גל האומיקרון: על רקע המשך מספר המאומתים שממשיך לשבור שיאים, פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות ומנהל מכון המחקר בשירותי בריאות כללית, שוחח היום (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM. פרופ' בליצר התייחס לטענה שהפכה רווחת בתקשורת ובציבור כי גל האומיקרון, שבו החלואה הקשה אינה גבוהה, מסמן את סיומה של מגפת הקורונה, ואמר: "ממש לא, מדי יום יש מספיק הזדמנויות ליצירה של זנים חדשים".

בפתח השיחה, התייחס לדיסוננס בין המצב הקשה בחדרי המיון ומחלוקות הקורונה, לבין התחושה העולמית שאנחנו בדרך ליציאה מהמגפה: "יש פער בין המקום בו כולם רוצים להיות בעוד מספר שבועות למקום בו אנחנו נמצאים עכשיו. חלק מההבדלים נובע מכך שמדינות העולם השונות מקדימות את ישראל בשלושה עד ארבעה שבועות בהתפתחות המחלה".

פרופ' בליצר הוסיף: "והסיבה לכך שאנחנו מראש בשעתו קנינו לנו חודש של שיהוי בהתפשטות האומיקרון. אם רוב המדינות עברו את החלק העולה של הגל ונמצאות בשלב ההתמתנות אצלנו אנחנו נמצאים בשיא, בכל מה שקשור למערכת האשפוז ולחולים הקשים אנחנו עוד לפני השיא ונכונו לנו ימים מורכבים".

מחלקת קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מחלקת קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בהמשך, נשאל האם המדינה טעתה בנקיטת הצעדים, והשיב: "לא, אי אפשר לומר שטעינו ולהפך, זו הייתה אחת ההחלטות הנכונות ביותר שהתקבלו. השבועות הללו שנקנו בהתחלה אפשרו לנו להיערך כך שהמצב כרגע הרבה פחות גרוע מאשר הפוטנציאל. הדבר הראשון היה רכש של תרופות שניתנו לאלפי חולים, רק בכללית ל-2,500 חולים, זה טיפול מציל חיים ומונע 90 אחוז מהמחלה הקשה. הדבר השני, השלמת מבצע החיסונים גם לילדים וגם החיסון הרביעי שניתן לאוכלוסייה בדרגת הסיכון הגבוהה".

"אי ספיקה זה מינוח בעייתי כי אנשים מדמיינים לעצמם את האירועים באיטליה באפריל, אני חושב שלצערי זה דבר יותר רך. יש תהליך הדרגתי של ירידה ביכולת הטיפול האיכותי במחלקות ובקהילה", אמר בהתייחסותו לחשש מאי הספיקה בבתי החולים.

"בעבר היה דיבור על כך שמ-500 חולים קשים מתחילה ירידה באיכות הטיפול ואנחנו נמצאים כעת ב-800. בתקופה הזאת השתפרה יכולת הספיקה של המערכת והטיפול וגם הייתה היערכות משמעותית. החולים שמגיעים עכשיו, החולים הקשים הם חולים שונים מאלה שהגיעו בגל הדלתא ובגלים קודמים, כי האומיקרון אמנם מייצר תחלואה קשה אבל פחות תחלואה קריטית שמתבטאת בהנשמה ובחולים עם מצב ריאתי מדורדר. העומס כבד ויש פגיעה באיכות הטיפול אבל האתגר הוא בעיקר על המחלקות הפנימיות, הגריאטריות, מאשר על מחלקות הטיפול הנמרץ והאקמו כמו שראינו בסיבוב הקודם", הוסיף.

לאחר מכן התייחס לביטול הבידודים של התלמידים החל מיום חמישי הקרוב והביע התנגדות: "לא התייעצו עם קבינט המומחים לפני ההחלטה על שינוי הגישה, אני חייב להגיד שהחשש שלי מקבלת ההחלטה בעת הזאת נובע משינוי לרעה פוטנציאלי בהיקפי ההדבקות ועלייה משמעותית בהדבקות בבתי האב. הייתי דוחה אותו משתי סיבות, כי אנחנו מחכים לאינפורמציה שמגיעה מהעולם לגבי תחלואה בתסמונת ה-PIMS שבשבוע הקרוב אמור להצטבר המידע שילמד אותנו על הסיכון".

איפה אתה עומד באשר לחיסון הרביעי לכלל האוכלוסייה?
"ההתלבטות נובעת מכך שמצד אחד התוצאות הראשוניות של משרד הבריאות מצביעות על כך שהחיסון יעיל מפחית תחלואה קשה באופן משמעותי לאנשים שנדבקים באומיקרון לכן הדבר הזה בהחלט רצוי. אין חשש דרמטי שיגרום לנו לרצות לא לאפשר למי שמעוניין להתחסן לעשות כן, אבל ההמלצה החמה להתחסן כרגע להבנתי צריכה להיות עדיין לאנשים באוכלוסיות סיכון שעבורם האומיקרון מהווה סכנה משמעותית. בכלל האוכלוסייה, הסיכון למחלה קשה הוא נמוך יותר".

בסיום, התייחס להערכה בארגון הבריאות העולמי, כי אנו חוזים בתחילתה של סוף המגפה: "אני חושב שאנו בתחילתו של סוף גל האומיקרון. כל עוד אומקירון הוא הזן הדומיננטי בעולם הגל הנוכחי לא ישנה, לא נראה עוד גל אומיקרון עצום בעתיד הנראה לעין".

"אנחנו יודעים שכל עוד בעולם מיליוני אנשים נדבקים מדי יום יש מספיק הזדמנויות ליצירה של וריאנטים חדשים, היו לפחות שלושה אירועים כאלה בשנתיים האחרונות ואין סיבה להניח שזה האחרון. אפשר לקוות שזה יהיה האחרון", סיכם.