ד"ר דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי, שוחחה הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחסה להתפשטות גל האומיקרון בעולם: "אנחנו רואים באמת תנודה או שינויים חיוביים בחלק מהמדינות אבל לא כולן. אנחנו עדיין נזהרים מלהכריז על ניצחון האדם על הווירוס".

"אנחנו רואים כעת עלייה מסיבית במספר הנדבקים אבל ירידה ניכרת או מספר נמוך מהצפוי לעומת דלתא בחולים קשים, וזה בעיקר בקרב המחוסנים. החיסונים כנראה משפיעים ואת זה אנו רואים בחיוב אבל אני רוצה לשים הערת אזהרה אנחנו רואים את דלתא פעיל בחלק לא קטן מהמדינות. האומיקרון עוד לא ממש התפשט בכל המדינות ובחלק שהוא מגיע אליהן ובהן יש אוכלוסיות לא מחוסנות אנחנו רואים פגיעה במחלה קשה אשפזים טיפול נמרץ לצערנו מוות", הסבירה. 

בהמשך, התייחסה להערכה של ארגון הבריאות העולמי לפיה יותר ממחצית אוכלוסיית אירופה תידבק באומיקרון: "אנחנו רואים את זה במודלים מתמטיים. חשוב לנו שאם אכן 50 אחוז מאיתנו עומדים להיתקל בווירוס שניתקל בו כשבתי החולים מוכנים לקלוט את החולים קשה בינינו וכדי להקל על זה שנהיה מחוסנים באותה העת".

"זו הקריאה לנו כבני אדם לסייע אחד לשני לשמור אחד על השני. להגן על האוכלוסיות שאנחנו יודעים שהן בסיכון ,המבוגרים, מוחלשי מערכת החיסון, אנשים עם מחלות רקע, נשים בהיריון, עובדי הבריאות", הוסיפה.

כשנשאלה האם ידוע כמה זמן יימשך הגל, השיבה: "המודלים המתמטיים צופים שאם הוא ילך במהירות הוא היה כמה חודשים ואז הוא ילך וידעך. מה שהמודלים לא יודעים להגיד זה איזה ווריאנט עלול להתפתח בו זמנית בקרב האוכלוסיות המוחלשות שאינן מחוסנות".

"לכן בואו נגן מפני ההידבקות. כל פעם שהווירוס מתנחל אצל מי מאיתנו בלוע אנחנו מהווים לו מקרקע פורייה למוטציות. בואו נימנע מזה, אז נוכל להגן על מערכת הבריאות", המשיכה. 

ד"ר ניצן התייחסה גם להתפתחות של וריאנט חדש - שילוב של האומיקרון והדלתא, ואמרה כי "הבשורה הטובה היא שלא נראה שהיצור כלאיים הזה קיים או מחזיק מעמד. הוא כרגע לא משהו שריד לכן אנחנו אליו לא מתייחסים בכבוד שהוא מבקש. אבל אנחנו כן עוקבים בדביקות והסכנה קיימת בין דלתא לאומיקרון או צאצא של דלתא או צאצא של אומיקרון שיפתחו להם כלים אחרים שיעקפו את מערכות ההגנה שלנו. זה הפחד".

כשנשאלה על ההתנהלות של מדינת ישראל, ענתה: "ישראל במצב טוב יותר כי שיעור המחוסנים בפעם השלישית גבוה יותר ועכשיו נכנסים לסבב הרביעי לאנשי מגיל 60 ואילך. ישראל ממוגנת יותר באופן טבעי, יש בה כיסי אוכלוסייה שאינם מוגנים ועליהם צריך לשמור. כל עוד מערכות הבריאות עומדות במצב, אנחנו לא קוראים לאור אדום. אבל יש מדינת באירופה שרואים שבתי החולים עם עומס ואנשים, החרדה, הפחד והכעס רבים יותר משאנחנו רואים בישראל".

על האפשרות של סגר בישראל אמרה ד"ר ניצן: "אני חושבת שהחלטה כזו צריכה להיות מבוססת על יכולת מערך הבריאות לספוג את החולים ולצורך זה בואו נגן ונשמור על מערך הבריאות שלנו עם התנהגות חברית וסולידארית אחד לשני. לא צריך מבחינתנו לסגור את השוק ולהכביד בהיבטים אחרים, כי גם זה בריאות".

"ישראל בודקת הרבה ומדינה שבודקת רואה את ההידבקות. התחלואה בישראל לא גבוהה אבל ההידבקות גבוהה. ישראל נמצאת במקום מוביל מבחינת ההידבקות בעולם, תפסה תאוצה רצינית. בדנמרק עכשיו מתחיל להירגע. אנחנו כנראה נצפה לתופעה הזאת בישראל בשבועות הקרובים", סיכמה.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm