לאחר שמספר המאומתים לנגיף הקורונה ממשיך לעלות בקצב מסחרר, עולה השאלה מתי, אם בכלל, ייבלם הגל המדאיג שהחל להכניס את בתי החולים לכוננות ספיגה. פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, המייעץ לקבינט הקורונה, התייחס הבוקר (ראשון) להיקף התחלואה בשיחה עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM והעריך כי שיא התחלואה יירשם השבוע.

"אני מעריך שכן אם מסתכלים על מספר האנשים שנמצאו מאומתים ואנחנו לוקחים בחשבון שאנחנו לא מאתרים הרבה מהם וכנראה נדבקו פי 4-3 אז אנחנו כבר חצינו את המיליון, אולי מיליון וחצי אנשים שנדבקו רק בגל האומיקרון. לכן אני מעריך שהשבוע אנחנו צפויים להגיע לשיא ולאחריו תחל ירידה. אני חושב שזה המקום לומר שבגלל שאנחנו מגיעים לשיא למעשה השבוע הזה והשבוע הבא הם הכי קריטיים מבחינת הזהירות כי האופי של התפשטות מעריכית הוא כזה שלמעשה בהכפלה האחרונה שייתכן שאנו בעיצומה עכשיו, מספר האנשים שנדבק דומה למספר האנשים שנדבק מתחילת הגל. לכן זה הזמן שהכי חשב להיזהר בו, במיוחד קבוצות הסיכון ומי שלא התחסן או שהחיסון שלו לא בתוקף".

עוד אמר, כי "אנחנו עדיין מנסים לעצור את כל ההדבקות שניתן לעצור וכל מי שמתגלה כחיובי ברור שהוא יכול להדביק את האנשים שבסביבה שלו והדבר הנכון הוא שיהיה בבידוד. אבל זה נכון שבאמת מאז שיש כזו כמות של אנשים שנדבקו היה שינוי במדיניות הבדיקות כך שאת רוב בדיקות ה-PCR ממקדים בקבוצת הסיכון בגלל ששם יש מה לעשות, יש את התרופה שניתנה להרבה אנשים ומצילה חיים, מורידה את הסיכוי לחלות בתחלואה קשה, אנחנו רוצים לתת אותה לאנשים בקבוצת סיכון, לכן שם הכי חשוב לאתר את המקרים".

"חשוב לומר שהעובדה שקנינו זמן בתחילת הגל אפשרה לנו בעצם להגדיל את מרחב הוודאות, אחרת אני חושב שהיינו נוקטים בצעדים חמורים יותר", הוסיף פרופ' סגל. "ממה שאנו רואים בעולם וגם כאן בישראל האומיקרון משמעותית פחות אלים. מה שאנחנו רואים במדינות שעברו את האומיקרון  מספר החולים הקשה נמוך משמעותית מהשיא שהגיעו אליו בכל הגלים הקודמים. אני מעריך בזהירות שאנחנו גם נראה את זה כאן, שלמרות העלייה הגדולה בחולים הקשים לא נגיע לשיא של ה-1,200 חולים קשה".

במענה לשאלה האם רוב החולים הקשים הם מזן הדלתא השיב הפרופ' כי "אין את כל המידע אבל כנראה שמחצית מהחולים קשה הם מגל הדלתא. זה אומר שאנחנו מתמודדים עם שני ווריאנטים במקביל כאשר רוב הנדבקים מגיע מהאומיקרון. במובן מסוים אלה חדשות טובות". 

על הווריאנט החדש - השילוב של הדלתא והאומיקרון, אמר: "יש כל הזמן וריאנטים ויש דיווחים על זה, כרגע אני לא חושב שזה מה שדומיננטי כאן.  שנתיים אחרי תחילת המגפה השבוע-שבועיים האלה הם בעלי סיכויי ההידבקות הכי גדולים מתחילת המגפה לכן צריך לומר לכולם שזה הזמן הכי חשוב להיזהר. מי שלא צריך ויכול לעבוד מהבית, אני חושב שזה הדבר הנכון. כמה שיותר לצמצם מגעים, הקפדה על מסכות. אני מקווה שהגל הזה מגיע לשיא ומשם נתחיל לראות את הירידה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm