ניצנים של אופטימיות: למרות הנתונים המבהילים, במערכת הבריאות מזהים לראשונה מזה זמן רב התייצבות מסוימת במצב התחלואה. ד"ר אורלי וינשטיין, סמנכ"לית וראש חטיבת בתי החולים של קופ"ח כללית, הסבירה הבוקר (שלישי) בראיון עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, כי "המחלקות שלנו הולכות ומתמלאות במטופלים, אך למרות זאת ביומיים האחרונים הגרף מאוד התמתן, והקפיצות במספר המאושפזים נעצרו".

"אנחנו רחוקים מאוד מקריסה", הוסיפה ד"ר ויינשטיין. "אולי הגענו לשיא של התחלואה הקשה שהנגיף הזה יכול לתת. אנחנו רואים את העצירה באופן גורף. אני מקווה שזו תחילה של מגמה". 

גם ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי פדה פוריה, ניסה להרגיע את הבהלה, ואמר בשיחה עם יואב מינץ, בתוכניתו "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM, כי "המונח 'קריסה' הוא מאוד ערטילאי, אנחנו נמצאים בשליטה".

"היה ברור לכולנו שאנחנו הולכים לתקופה מאוד קשה, לעיתים קשה לנו להתמודד עם העובדות, אבל העובדות בסוף מתממשות", אמר תחילה בהתייחסו לתחזית שלו להמשך התחלואה הרבה בעקבות התפשטות וריאנט האומיקרון. "במרכז הרפואי שלנו אנחנו פחות רואים קורונה, אבל רואים את העומס בתחלואה של החורף, במיוחד במחלקות הפנימיות שמאוד עמוסות. מבחינת קורונה אנחנו עדיין בשליטה, כמות החיוביים לקורונה היא נמוכה, מצבם הוא טוב. אנחנו מגלים את הקורנה אצלנו הייתי אומר, 'במקרה', על ידי אשפוזים מסיבות אחרות, ואנשים שיש להם גם קורונה, כי אנחנו סוקרים היום את כל המאושפזים שלנו", סיפר.

"אנחנו רואים את הקורונה גם בקרב המטופלים שלנו, וגם בקרב הצוותים שלנו", אמר עוד. "לכן, ההתמודדות שלנו זה העומס על בתי החולים בכלל, בגלל החורף בגלל השפעת מצד אחד, ומצד שני הרבה אנשי צוות חולים בקורונה ונשארים בבית, מצד שלישי, אנחנו כן צפויים בשבועיים הקרובים לראות את העומס שקיים בקהילה שיגיע לבתי החולים". כשנשאל עד כמה הוא מוטרד מהעומס הצפוי, ענה ד"ר און: "זה מטריד. שלושת השילובים האלה, מצד אחד תחלואת חורף מאוד קשה, מצד שני עלייה בקורונה ומצד שלישי חוסר בצוותים רפואיים - זה באמת מטריד".

כשנשאל על המושג "קריסת מערכת הבריאות", ענה הרופא: "אני לא אוהב את המושג הזה 'קריסה', הוא מושג מאוד ערטילאי ולא נכון. אנחנו נעשה את הכל כדי לטפל במטופלים שלנו, ואנחנו גם ניתן את הטיפול הכי טוב. המערכת שלנו בסך הכל היא מערכת חזקה ויציבה, אנחנו נדע להתמודד. רק זה אומר שהעומסים יהיו בלתי נסבלים, ובסופו של דבר איזשהי התפשרות על היכולת שלנו לתת את הטיפול האופטימלי, כמו שקרה בגלים הקודמים. 'קריסה', אני לא מאמין במושג הזה, ואני לא חושב שאנחנו נגיע לשם". 

לגבי ההערכות כי גל האומיקרון מתייצב במדינות אחרות לאחר כמה שבועות של הדבקה המונית, טען הרופא: "ההערכה הזאת מבוססת על מה שקורה במדינות אחרות. בגל הזה מדינות אחרות 'משיגות' אותנו, ואנחנו רואים איזשהו תהליך של התמתנות, באמת אחרי התקופה הזו, שהיא עוד לפנינו, יחד עם זאת, אנחנו רואים שבמדינות שונות המגפה הזו מתנהגת לאו דווקא כמו במדינות אחרות, לכל אחת יש מאפיינים. לכן, אני רוצה לקוות שתהיה איזשהי הקלה בעוד שלושה שבועות. אני לא הייתי חותם על זה, האומיקרון הזה יודע להפתיע אותנו, בכלל הקורונה מתנהגת כמו שהיא רוצה. לכן, אנחנו צריכים כל פעם לראות מה קורה ולהתמודד עם זה בהתאם, ולא להתסכל בתחזיות ארוכות טווח של שבועיים שלושה".