הגל החמישי נמשך: ברקע התפשטות האומיקרון בישראל ונתוני התחלואה הגבוהים, פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, ערך היום (שני) תדרוך לתקשורת וענה לשאלות העיתונאים. בין היתר, הזהיר הפרויקטור מפני עלייה נוספת בתחלואה, בין היתר בשל מתווה הבידודים החדש במערכת החינוך, והדגיש: "המצב אינו יציב". 

בפתח דבריו אמר זרקא: "כמעט ולא נותרה תחלואה בדלתא, עיקר התחלואה הוא בזן האומיקרון ובזן BA.2 שבארץ כיום יש 350 מקרים מוכרים. אנחנו עוקבים אחרי הווריאנט הזה, לפי הנתונים האירופה רואים שהוא יותר מדבק מאומיקרון. בחלק מאירופה, זה אפילו יצר גל נוסף". 

הוא הדגיש: "אני אומר את הדברים כדי להבהיר שאנחנו עדיין בגל גבוה מאוד שלא הכרנו וטרם הסתיים, בסוף השבוע ראינו ירידה בכמות המאומתים וכולנו קיווינו שעברנו את השיא, אך אתמול לצערי זה חזר לעלות, אנחנו עדיין בתקופה לא יציבה".

זרקא הוסיף: "אני מקווה שתהיה תחילה של ירידה אמיתית במספר המאומתים, אבל זה לא מקטין את הסיכוי שלא נידבק, וצריך להמשיך להיזהר. כמות החולים הקשים לא יורד ואפילו עולה. כל הצוותים עובדים קשה להציל חיים, חדרי המיון מלאים, מחלקות האשפוז משיכות להיפתח והציבור צריך לשמור על עצמו ועל האוכלוסייה הרגישה".

"הדרך הכי טובה לעשות זאת היא להתחסן בחיסון טרי - המשמעות היא חיסון בשלושת החודשים האחרונים. הנתונים שפרסמנו לאחרונה מראים, אנשים עם חיסון טרי מוגנים משמעותית. קרוב ל-650 אלף איש כבר קיבלו מנה רביעית ושיפרו את ההגנה, אין שום תופעות לוואי חדשות שלא הכרנו".

"אני רוצה להתייחס למתווה החינוך החדש, הוא נועד בשביל לאפשר לילדי ישראל להגיע ללימודים הפרונטליים, לייצר איזון טוב יותר עם מגפת הקורונה ולמנוע מצבים בעייתיים במערכת החינוך. יש מצב שנראה עלייה בתחלואה, אלה בגלל המתווה החדש בחינוך וכמות הבדיקות המסיבית".

זרקא חזר והדגיש: "היכולת שלנו לעבור את הגל בשלום מתבססת על שיתוף הפעולה, רוב המשק פתוח ובתי הספר, מה שמאפשר להמשיך בשגרת החיים, חשוב שכולנו נקיים את ההנחיות במלואם. אני קורא להורים לא לשלוח ילדים לבית הספר במידה ויש תסמינים גם בתוצאה שלילית". 

בתשובה לשאלות העיתונאים סיפר הפרויקטור כי "אכן יש חוסר בחיסוני אסטרזניקה בארץ וחלק לא קיבלו את החיסון עדיין, לשמחתי הפער שהתגלה בחברה מאחורינו ועד רביעי הקרוב קופות החולים יקבלו את המנות מהחברה ויוכלו לחסן".

על סיבוכי הקורונה אצל ילדים אמר: "לוקח זמן עד שרואים את התופעות, יש כרגע סביב 10 מקרים חשודים בארץ, עדיין מוקדם להשוות בין התופעה אחרי אומיקרון לעומת דלתא, מבהיר שכלל המקרים מחלימים ולא נשארים לתקופה ארוכה יותר ממה שדווח". 

כשנשאל האם התו הירוק יוארך אמר: "התו הירוק מגן עלינו באירועים גדולים ואנחנו למדנו שחיסונים טריים יש להם הגנה טובה יותר מול לא מחוסנים וחיסונים וותיקים, כרגע בוחנים את היתרון שיש בתו הירוק והגל הגבוה הנוכחי. אנחנו נציג מחר את המלצתנו ובהתאם תתקבל החלטה". 

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הערב את נתוני התחלואה בקורונה בישראל, מהם עולה כי 74,283 מקרי קורונה מאומתים חדשים אותרו אתמול וכי 1,139 חולים במצב קשה, בהם 256 מונשמים. מספר הנפטרים המצטבר עלה ל-8,802 מפרוץ המגפה. שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 29.7366% ומקדם ההדבקה על 0.94.