מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה פרסם היום (חמישי) את תמונת מצב התחלואה בקורונה בישראל, ממנה עלה כי חלה עלייה חסרת תקדים במספר המאומתים לנגיף, במקביל לאינדיקציות רבות לתחלואה סמויה נרחבת עוד יותר. בין היתר, הזהירו המומחים כי לאור היקפי התחלואה, 100-200 ילדים צפויים לחלות בתסמונת פימס בשבועות הקרובים. 

הדוח הצביע על היקפי הדבקה חסרי תקדים, כאשר במהלך 3 השבועות הראשונים של ינואר נדבקו בישראל יותר מאומתים מאשר בכל השנה החולפת: לאורך 2021 כולה אומתו כ-960,500 נדבקים, ואילו בשלושת השבועות הראשונים של ינואר 2022 אומתו כ-1,160,000 ישראלים. 

היקפי תחלואה חסרי תקדים - לצד תחלואה סמויה בשיעורים אדירים

היקפי התחלואה חסרי התקדים משפיעים על המדדים בהם אנו משתמשים כדי לנטר את מצב התחלואה. כך, מקדם ההדבקה R עומד על 1.16 ונמצא במגמת ירידה. חשוב להדגיש כי מקדם ההדבקה מודד את הקצב בו משתנה מגמת התחלואה ולא את מצב התחלואה ועל כן הירידה במקדם ההדבקה אינה שווה לירידה בתחלואה, אלא משקפת עלייה מתונה יותר בקצב הגידול בהיקפי התחלואה.

המקדם שחושב לעיל משקף הכפלה של מס' מאומתים בכל 12 ימים לערך. זאת, כאשר מספר המאומתים היומי עומד על כ-73 אלף איש.

ירידה כזו במקדם צפויה ברמות תחלואה גבוהות ואינה משקפת האטה של ממש בהתפשטות התחלואה. זאת, מאחר שככל שמספר המאומתים גבוה יותר, בייחוד בהינתן מגבלות הספיקה והדיווח במערך המוסדיות והדיווח החסר של בדיקות ביתיות, כך לוקח זמן רב יותר להכפילו – אף שהמספר המוחלט של נדבקים גדל במהירות.

בנוסף, זוהתה עלייה משמעותית באחוז הבדיקות החיוביות, שעומד השבוע על כ-20.3%. מדובר באחוז בדיקות חיוביות גבוה במיוחד המשקף את קיומה של תחלואה לא מאותרת נרחבת. 

חשוב להבין כי מדד זה מושפע מדיניות הבדיקות החדשה: בדיקות האנטיגן הביתיות משמשות כמסנן ראשוני, נבדקים חיוביים לכאורה ממשיכים לבדיקה מוסדית המתועדת במדד ואילו שליליים - לא.

נוסעים לחו"ל, הנדרשים לבצע בדיקה ללא סיבה נוספת, עשויים לשמש בקרה להטיה זו. אחוז הבדיקות החיוביות של הנוסעים לחו"ל עמד באחת המעבדות על 11.5% חיוביות, שגם הוא נתון גבוה מאד המצביע על תחלואה סמויה בהיקפים גבוהים.

מצב התחלואה 27.1 by maariv on Scribd

באמ"ן מזהירים: 100-200 ילדים יחלו בתסמונת פימס בשבועות הקרובים

נתון מדאיג נוסף שעלה מהדוח התייחס לשיעורי הילדים המאומתים לקורונה שמפתחים את תסמונת פימס (PIMS), כאשר בימים האחרונים אובחנו בישראל, לראשונה בגל זה, מספר מקרים חדשים של ילדים חולים בתסמונת PIMS. על פי הנתונים המגיעים מארה"ב, שם תחלואת הילדים גבוהה במיוחד, נראה כי קצב האבחון של התסמונת גבוה מהעבר - כאשר עד כה שיעורי ההיארעות של התופעה הוערכו בחולה אחד על כל 3,000 ילדים ובני נוער מאומתים.

בישראל, בשנת 2021 נרשמו כ-300 אלף ילדים מאומתים לקורונה לא מחוסנים בגילאי 18-0. מתוך הילדים שנדבקו בתקופה זו, גם אלו שלא אומתו, נרשמו לפחות 220 אבחנות של ילדים שחלו ב-PIMS.

לנוכח המספרים הגבוהים של הילדים שנדבקו בקורונה בגל התחלואה הנוכחי - כ-440 אלף ילדים, מתוכם כ-250 אלף לא מחוסנים, שאומתו לקורונה בששת השבועות האחרונים, ולצד רמות התחלואה הסמויה, צופים המומחים כי עלולים להיות 200-100 ילדים שיסבלו מהתופעה הקשה בשבועות הקרובים. זאת, כאשר מערכת הבריאות בעומסים גדולים כבר עתה, כולל במחלקות הילדים. 

ה-CDC ממליץ: חיסון לילדים בני 5 ומעלה, בוסטר לבני ה-12 ומעלה

מנתונים שפרסם המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC) עולה כי אשפוזי הקורונה בילדים בארה"ב עלו בחדות והגיעו לאחרונה לשיא כל
הזמנים בגל האומיקרון. הארגון מעריך שעלייה חדה זו נובעת משיעור ההתחסנות הנמוך בקרב ילדים במדינה ובפרט בקרב ילדים מתחת לגיל 5 שאינם זכאים לחיסון בשלב זה. 

לאור העלייה המהירה באשפוזי הקורונה בילדים במדינה, ממליץ הארגון לכל הילדים מעל גיל 5 להתחסן בהקדם האפשרי וכן ממליץ לנערים מעל גיל 12 להתחסן במנת הבוסטר, בשל היכולת המוכחת של החיסונים להפחית משמעותית אשפוזים, תחלואה קשה ותמותה מקורונה בילדים. 

החיסונים עדיין מהווים הגנה משמעותית מפני מחלה קשה וסיבוכים

מחקרים שפורסמו לאחרונה מראים כי גם אם החיסונים מקנים הגנה פחותה מבעבר מפני הידבקות, הם עדיין מקנים הגנה משמעותית מאוד מפני מחלה קשה ומפני תופעות וסיבוכים מאוחרים.

לאחרונה פורסמו מספר מחקרים מעודדים המחזקים את ההערכה כי חיסוני הקורונה צפויים להפחית באופן משמעותי ביותר את שכיחות הסיבוכים המאוחרים וארוכי הטווח של המחלה הידועים, בהם "לונג קוביד" ותסמונת PIMS, ולכל הפחות למתן מאוד את חומרתם של סיבוכים אלו. זאת, גם אם לא נמנעת ההדבקה של המחוסנים ובפרט כאשר ההתחסנות מהווה את "המפגש" הראשוני עם הנגיף באופן המאפשר "אימון" מקדים ובטוח של מערכת החיסון של המחוסן למול הנגיף.

כך למשל, מחקר של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות מצא שהתחסנות מפחיתה באופן דרמטי את הסיכון לתסמונת PIMS בילדים - בשיעור של 91% - וממתנת מאוד את חומרת המחלה באלו שבכל זאת לקו בה.

התסמונת נחשבת לסיבוך המאוחר החמור ביותר של הידבקות בנגיף קורונה בילדים ובני נוער שכן היא עלולה לגרום לנזקים קשים במגוון מערכות גוף ולהתבטא כמחלה סוערת ומסכנת חיים. כמו כן, שלושה מחקרים נוספים העלו שהתחסנות מפחיתה באופן משמעותי את שכיחות תופעות "הלונג קוביד" באלו שחוסנו טרם שנדבקו. 

הסיכון להידבק בקורונה, ובפרט בעבור ילדים, בשיא כל הזמנים

בעת הזו, הסיכון האישי להידבק בקורונה, ובפרט בעבור ילדים, מצוי בשיא כל הזמנים בשל המידבקות הרבה של וריאנט האומיקרון ותפוצתו הגבוהה בארץ. דווקא בשל עליית הסבירות להידבקות, חשוב כעת יותר מאי פעם להתחסן בכדי להפחית את הסיכון להתפתחות סיבוכים מאוחרים של המחלה, במקרה של הידבקות. זאת בפרט לאחר שהתברר כי גם אומיקרון עלול לייצר סיבוכים מאוחרים בנדבקים כגון תסמונת PIMS בילדים וייתכן שבמעלה הדרך גם סיבוכים מאוחרים נוספים.

בהקשר זה, לצד חשיבות ההתחסנות למבוגרים וקבוצות סיכון, קיימת חשיבות רבה בהתחסנות הילדים, החשופים במיוחד להדבקה על מנת לצמצם ככל שניתן את הסיכון המיותר להתפתחות סיבוכים מאוחרים מסוכנים בקרבם, אם יידבקו בנגיף.