מדיניות הבידודים שהפעילה הממשלה גוררת אחריה ביקורת ציבורית רחבה מאוד. היום (ראשון) עורכת הדין קרן אוחנה, מנכ"לית ארגון גני הילדים הפרטים, וסיגל שפיץ טולדנו, אם לבת 4 מגבעתיים וחברה בוועד הורי הגנים בעירה, שוחחו על כך ב-103FM עם ענת דוידוב בתכניתה "איפה הכסף".

במהלך השיחה, עו"ד אוחנה הסבירה את המצב הרעוע של הגנים הפרטיים בגל התחלואה הנוכחי: "אין מניין ילדים מלא. כולם בבידוד או מאומתים, חסר כוח אדם בתינוקייה ולכן היא לא פועלת, יש הרבה דברים שנכנסו להשהיה".

"מראשית הגל יש לנו מאות גנים סגורים שעוברים מבידוד לבידוד, נוסיף את המחסור בכוח אדם, שוב נפילה כלכלית, שוב משבר אמון מול ההורים. הורים כבר לא שולחים את הילדים לגן כי הם כבר רואים את התוצאה. ביום שישי בבוקר חזרו לאחד הגנים אחרי שבעה ימי בידוד, אחרי שעה אחת הילדות קיבלה תשובת PCR באיחור שהיא חיובית ושלחו את כל הגן לבידוד שבוע נוסף. יש לנו מסגרות שסגורות כבר שבועות ויש לנו כאלו שקיבלו מכה בכנף שלא מאפשרת להם להתרומם. סה"כ מראשית השנה כ־1,700 מסגרות", הסבירה המנכ"לית.

לדבריה, בעלי הגנים יסבלו מנזק ארוך טווח מהגל הנוכחי, אך גם ההורים יספגו מכה קשה: "אין להם כבר ימי חופשה או מחלה. עובד מחוסן או מחלים מחויב להגיע ואין לי עבודה לתת לו או לה, אז מי אמור לשלם על זה? אי אפשר להרכיב את הסודוקו הזה. המתווה אומר שמי שלא מחוסן ולא מחלים נכנס לבידוד ומקבל ימי מחלה. אבל מחוסנים ומחלימים? הם צריכים להגיע ואם המקום סגור אז מורידים יום חופש או שהמעסיק משלם חופשה צפויה. המדינה אומרת לנו שאולי נקבל גיבוי מהביטוח הלאומי, אבל לא רואים את זה".

בדיקת קורונה (צילום: אבשלום ששוני)
בדיקת קורונה (צילום: אבשלום ששוני)

לטענתה, האמון במערכת אבד כבר לפני זמן רב: "אף אחד היום לא רוצה להאמין, יש כאן עבודה בעיניים. כשאומרים מענק זה להעניק לציבור, זה לא הלוואה וחלוקה ולתשלומים, זה לא אומר החזר בעתיד. מי שאין לו אז אין לו. אין לו איך להכניס את היד לבור העמוק הזה, אנחנו כבר סקפטיים".

"מה שיש כאן זה חצי היריון. אין או הכול או כלום, הכול ספקולציות, אנחנו רואים את ההדבקות, אנחנו רואים שיש הדבקה של בין 50 ל-100 אלף איש ביום וכל מיני הצעות לפתרונות שבסופו של דבר לא עובדות. אז או שיקבלו החלטה לפצות, או לפחות רשת ביטחון להורים, לעובדים ולמסגרות, או שיפתחו את הכל. המבוגרים כבר מחוסנים או מחלימים ואת הילדים הקטנים גם ככה אי אפשר לחסן, אי אפשר לבודד אותם באינקובטור", סיכמה עו"ד אוחנה.

עוד קודם לכן, התראיינה סיגל טולדנו, שהסבירה כי הורים רבים נמצאים בתוך כאוס מוחלט בעקבות המתווה הקיים: "בכל עיר שאני בודקת יש עשרות גנים סגורים, הורים שיושבים בבית לא יכולים ללכת לעבודה. צריך לזכור שמתחת לגיל חמש הם גם לא יכולים לקבל תו ירוק והם לא יכולים להתחסן אז הם נמצאים בבעיה מאוד גדולה".

טולדנו, לה יש כאמור בת צעירה ומחלימה בבית, הסבירה כי "מה שקורה לאחרונה, בגלל שאין גננות או סייעות אז לא פותחים לילדים גנים וההורים האלו נדפקים פעמיים. הם נשארים בלי כלום - הם גם לא זכאים לבידוד אז הם לא זכאים לכסף מהמעסיק והם פשוט אוכלים אותה. עשרות משפחות כל יום, אנחנו כל יום סוגרים עוד גן ועוד גן וזו לא תופעה שאנחנו רואים בבתי ספר".  

האם הסבירה כי האפשרות לקיים סגר רביעי במספר כבר לא תעזור במצב הנוכחי: "סגר זה כבר לא אופציה. זה עוד יותר גרוע, זאת חופשה ממערכת החינוך. המצב גרוע אבל אנחנו לא רוצים להרע אותו יותר. אנחנו רוצים לפתור אותו. אם אנחנו עושים סגר רק במערכת החינוך, שזה מה שיש כרגע, לא אומרים את זה בקול רם אבל זה סגר - אותם הורים חייבים ללכת לעבודה. אם היו מכריזים על סגר אז כולם היו בבית והיו מקבלים פיצויים אבל המדינה לא רוצה להכריז על סגר כי היא לא רוצה לפצות את כולם. יש הרבה מאוד הורים, מגיעים לנו דיווחים, שמקבלים איומים על פיטורים במקום העבודה. למה הורה לילדים קטנים צריך להיות מופלה בתוך הסיפור הזה?".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm