פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, קיים היום (חמישי) תדריך לתקשורת ברקע התפשטותו של גל האומיקרון בישראל ושבירת שיאי התחלואה. "הגל שאנו נמצאים בו ווריאנט האומיקרון והדלתא, סביר להניח שכמות הנדבקים גבוה יותר מהכמות שרואים בדשבורד של משרד הפנים", פתח זרקא את דבריו.

"עיקר התחלואה הקשה מתרחשת באוכלוסיית הסיכון, בעיקר אנשים מעל גיל 60 ובדגש על הלא מחוסנים. או שקיבלו את החיסון ואולי חשבו שהסתיימה הקורונה ולא חידשו אותו. היום תמונת האשפוז בישראל החולים הקשים, הם מעל גיל 60, והחיסון שלהם לא תקף. אני כבר מבקש לקרוא לציבור, לאנשים שנמצאים בסיכון, ואנשים שעדיים לא התחסנו, לבוא ולהתחסן", הוסיף.

"95 אחוז מהאוכלוסייה מעל גיל 60 כן התחסנה, וכן שיפרה את המוגנות שלה בתחלואה המשולבת, דלתא ואומיקרון שאנחנו חווים כרגע. רבע מהאולוכסייה מעל גיל 60 כבר קיבלה מנה רביעית. אבל יש 110 אלף איש, מעל גיל 65, מאוד נדרש שיקבלו מנה שלישית ועדיין לא קיבלו. שוב, אנשים מעל גיל 60, אנשים עם מחלות כרוניות, אלה אוכלוסיית החיסון, סיכון לחלות באומיקרון או בדלתא, ולהגיע למצב של אשפוז, חלילה הנשמה וחלילה וחס סכנת חיים", המשיך זרקא.

עוד אמר זרקא: "נתונים מהעולם מראים שגל האומיקרון הוא קצר, מספר שבועות, וחשוב שבמספר שבועות הזה נצמצם את המגעים שלנו ככל הניתן. אנחנו מנגישים את החיסונים לאוכלוסייה שנמצאת במוסדות מגן אבות ואמהות, ונסיים את זה בימים הקרובים, כאמור קופות החולים מנגישות בכל הארץ, המחסן הלאומי שלנו גם לאכולוסייה הזאת וגם לילדים".

"נתוני האשפוז הם התחלתיים, רואים בשבועות האחרונים את העלייה באשפוזים, בחולים הקשים, לשמחתי לא ראינו עלייה באקמו, לכן יקח זמן עד שנעמיק לתוך תמונות המצב החדשה. למדנו מהעולם שחולי האומיקרון הם חולים יותר קלים באופן יחסי. אבל זה לא חולים שלא מסתבכים, במיוחד חולים בסיכון. שני מרכיבים משמעותיים בסיכון לחולה שנדבק במחלה: 1. גיל: עיקר החולים המאושפזים במצב קשה וקריטי הם מעל גיל 60, 2. חיסון: אנשים שאינם מחוסנים במנה השלישית, מנה טרייה הם אנשים שנמצאים בסיכון, כמו אנשים שאינם מסוכנים בכלל", הוסיף.

"אנחנו תומכים במוסדות מגן אבות ואמהות ושיפור הבידוק בכניסה אליהם והקפדה, שרק מבקר אחד יכנס, אבל אחרי שעבר בדיקת אנטיגן ותשובה שלילית. אנחנו מאוד מחשיבים את הביקור, אנחנו לא רוצים שהאוכלוסייה הזאת תהיה מבודדת, אבל חשוב שיבוא אדם אחד וישמור על הכללים, בשביל שנשמור עליהם מהחולי שיכול לסכן אותם. אנחנו כרגע בתקופה שהסביבה שלנו רווית נגיפים, דלתא, אומיקרון, שפעת, RSV, ולצערי לא חסרים כרגע נגיפים נשימתיים אחרים. חשוב שנשמור על עצמנו ואחרים, היגיינה, מסכה על האף והפה, וגם להתחרק פיזית מאחרים ככל שאפשר", המשיך.

מתחם בדיקות קורונה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מתחם בדיקות קורונה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"היקף העובדים שנמצאים בבידוד מביא אותנו לאתגרים רבים מבחינת שימור השירותים הציבוריים. במערכת הבריאות ישנם כיום 5,600 עובדים בבידוד, מתוכם 1,500 אחיות וכמחצית מזה רופאים. גם השישרותים האחרים, שמענו על היעדרות העובדים עקב התחלואה. במצב הזה יש עומס על מערכת הבריאות, הוא גדל ואנחנו בוחנים לצמצם שירותים לא דחופים שככל שידרש ובהתאם לכל בית חולים. החל ממחר אנחנו מייצרים בצורה יותר ברורה עדיפות לאוכלוסייה בסיכון לתורים לבדיקות בקופות החולים ולעמדות של פיקוד העורף, נייצר מסלולים נפרדים עבור האוכלוסייה בסיכון", הוסיף.

עוד התייחס זרקא להשפעת התחלואה על מערכת הבריאות: "ככל שהגל יעלה נצטרך מפעם לפעם לתעדף את הקצאת המשאבים ולהסביר להם הציבור, גם על התמונה וגם על המדיניות. בנימה אישית, עברנו כבר שנתיים גלי קורונה, אנחנו אזרחי ישראל, וכל אנשי העולם די מתורגלים ודי למדים מהגלים הקודמים. אנחנו יודעים איך הנגיף עובר, איך לשמור על עצמנו וגם על האחרים".

כשנשאל האם הוא יכול להתחייב שהגל יעבור ללא סגר, השיב: אין לנו מדיניות של הדבקה המונית. אנחנו לא בתפיסה של חסינות עדר, אף אחד לא יכולה מה יקרה אם אנשים שנדבקים באומיקרון בעוד חודשיים, בעוד שלושה חודשים, עדיין אין נתונים בעולם. אנחנו מודאגים מלוג קוביד, מודאגים מאנשים מבוגרים שיידבקו וייסבלו מתחלואה מתמשכת לאורך זמן. אף אחד לא יודע להבטיח שמי שידבק באומיקרון לא יחלה בגלים נוספים ולכן אין שום היגיון מקצועי או מחקר שאומר, 'בוא נידבק ונעבור את זה בשלום', אני אומר את זה שוב בצורה ברורה, אין לנו מדיניות כזאת, זה מצב מסוכן, ממליצים לכל הציבור להגן על עצמו, אני שב ואומר, גם חיסון, גם מסכה וגם התנהגות של ריחוק פיזי ככל שניתן, כל אחד והסיכון שלו, כל אחד במסגרת החיים שלו".

"עשינו מחקר על מידת המדבקות של האנשים שנדבקו בנגיף והפכו למאומתים. וראינו שאחרי יום 7, סכנת ההדבקה מאוד נמוכה ולכן החלטנו לצמצמם את משך הבידוד מעשרה ימים לשבעה ימים. בנוגע לבדיקות, המדיניות שהחלטנו עליה, עדיין בתוקף, אנחנו מנגישים את בדיקות ה-PCR לאוכלוסייה בסיכון, במיוחד שיש לנו תרופות להציע להם, ככל שימצאו חיוביים, ככה נוכל להגן עליהם ולמנוע את התדרדרות שלהם ממחלה קשה", סיים זרקא את דבריו.

כזכור, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 48,095 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה אובחנו בישראל ביממה האחרונה. זאת, מתוך 401,747 בדיקות לגילוי הנגיף שנערכו אתמול. מהנתונים עולה כי אחוז הנבדקים החיוביים עומד על 11.97% וכי בסך הכל ישנם כ-258,664 חולים פעילים.

עוד נמסר, כי נרשמה עלייה במספר החולים שמצבם קשה, והוא עומד כעת על 283, בהם 65 מונשמים, וכי מניין הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 8,290.