פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, יקיים היום (שני) תדרוך עיתונאים פרופ' סלמאן זרקא יקיים תדרוך עיתונאים  בנושא הטיפול בזן האומיקרון והעלייה בתחלואה בקורונה.

בפתח דבריו, אמר פרופ' זרקא כי :אנחנו בעיצומו של גל האומיקרון, אבל גם הדלתא נמצא ברקע. אנחנו גם עדים לעלייה בחולים הקשים. נתוני האישפוז מראים כי בקרב אולוכסייה, 86 אחוז מהגל הזה הם מעל גיל 60. 75 מהמונשמים בגל הזה הם אנשים לא מחוסנים אן מחוסנים שלא בתוקף. אמרתי את הדברים ואני חוזר עליהם הקריטרייונים בשביל להבדיל: חולים מאושפזים בקורונה ולא קורונה הם מאוד מורכבים".

"עשינו בדיקה מעמיקה מול כלל החולים בארץ, ומצאנו כי 78 אחוז מהחולים המאושפזים קשה בכל הארץ, כולל מונשמים, הם בגלל הקורונה. קופות החולים ובתי החולים נותנתים מענה מצוין, כמות ההדבקה הגדולה יוצרת עומסים גדולים על המערכת הרפואית, במיוחד כשאר צוותים רפואיים רבים נדבקים גם בקורונה".

לדבריו, "אנחנו בוחנים את הנושא של ההדבקות בצוותים הרפואיים ונערכים לאפשרות של לאפשר עובדים חיוניים להמשך בעבודה בתנאים מסוימים, גם במערכת הבריאות וגם במערכות אחרות. אנחנו נמשיך לעדכן את המדיניות שלנו בכל פעם שיש צורך בכך. עשינו בדיקות וקיימנו דיונים והתייעצויות וגם עם שר הבריאות והחלטנו לקצר את משך הבידוד משבעה ימים לחמישה ימים. גילינו שעיקר ההדבקה קורה עד היום השלישי, 85 אחוז מההדבקות ביום החמישי. קיצור הבידוד הוא משהו שאנחנו נדרשים אליו ומול סיכונים בו אחנו נמצאים.

"בסביבה בה אנחנו נמצאים יש אומיקרון, דלתא ושפעת ועלינו להיזהר, במיוחד אוכלוסיית הסיכון. הדרך לנו להתגונן הוא לנהוג במשנה זהירות בתקופה הקרובה. עוד לפני קיצור הבידוד, אנחנו מודעים לכך שיש מקרים שלא זיהינו אותם, למשל בנאדם שאין לו תסמינים. אנחנו מבקשים מכולם להיבדק, גם בלי תסמינים אנשים יכולים להדביק".

עוד אמר: "אנחנו צריכים למנוע הדבקה ולשמור על עצמנו, חיסון מקטין את סכנת ההדבקה ואת הסכנה למחלה קשה. לצד החיסון חשוב שאנשים בקבוצות הסיכון ומעל גיל 60 יקטינו מפגשים פיזיים בתקופה הקרובה. קורא לא לסכן אנשים אלה בהדבקה, כאשר קבוצות אלו נמנעות, אנחנו מוודאים שלא מעבירים את הנגיף". 

"אנחנו בוחנים בימים הקרובים חלוקה נוספת של ערכות אנטיגן בבתי הספר, וכן בוחנים לחלק לאוכלוסיות נוספות. הזמינות של האנטיגן עלתה בשבוע האחרון לכל האוכלוסייה. דרשנו שבקופות החולים לא יבצעו בדיקות PCR לאלו שלא בסיכון, ככה נבטיח שתוך פחות ביממה יהיו תשובות ולא יהיה עומס על המעבדות. אחרת נגיע למצב ש-PCR יתנו תשובות אחרי חמישה ימים, שמים במרכז את הקדימות לאוכלוסייה בסיכון. יש כאן ניהול סיכונים, לא יכולים להבטיח שאחרי חמישה ימים אין סכנת הדבקה. כרגע חיסון רביעי לא נמצא על הפרק לגילאים נוספים"

מחלקת קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מחלקת קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מוקדם יותר דווח כי בבית החולים רמב"ם בחיפה נרשמה עלייה דרמטית במספר חולי הקורונה ובמספר אנשי הצוות המאומתים. בראיון ליואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5 אומרת מנהלת היחידה למניעת זיהומים וחברה בהנהלת ביה"ח, ד"ר חיתאם חוסיין: "יש לנו את העלייה הגדולה ביותר מאז הגל השלישי של הקורונה".

"בתוך שבוע נרשמה עליה מ-10 ל-52 חולים. מתחילת הגל הזה היו לנו ברמב"ם 250 אנשי צוות מאומתים. היום ייעדרו 190 אנשי צוות מאומתים. אתמול חסרו 40 אנשי צוות שזה כמו מחלקה שלמה. הפעם אין לנו מזל. אנחנו בכוננות ספיגה", הוסיפה ד"ר חוסיין.