שר הבריאות ניצן הורוביץ התראיין הערב (שבת) ב"פגוש את העיתונות" בערוץ 12, על מנת להתייחס לנתוני התחלואה אשר מטפסים מדי יום בעת האחרונה. על פי הורוביץ, שינוי מתווה הבדיקות נעשה בכדי לחלק בצורה נאותה יותר את המשאבים, המוגבלים, של המדינה בכל הקשור לבדיקות.

"אמרנו שיהיו מספרי תחלואה גבוהים ולכן נערכנו. מחוסנים, צעירים, בריאים- אמרנו, ניתן להסתפק בבדיקה בייתית או בדיקה מהירה. זו פשוט חלוקת משאבים לנוכח היקף ההדבקה. המטרה היא למנוע תחלואה קשה ולהגן על אוכלוסיות בסיכון, אנחנו עדיין על מאות אלפי בדיקות ביום", הסביר השר, שהוסיף כי "כל מי שלא מחוסן, או שייך לקבוצת סיכון או שיש לו מחלות רקע, ממשיך להיבדק בתחנות הפרוסות ברחבי הארץ. לגבי הערכה הביתית, אני אומר כאן, כשאני מתייחס גם למחיר הערכה, אם נראה שיש סוחרים שמנסים לעשות רווחים מופרזים, נטיל פיקוח על המחיר כדי שלא לאפשר לעשות רווח חזירי. מחר יגיעו עוד מיליוני בדיקות לישראל ויהיה בשפע בכל מקום".

לאחר שנשאל אם הממשלה הפקירה את בעלי העסקים הקטנים, שטוענים כי מתקיים הלכה למעשה "סגר שקט" בארץ, השיב הורוביץ:  "לא הפקרנו, העמדה שלי לא השתנתה. לא ניתן להשבית אלפים אם לא יהיה פיצוי. יש מיתון עולמי, כל העולם יש ירידה בפעילות העסקית. כתוצאה מכך, אני חושב שיש לתת פיצוי כמדיניות, השאלה מה הקריטריון. המדיניות שלי במשרד הבריאות היא לא להטיל סגר, להשאיר כמה שיותר פתוח. אני רוצה להגיד עוד משהו- נוח להגיד פיצוי, ראינו בעבר שהוא לא מפצה על הכל ושהוא לא אמיתי ומפצה על סגירה. לכן האינטרס הוא להשאיר הכל פתוח, למנוע פיטורין, שתישאר התרבות, שישאר החינוך".

תלמידי בית ספר מקבלים בדיקות אנטיגן (צילום: אבשלום ששוני)
תלמידי בית ספר מקבלים בדיקות אנטיגן (צילום: אבשלום ששוני)

על האפשרות שיתגלו ווריאנטים נוספים לאחר האומיקרון טען השר כי הוא מעדיף לא להמר וכי הוא אינו נביא. "מה שיש לפני זה הדבקה רחבה, המטרה שלי כשר בריאות היא למנוע פגיעה קשה באוכלוסיה ובזה אני מתמקד, באוכלוסיות בסיכון, כולל לא מתחסנים שממלאים כעת את בתי החולים. הלוואי שהגל הזה יגמור את המחלה, אבל אני לא יכול להסתמך על זה. במשרד הבריאות רוצים לחזק את מערכת האשפוז ואת הקהילה. זה בדרישות שלנו מהאוצר - עוד משאבים למערכת הבריאות כדי שתוכל להתמודד עם היקף התחלואה. הלוואי שלא יהיה עוד גל, אבל אי אפשר להמר על זה".

לדבריו, הגל הנוכחי יכול להתברר גם כעוצמתי, אך קצר: "רואים בעולם עלייה מאוד מהירה, כמו בישראל, אבל זמן קצר אחר כך זה כבר מתחיל לרדת. אם גם בישראל זה יתנהל כך, אז אני מעריך שכחודש וחצי מעכשיו הגל יהיה אחרינו".

לסיום, השר התייחס גם לנושאים הפוליטיים, והמשיך לדבוק בעמדתו כי מרצ תצביע נגד חוק האזרחות של איילת שקד. על הסערה סביב דבריו של סגן שרת הכלכלה יאיר גולן, אמר יו"ר מרצ כי "הוא הבהיר את עצמו, הביטוי הזה לא מוצלח. אבל אני שואל את כל המתרעמים - זה מה שמפריע. המילה? היא לא מוצלחת, אבל השחתת קברים? אני רוצה להתייחס למה שקורה שם בשטח שזה חמור פי כמה ממה שהוא אמר. מעשי אלימות קשים יום יום, השחתה, אני שואל את עצמי איפה כל מי שקפץ בנושא של יאיר גולן, שחזר בו מהביטוי, אבל לא שמעתי אותם בכלל לגבי הזוועה שמתרחשת בשטח. אם רוצים לטפל - שיטפלו בזה".