ראש שירותי בריאות הציבור לשעבר, פרופ' סיגל סדצקי שוחחה עם בן כספית וינון מגל על הזינוק הנמשך בתחלואה והסיום של מתווה הרמזור במערכת החינוך. "המצב כאוטי", אמרה ב-103FM, "כל גל נראה אחרת וחשיבה מחודשת כדי לראות מה מתאים לו - והעדכון הזה לא באמת מתבצע".

"אני מסכימה שצריך לעשות הכל כדי להשאיר את מערכת החינוך פתוחה, זה צריך להיות המוטו שאנחנו הולכים לכל אורך הדרך", הוסיפה, "למתווה הנוכחי אין היגיון האפידמיולוגי והוא לא מגן על התלמידים". היא הסבירה: "הוא לא מגן על התלמידים, כי מה אנחנו אומרים בעצם - נחשפת - אז תיבדק. לא אומרים מתי להיבדק, וזו נקודה מכרעת, כי אם נפגשתי עם חברה לפני חצי שעה וישר הלכת להיבדק - אין לי שום סיכוי להיות חיובית". פרופ' סדצקי ציינה עוד כי "יכולות להיות הרבה סיבות לכך שנהיה שליליים בבדיקה הזו, כי לא היה מספיק זמן לווירוס לדגור ולהתפתח, וגם שבדיקות האנטיגן מוגבלות ביעילותן, אז אני חוזרת לבי"ס והכל בסדר. אז בשביל מה לבצע בדיקות?".

היא נשאלה האם היא חושבת שהפעם מערכת החינוך לא צריכה להיות פתוחה, והשיבה: "הבנת נכון, אני חושבת שעם כל הרצון הטוב והנכון שלנו להחזיק את מערכת החינוך פתוחה כמה שאפשר בעת הקורונה, בדקה הזאת זה לא מתאים - כי כרגע, כשאנחנו שולחים את הילדים שלנו לבי"ס, זה ברור שיש חשיפה מאוד גדולה. אני חושבת שעדיין חשוב לשמור על הילדים עד כמה שאפשר". לדברי הבכירה לשעבר, בגל הזה מסובך לשמור על כולם, אבל חשוב לשמור על כמה שאפשר".

אני חולק עלייך כי הנזקים העצומים מהסגרים לטווח הקצר והארוך – מכיוון שהם נדבקים במחלה אבל האומיקרון עצמו כבר ברור שגורם לאשפוזי מבוגרים פי 5 פחות, הסיכון שלוקחים הוא סיכון סביר.
"קודם כל פי 5 פחות ממה? פי 5 פחות מהמקבילה של הדלתא, אבל התחלואה כעת הרבה יותר גבוהה מתחלואת הדלתא, כך שנותר לנו לראות את הסיכום הסופי של החולים הקשים. כשמשווים את כמות החולים הקשים לעשרת אלפי נדבקים, כשהיו בדלתא היו הרבה יותר חולים קשים".

לדבריה, בדלתא - מה שעשה את החולים הקשים זה שלקח הרבה יותר זמן להגיע, הם מתפתחים עם הזמן. "אי אפשר להשוות את מספר החולים למספר הנדבקים", ציינה סדצקי, "דווקא בגל האומיקרון מדובר על לא מעט תחלואה בילדים, וגם על אשפוזים שלהם. יש לנו את הלונג קוביד גם, כאשר השבוע פורסם מאמר שמדבר על עלייה פי 2.5 בילדים מתחת לגיל 18 בסיכון לפתח סכרת אחרי קורונה. אני מקווה מאוד שזו סוכרת חולפת".

תור לבדיקות קורונה בכיכר רבין בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

"יש פה שני דברים מרכזיים - צריכים לצמצמם התקהלויות ואני רוצה להזכיר לכם שזנחנו את נושא הקפסולות בבתי הספר - ואני חושבת שהיה צריך לאמץ אותן. הוא הדבר היחיד שהיה מאפשרת להשאיר את בי"ס פתוחים בביטחון יחסי", הסבירה, "לגבי הבדיקות - צריך לחשוב לאן אנחנו הולכים. אין לי התנגדות למעבר של בדיקות ביתיות כשצריך, אבל קודם כל צריך לבצע PCR בחולים המבוגרים ובאלה הנמצאים בקבוצות הסיכון, כיוון שיש לנו היום תרופות שאפשר לתת להם במטרה למנוע הידרדרות במצבם, אז חשוב לאבחן אותם מוקדם".

היא הדגישה עוד כי "לא משנה מה מדינות הבדיקות שקובעים, היא חייבת להתייחס גם לנושא הזמן שעובר. לבדיקת אנטיגן בודדת כמעט ואין שום ערך, צריך לעשות בדיקות חוזרות". בסיום השיחה היא נשאלה מה הסיכוי שהאומיקרון יעביר את הווירוס מן העולם. "אני לא יודעת מה יהיה ולא רוצה להתנבא", סיכמה, "אני לא מאמינה בסיפור חסינות העדר, לא חושבת שנוכל להגיע לשם. יש הדבקות חוזרות ואנחנו רואים את זה. נכון שאנחנו מקווים שהמחלה תהפוך לקלה יותר, וכך יהיה אפשר לעבור אותה יחסית ללא תועפות לוואי, אבל מוקדם מכדי לצאת בהצהרות כאלה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm