בעוד נגיף האומיקרון מתפשט בישראל, מספר הנדבקים מזנק ובתי המרקחת ורשתות הפארם סובלים ממחסור בבדיקות קורונה (אנטיגן) מהירות ביתיות, בצל מתווה בדיקות הקורונה החדש, אישר שלשום משרד הבריאות מכירה של בדיקות ביתיות ברשתות השיווק.

שר הבריאות ניצן הורוביץ הצהיר: “זה ינגיש את הבדיקות ויוזיל משמעותית את המחיר לציבור. נעשה כל מה שנדרש כדי שאף גורם לא ינצל את המצב לגזור קופונים שמנים על גב הציבור”.

עומס במתחם בדיקות הקורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

אלא שבינתיים, כמו בעבר, יש כבר מי שמנצלים את הביקוש האדיר ואת חוסר המלאי שדווח בימים האחרונים על ידי הרשתות השונות. אחד מהם הוא ח’, משווק המספק בדיקות לסוחרים פרטיים. “שוק הבדיקות הביתיות פורח עכשיו ברמה שאין לתאר”, הוא מספר.

“אני קונה מהיבואן בדיקה אחת במחיר של 11 שקלים ליחידה ומוכר לסוחר במחיר של 18־25 שקלים. הוא מוכר במחיר כפול, כך שלסוחרים זה רווחי מאוד וגם לי. השוק פורח מהסיבה שהכל יקר, ואין סחורה, וזה הזמן להכות בברזל בעודו חם. אני מניח שבעוד שבועיים, כשרשתות השיווק ישתלטו על העניין, הגל הזה ידעך, אך כרגע אפשר לנצל את המומנטום כמה שיותר ולהרוויח כסף”.

“ברגע שראיתי בחדשות כתבה על המחסור בבדיקות ברשתות, ישר הבנתי שהישראלים ישלמו סכומים לא מבוטלים כדי להשיג ערכות”, מספר י’, סוחר המוכר בטלגרם ובפייסבוק בדיקות, שלדבריו מאושרות על ידי משרד הבריאות הבריטי. “ישראלים ישלמו בשביל הנוחות שלהם, אפילו אם אין להם כסף”.

בכמה אתה קונה בדיקה ובכמה מוכר?
“אני מעדיף לא להיכנס למספרים מדויקים, יש גם הרבה גורמים שמשפיעים על המחיר, ואני לא עושה את זה בהתנדבות. אני מנסה לעשות רווח יפה, אבל גם להיות הוגן כלפי אנשים”.

איך אתה משיג סחורה?
“זה לא עניין פשוט וזה דורש קצת לוגיסטיקה ויכולת שכנוע. המון פעמים אנשי הקשר שלנו אומרים שנגמר להם המלאי, ואני מגביל יחידות ללקוחות, אפילו אם הם מוכנים לשלם יותר”.

פרסמת ששיעור הדיוק בבדיקת אנטיגן שאתה מוכר הוא 97%, אבל על פי הנתונים הבדיקות הללו עלולות לפספס כחצי מהנדבקים.
“הפרסום שלי מבוסס על העלונים שמפרסמת החברה שמייצרת את הבדיקה. אני לא איש רפואה ואני לא מתיימר להיות אחד, אני רק מוכר את הבדיקה לכל דורש, ואין לי שום עניין להיכנס לעובדות מדעיות עם הלקוחות”.

מה היקף הביקוש?
“אני מקבל המון פניות, בעיקר מלקוחות שמעבירים את המספר שלי מפה לאוזן. אני גם פעיל בפייסבוק ובטלגרם, אבל הרוב הם לקוחות שמתקשרים כי מישהו שהם מכירים קנה ממני. אני מוכר לאנשים פרטיים. בדרך כלל קונים ממני חבילות של 20 בדיקות במחיר מוזל. פחות מזה אני לא מוכר כי לא משתלם לי”.

עד מתי הפריחה הזו תימשך להערכתך?
“השוק יפרח, אין לי ספק. אנשים באטרף של בדיקות אחרי שהממשלה משנה כל שני וחמישי את החוקים, והתקשורת פותחת את המהדורות על בסיס יומי באפוקליפסות על זנים חדשים ועשרות אלפי נדבקים ביום. ברגע שיש מחסור רב בשוק, זה חלון הזדמנויות להתפרנס מזה”.

בגלל חוסר האונים

מתווה בדיקות הקורונה החדש, שנכנס לתוקפו בשישי האחרון, קבע כי מחוסנים מתחת לגיל 60 שלא נמנים עם קבוצת סיכון ונחשפו לחולה מאומת - כבר לא יופנו לבדיקות PCR, אלא לבדיקות אנטיגן מהירות שייעשו בביתם או במוקדי הבדיקה. זאת לנוכח העומסים הרבים ותורי הענק במתחמי הבדיקות בימים האחרונים. כמו כן, המתווה החדש משית לראשונה את עלות הבדיקות על הנבדק עצמו.

נכון לכתיבת שורות אלה, המחיר של בדיקת אנטיגן בבתי המרקחת ובפארמים השונים עומד על 8־28 שקלים בממוצע לבדיקה אחת (לרוב נמכרות ערכות בדיקות שמכילות בין שתי יחידות ועד 20 יחידות בערכה). עלויות אלו עוררו ביקורת רבה, בייחוד לנוכח העובדה שהבדיקות הללו נמצאו הרבה פחות אמינות ומדויקות לעומת בדיקות PCR.

לנוכח המחסור הרב בבדיקות שנרשם על המדפים בימים האחרונים, החל כאמור לפרוח שוק מקביל של הבדיקות. בשיטוט בטלגרם ובפייסבוק נמצא שרוב הסוחרים מוכרים בדיקות בערכות של בין 20 ל־100 יחידות. המחיר לבדיקה אחת (בהנחה שרכשתם סטוק) נע בין שמונה שקלים ליחידה ועד 50 שקלים ליחידה. לצד מכירת סטוקים בכמויות מסחריות במחיר זול, יש המנצלים את המחסור ומוכרים במחיר גבוה ממחיר השוק.

“יש הרבה סוחרים שמנצלים את המצב ואת הבהלה ודופקים מחירים מופקעים כדי לגזור קופה על גב של אנשים”, מסביר י’. “אני אישית לא כזה, אבל יש לי קולגות שלא חוששים לנקוב במחירים מפלצתיים כי הם יודעים שחלון ההזדמנויות לעשיית רווח קל ומהיר הוא מצומצם. יש כאלה שמוכרים ב־70 ואפילו ב־80 שקלים לבדיקה אחת – וכשאתה לחוץ לבדיקה מהירה ואין לך איפה ואיך להשיג, אתה תשלם בלית ברירה”.

תחנות הבדיקה שבו לכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
תחנות הבדיקה שבו לכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)


א’, בעלים של חברת הפקה ותיירות, מצא עצמו מובטל בתקופת הקורונה והחל לסחור בבדיקות קורונה ביתיות. “בגלל שבמסגרת עבודתי אני עובד עם חברות בארץ ובחו”ל, מה שעשיתי הפעם, כמו בסבבים הקודמים, זה לקחת מוצר או פריט שאני יכול למכור לחברות שאני עובד איתן בכמויות מסחריות ולא בבודדים – ועכשיו מה שחם זה בדיקות אנטיגן. בפועל יש טירוף, יש מלא חוסרים בשוק, יש ספקים שעדיין יש להם בדיקות מהירות בארץ, אבל יש טירוף להשיג בדיקות. אני עובד עם לקוחות וספקים של חברות תרופות, ויש להם אישור ממשרד הבריאות לייבא את הבדיקות האלה. כך אני משיג את הסחורה”.

לדברי א’, המחיר לסיטונאי עומד בממוצע על שבעה שקלים לבדיקה ביתית בודדת. “אני מוכר בכמויות גדולות בלבד ולוקח עמלה של בין שקל לשניים כדי להתקיים”, אומר א’. “אני עושה את זה בשביל הישרדות ולא כי אני רוצה למכור את הדבר הזה. בגלל הקשרים שלי יותר קל לי להגיע לחברות שאני עובד איתן, בעיקר בתחום ההייטק, ולספק להן את הבדיקות. אני מוכר גם לאנשים פרטיים. אני לא מפרסם יותר מדי, בעיקר בפייסבוק ובניוזלטר שהפצנו”.

עד מתי אתה חושב שזה יימשך?
“אם יש דבר שהוא ודאי בישראל, זה חוסר הוודאות. כל יומיים משנים את ההנחיות וכבר לא ניתן לעקוב אחרי זה, אז אני מאמין שאם לא יוזרם מלאי מטורף של בדיקות למדינה, השוק ימשיך לפרוח. בשנייה שהבדיקה הזו הפכה לחובה – זה תפס תאוצה. כרגע אין שום ביקורת על כך שאם אדם עשה בדיקת אנטיגן בבית ויצא חיובי, הוא אכן יישאר בבית ויבודד את עצמו. זה גורם לכך שלא תדע אם נחשפת לחולה מאומת או לא – מה שמגביר את הבהלה ואת הביקוש לבדיקות האלה”.

“בתחילת הקורונה התחלתי למכור מסיכות, אבל עכשיו פתאום ראיתי שאנשים רודפים אחרי בדיקות אנטיגן”, מספר ר’. “חבר שלי שגם סוחר אמר לי שיש ביקוש, והבנו שיש לאנשים, בעיקר למשרדים, לחברות וכו’, רצון לקנות סטוקים של חבילות, כשבכל חבילה יש 20 בדיקות. יש לי חבר יבואן שמוכר לי בשבעה שקלים לבדיקה, ואני מוכר בשמונה־תשעה שקלים לבדיקה. לא עושים מיליונים מזה, אבל אפשר להתפרנס מזה קצת. יש אנשים פרטיים שקונים ממני סטוקים ומוכרים בעצמם במחיר יותר יקר כדי לעשות רווח”.

למעט י’, שלדבריו הבדיקות שהוא מוכר אינן מאושרות על ידי משרד הבריאות הישראלי, שאר הסוחרים שרואיינו לכתבה טוענים כי הם מוכרים ערכות בדיקה של חברת ORIENT GENE הנמכרת ברשתות הפארם בישראל ומוכרת על ידי משרד הבריאות.

מ’, מאזור הצפון, אב לשישה, קנה בשבוע שעבר דרך הטלגרם 100 בדיקות אנטיגן במחיר של 19 שקלים ליחידה. “אני נמצא כמו כל אזרחי ישראל בחוסר ודאות כי כל שנייה משנים לנו את ההנחיות, ובגלל שהילדים שלי, שלומדים בשכבות שונות, מקבלים כל כמה ימים התרעה על ילד שנדבק, הבנתי שאני לא יכול לעמוד בעלויות של בדיקות כאלה שוב ושוב, אז חבר המליץ לי לקנות חבילה של 100 בדיקות דרך הטלגרם, במחיר נמוך פי שניים־שלושה ממה שראיתי שמוכרים בפארמים”, הוא אומר. “קבעתי עם הסוחר בנקודת מפגש, הוא העביר לי את החבילה, אני שילמתי לו במזומן, ועכשיו אני יודע שיש לי שקט לפחות לתקופה, ואני לא תלוי בהתנהלות של הממשלה”.

“אני נחשפתי לניצול של השוק הזה”, מעידה ס’. “כשהתחילו לחייב בבדיקות ביתיות, חיפשתי בדיקות ברשתות הפארם בשכונה שלי ולא מצאתי, אז חברה שלי ואני קנינו מסוחר בטלגרם עשר בדיקות במחיר של 65 שקלים לבדיקה”.

למה שילמתן כל כך הרבה?
“קנינו מהבהלה שיהיה חסר, ואולי המחירים גם יזנקו. אני צריכה לפרנס משפחה ולשמור על שגרת חיים, אני לא יכולה להרשות לעצמי לשבת בבית בבידוד. הרגשתי חוסר אונים והעדפתי לשלם יותר כדי שיהיו לי בדיקות בהישג יד, למקרה שאזדקק, ובאמת הזדקקתי. אותו סוחר ניצל את הלחץ שלי כדי לעשות כסף. עכשיו, כשנוכל לקנות בדיקות ברשתות השיווק, אז אקנה במחיר רגיל כמו כולם”.

עד הגל הבא

לא רק הרשתות החברתיות הפכו לכר פורה למכירת בדיקות קורונה מהירות ביתיות. ש’, מוכר במכולת שכונתית בתל אביב, החל השבוע למכור לצד החלב והלחם גם ערכות של בדיקות ביתיות. “ברגע שהבנתי שאין מלאי בפארמים, הזמנתי מחבר ערכות בדיקות והתחלתי למכור”, הוא מספר. “אני לא עושה מזה יותר מדי רווח, מוכר את זה בשני שקלים יותר ממה שאני קונה, אבל זה עף כמו לחמניות כי אין לאנשים איך להשיג, והם לא רוצים להתרוצץ ממקום למקום ולחפש. אחרי הכל אנחנו אנשי עסקים וצריכים לקרוא את השוק. אני מאמין שכשרשתות השיווק יתמלאו בבדיקות, אז המכירות של בדיקות  אצל אנשים פרטיים ידעכו”.

גם ק', מוכר בחנות תבלינים בירושלים, החל בימים האחרונים למכור ערכות בדיקות ביתיות. "כשהתחילה הבהלה הרחתי שיש פה אופציה לעשות כסף, אז קניתי דרך מוכר ברשתות החברתיות 1,000 בדיקות במחיר 8,000 שקלים, והתחלתי למכור בחנות", הוא מספר. "בהתחלה זה היה הימור, לא ידעתי אם באמת אצליח למכור 1,000 בדיקות, אבל בשבוע האחרון העפתי כמעט את כל הסחורה".

עד כמה וידאת שהבדיקות מאושרות על ידי משרד הבריאות?
"זה לא ממש עניין אותי אם זה מאושר או לא, אני סוחר, אני לא מנכ"ל משרד הבריאות, אבל במקרה יצא שהבדיקות שאני מוכר הן מסוג 'רניום' (הנמכרות ברשתות הפארם בישראל ומאושרות על ידי משרד הבריאות – ד"פ)".

בכמה אתה מוכר?
"אני מוכר ב־40 שקלים ליחידה, אבל אם אתה קונה חבילה של 20, אז זה יעלה לך 25 שקלים ליחידה".

יקר.
"מה יקר? עכשיו יש מחסור, גם למצוא בדיקה ב־27 שקלים יהיה לך קשה עכשיו. אם אתה זקוק לבדיקה באופן מיידי ואין לך זמן לחפש, אתה תשלם קצת יותר ותגמור עם זה. בקרוב, כשיבואו כמויות של בדיקות לארץ, כל זה ייגמר. אני רוצה להרוויח ולא להפסיד".

לא אכפת לך לנצל חוסר אונים של אנשים?
"אני לא מכריח אף אחד לקנות את הבדיקה. מי שרוצה – שיקנה. מי שלא – שיהיה בריא ויחכה בתור כמו כולם להגעת המלאי".
“בסוף השבוע אמורים להיכנס לישראל קונטיינרים של בדיקות, אבל אני חושב שכל עוד יש את מדיניות הבדיקות המהירות הביתיות – הביקוש יימשך עוד כמה שבועות ובחלון ההזדמנויות הזה השוק השחור יפרח”, מסכם ר’. “ברגע שהשוק יוצף, המחירים יצנחו באופן דרסטי – עד הגל הבא”. 

ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.