"אנו מתפשרים על איכות הרפואה": ברקע העלייה בתחלואה בזן האומיקרון של הקורונה, פרופ' מיקי הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם, סיפר הבוקר (שלישי) בראיון לליאת רון ברדיו צפון 104.5fm על המחסור הקשה בצוות רפואי בעקבות הקורונה: "כרגע יש לנו למעלה מ-300 אנשי צוות מבודדים. זה אומר שבעצם שלוש-ארבע מחלקות נמצאות בבית".

"בכל גל יש את האתגרים שלו", אמר פרופ' הלברטל, והוסיף: "כמות החולים עולה בצורה מפחידה, ואלה לא חולים קלים. כרגע מתוך ה-86 שנמצאים באשפוז, יש 17 מונשמים, יש חמישה על אקמו עם קורונה", וציין: "יש שמונה מתחמים כרגע בבית החולים שמטפלים בקורונה".

עוד אמר: "הבעיה הקשה היא כמות אנשי הצוות המבודדים. כרגע יש לנו למעלה מ-300 אנשי צוות מבודדים, 150 אחיות, 60 ומשהו רופאים. זה אומר שבעצם שלוש-ארבע מחלקות נמצאות בבית. זה הופך את כל האירוע הזה לאתגר. 20% מצוות המלר"ד מאומת ומושבת, 26 אחיות טיפול נמרץ מושבתות, אין מיטות אקמו במדינת ישראל. בית החולים אמור להפעיל חמש מיטות אקמו, אנחנו מפעילים כרגע שמונה".

לדבריו, "לעומת תחילת הגל הזה - שבאמת היו בו בסך הכול חולים לא מאוד קשים - עכשיו יש חולים מאוד מאוד קשים. חלקם הגדול אומיקרון, ומתוך ה-86 חולים, 47 מחוסנים. בדרך כלל בכל הגלים, המיון היה רואה בין 10 ל-20 חולים מאומתים ליום. היום אנחנו רואים 50 חולים מאומתים ליום, וחצי מהם מאושפזים בגלל מצבם הקשה".

מחלקת קורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מחלקת קורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"אין לנו צוותים"

בהמשך, פרופ' הלברטל העביר ביקורת על מדיניות הממשלה, שלדבריו, לא סייעה מספיק לבית החולים להתכונן לעומס הגדול של גל האומיקרון. "ישבנו לפני שישה חודשים בתחילת הגל הרביעי, אמרנו שיהיו עוד גלים ולכן צריכים לבנות את העמידות של המערכת על ידי השקעה בתוך המערכת ולתת לה משאבים, לתת לה כוח אדם. לצערי הרב, זה התמסמס, למרות שהייתה התחייבות של ראש הממשלה לתת לבתי החולים 2.5 מיליארד שקל. היום התוצאה הישירה היא שאנחנו מתפשרים על איכות הרפואה משום שאין לנו צוותים לעבוד".

לדבריו, "אנחנו מתפשרים בזה שסגרנו חדרי ניתוח ומפסיקים פעילות אלקטיבית. אנחנו מתפשרים בזה שכרגע ביחידות לטיפול נמרץ, על כל אחות יש שלושה חולים. זה מאוד עצוב שאנחנו עדיין שנתיים מתחילת האירוע הזה נמצאים בקרב בלימה".