ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון, מסרו הערב (חמישי) הצהרה לתקשורת, בה הכריזו על ביטול הבידודים במערכת החינוך. השלושה הודיעו על השקת תוכנית "בודקים ולומדים" לשינוי מתכונת הבידודים בבתי הספר וגני הילדים. 

"בשבועות האחרונים כמעט כל ההורים בישראל חווים מצוקה. גל האומקירון הגיע בימים אלה לשיא שלו. קשה לקיים ככה חיי שגרה עם כמות גבוהה של מבודדים. אני קשוב למצוקה וחיכינו לראות מה קורה במקומות אחרים בעולם עם שיא הגל", פתח בנט את דבריו.

"הערב יש לנו בשורה: ילדי ישראל חוזרים ללומד באופן רציף. התלמידים ייבדקו פעמיים בשבוע - בראשון וברביעי בבוקר. הילד נמצא שלילי והולך לבית הספר. אם נמצא מאומת, הוא נשאר בבית. דאגנו להעביר 3 בדיקות חינם לכל תלמיד, ובימים הקרובים נדאג להעביר עוד בדיקות להורים" הוסיף.

"אנחנו לוקחים אחריות. המהלך הזה דורש גם אחריות מכם, ההורים, לבצע את הבדיקות כמו שצריך, אם הילד בעל סימפטומים או עם בדיקה חיובית , פשוט לא לשלוח אותו. אני מודה לכם על הסבלנו שאתם נתנים בימים אלה. הגל הזה קשה לכולם. יש מאומת כמעט בכל בית. אבל האומיקרון פחות קשה וצפוי להסתיים מהר יותר", סיים בנט את דבריו.

לאחר מכן נשא דברים שר הבריאות הורוביץ: "המהלך הזה הוא מהלך ישיר של אותה אסטרטגיה שהובלנו מלפני חצי שנה. שמירה על הבריאות לצד שמירה על המשק. גם בגל הזה בחרנו בדרך המורכבת ביותר: בלי סגרים. החיים לצד הקורונה הם גם לימודים לצד הקורונה. איפה שאפשר להקל על הציבור, איפה שאפשר לאזן בין המשק והחינוך נעשה את זה".

"אנחנו רואים חשיבות גדולה מאוד בשגרה הרציפה בבתי הספר. בריאות וחינוך הם לא תחומים נפרדים. לצערינו ראינו את ההשפעה של הסגרים על מערכת החינוך, שהובילה הממשלה הקודמת. אנחנו רואים עלייה במצוקות נפשיות של בני נוער. גם בגל הדלתא עמדנו על כך ששנת הלימודים תפתח, אין ספק שזה היה הדבר הנכון לעשות", הוסיף.

בנט (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנט (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

אחרונה נשאה דברים שרת החינוך: "עיני התלמידים המורים וההורים נשואות אלינו בימים האחרונים. ביטול הבידודים הם הדבר הצודק והנכון ביותר עבור וההורים וצוותי החינוך. קיבלנו החלטה אמיצה, לחיות לצד הקורונה. מחובתנו להציל כל ילד וילדה שעברו מצוקות בשנתיים האחרונות. כל ילד שהולך לבית הספר הוא ילד שאנחנו מצילים, לא פחות מזה".

כאמור, מוקדם יותר היום הודיע משרד הבריאות על ביטול הבידוד לילדים. המהלך ייצא לפועל ביום חמישי הבא. ההחלטה התקבלה לאחר התייעצויות שקיימו במשרד הבריאות בימים האחרונים עם רופאי ילדים. ד"ר שרון אלרעי פרייס דרשה לדחות את ביצוע המתווה בשבוע, על מנת שלא לבטל את הבידודים בשיא התחלואה.

המתווה המלא למערכת החינוך:

  • תלמידים בכל מערכת החינוך יידרשו לבצע שתי בדיקות אנטיגן בשבוע - בימים ראשון ורביעי, לפני ההגעה ליום הלימודים. 
  • תלמיד שתוצאת הבדיקה הביתית שלו שלילית: יגיע למוסד החינוכי לשגרת לימודים.
  • תלמיד שתוצאת הבדיקה הביתית שלו חיובית: לא יגיע ללימודים וייגש להיבדק בתחנת בדיקה מפוקחת. אם תוצאת הבדיקה המפוקחת שלילית - התלמיד ישוב למוסד החינוכי לשגרת לימודים. אם תוצאת הבדיקה המפוקחת חיובית - התלמיד יבצע חמישה ימי בידוד מלאים עד להחלמה (בכפוף לבדיקות ביתיות בימים 4 ו-5 ולתוצאה שלילית בשתיהן).
  • תלמידים שנחשפו לתלמיד מאומת לא יידרשו עוד להיכנס לבידוד. 
  • ערכות בדיקה ביתיות יחולקו מעת עת לכלל התלמידים - ללא תשלום.