציאות הזו, עם זה אנחנו מתמודדים. מקבלים החלטות קשות שיש בהן מחיר אפידמיולוגי, וכרגע אנחנו עוד אוספים נתונים לפני שנחליט על קיצור ימי בידוד ודברים דומים". 

ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: אבשלום ששוני)
ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: אבשלום ששוני)

היא הוסיפה: "כמובן שהשאלה הגדולה היא העומס על בתי החולים. מספר הקשים עולה יותר לאט ובעיקר החולים הקריטים שמחוברים לאקמו ומונשמים. אנחנו יודעים על הווריאנט הזה שהוא פחות מדבק את הריאות ולכן נראה פחות חולים שמגיעים למצב הזה. עם זאת, עדיין יש לנו חולי דלתא ואלף מאושפזים עם שפעת קשה רק השבוע הזה, וכל הדבר הזה יוצר עומס מדאיג בבתי החולים".

היא הוסיפה והסבירה את החשיבות של החיסון הרביעי, בפרט בקרב אוכלוסיות הסיכון: "אנו ממליצים על החיסון הרביעי לאנשים שהם אוכלוסייה בסיכון, בני ה-60+ שעבורם הסכנה מהנגיף גדולה יותר ועובדי מערכת הבריאות שבאים במגע עם הרבה חולים. זאת מפני שיש דעיכה במוגנות אחרי הבוסטר השלישי".

"עדיין לא רואים עלייה בתחלואה קשה אבל כן רואים עלייה בתחלואה, בדומה לזו שראינו תחילת הגל הרביעי, אז גם ראינו את אותה תופעה - קודם כל עלייה בהדבקות מחוסנים ורק אחר כך עלייה בתחלואה קשה ולכן פועלים באותו אופן. אנו רואים עלייה של פי 5 ברמת הנוגדנים אחרי חיסון רביעי שמחזירה את המוגנות כמו אחרי חיסון שלישי טרי וזה עוזר".

אלרעי פרייס הוסיפה ואמרה בנחרצות כי היא "לא חושבת שצריך למרר את החיים של לא מחוסנים או של אף אחד אלא להתמקד בהסברה והנגשה". היא הוסיפה מסר מעט מרגיע: "יש חשש מקריסת בתי החולים - אבל כן אגיד שייתכן כאן שילוב של וריאנט פחות אלים שככל הנראה מוביל גם למשך אשפוז קצר יותר. אני מנסה לא להתנבא על הדברים האלו, זה מושפע גם מהחיסון הרביעי וכמה אנשים ישנם שהחיסון השלישי פג תוקף אצלם ולכן קשה מאוד להעריך את הדבר הזה".

לסיום התייחסה לבעייתיות בבדיקות האנטיגן הביתיות, שתוצאותיהן פחות אמינות מבדיקות ה-PCR, והסבירה: "אצל אנשים שיש להם עומס נגיפי גבוה - רגישות בדיקת האנטיגן היא 85%, אך אצל אנשים עם עומס נגיפי פחות זה 60% ולכן אם יש ספק לעשות בדיקת אנטיגן נוספת שלושה ימים לאחר המגע עם המאומת כי אחרת יש פחות עומס נגיפי".