ברחבי העולם מתפרסמים בימים אלה דיווחים על מקרים בהם ילדים, אשר חלו בווריאנט האומיקרון, מאובחנים עם תסמונת דלקת רב מערכתית (PIMS), כך נכתב בדוח אמ"ן שפורסם היום (שלישי). במספר מדינות בארה"ב (נברסקה, ניו יורק, אוקלהומה ומישיגן) דווח על מקרי תחלואה בתסמונת, כאשר בחלקן מדווח כי היקף מקרי התסמונת החדשים בילדים גבוה מהנצפה בעבר. בנוסף, משרד הבריאות ההודי דיווח על ילדים שחלו בעבר באומיקרון, ואובחנו כלוקים בתסמונת PIMS.

חום גבוה, הקאות וחולשה: כל מה שחשוב לדעת על תסמונת הפוסט קורונה

בנוסף, בארצות הברית ובדרום אפריקה דווח על אירועי פרכוסים חדשים בשכיחות גוברת בקרב ילדים שנדבקו בווריאנט. האירועים הללו מתוארים כחריגים, ולא מוכרים באופיים עד כה, בפרט ביחס לגיל הילדים. עוד דווח בעולם על מקרים של ילדים שפיתחו אנצפליטיס (דלקת המוח) במהלך המחלה וגם כשבועיים לאחר ההחלמה ממנה. הילדים הללו פיתחו תסמינים שונים, בהם כאבי ראש. מהפרסומים עולה כי מרבית המקרים המדוברים - התרחשו בילדים לא מחוסנים. 

כותבי הדוח הזכירו כי מחקר שפורסם לאחרונה ע"י המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (ה-CDC) מצא לאחרונה כי החיסונים מפחיתים ב-91 אחוזים את הסיכון לתסמונת PIMS בקרב ילדים.

בדיקות קורונה לילדים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בדיקות קורונה לילדים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בתוך כך, כותבי הדוח ציטטו שלושה מחקרים, שבחנו נטרול נוגדנים במעבדה, מצאו שמחלימים מאומיקרון, אשר לא חוסנו טרם הידבקותם, לא מפתחים תגובה חיסונית מספקת מול וריאנטים אחרים - בהם הדלתא. מהמחקרים הללו עולה עוד כי לעומתם, מחוסנים שנדבקו באומיקרון, פיתחו חיסוניות רחבה מול מגוון וריאנטים.

כאמור, המידע ממחיש כי ככל הנראה ההידבקות באומיקרון כשלעצמה לא תקנה הגנה מספקת מהדבקה למול וריאנטים קודמים, וכנראה לא תייתר את הצורך בהתחסנות.

תורי ענק לבדיקות קורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך המסמך, החוקרים הדגישו כי אבחון ב-PCR חשוב למי שייתכן ויהיו זקוקים לתרופות אנטי ויראליות שכן הן מאפשרות לזהות את הזן בו נדבק החולה - ולהתאים את התרופה. ישנה חשיבות לזיהוי מוקדם במקרה זה, שכן התרופות פחות יעילות בשלבים מאורחים של המחלה. עוד מציינים הכותבים, כי עבור הצעירים, בדיקת האנטיגן, בייחוד בשימוש של שלושה ימים רצופים, משמשת כאינדיקציה טובה לקיומה של הדבקה המצריכה בידוד.

הם ממליצים למי שאינם זקוקים לביצוע בדיקת PCR לעשות שימוש תכוף בבדיקה ביתי ככל שקיים חשש להדבקה, ולאשש תוצאה חיובית בבדיקת אנטיגן מוסדית. הם הדגישו כי שימוש תכוף בבדיקות PCR מעמיס על מערך הבדיקות, ומאריך את הזמן שלוקח לקבל תשובה - דבר שעלול לסכן את אלו הזקוקים לאבחנה לטובת טיפול.