הגל החמישי: משרד הבריאות עדכן את נתוני התחלואה מהם עולה כי 67,580 מאומתים חדשים אובחנו ביממה האחרונה, וכי 1,084 חולים מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ במצב קשה, בהם 247 מונשמים. על רקע הנתונים, חוקרי האוניברסיטה העברית הציגו היום (שלישי) בקבינט הקורונה, נתונים חדשים על המשך התפשטות הגל הנוכחי. החוקרים סבורים כי בשבועות הקרובים יימשך העומס על בתי החולים ועל רופאי הקהילה.

החוקרים הציגו כי ישנה האטה בקצב העלייה של התחלואה הקשה והבינונית בבתי החולים, אשר תואמת את ההאטה בהדבקה שהתרחשה כבר לפני מספר ימים עקב התפתחות חסינות רחבה בקהילה. עם זאת מספר הנדבקים הצפוי בשבועיים הקרובים נותר גבוה מאוד ויעמוד על 2.5-1.5 מיליון נדבקים.

בנוסף, הדו"ח מעיד כי לחיסון הרביעי חלק משמעותי בצמצום התחלואה הקשה, וכי יש לו יתרון בהגנה על פני מחוסנים בשלוש מנות בלבד בקרב בני 60 ומעלה. החוקרים סבורים כי נחסך כשליש ממספר החולים קשה כתוצאה מהחיסון הרביעי.

המלצות החוקרים לקבינט הקורונה
החוקרים סבורים כי יש לעודד את האוכלוסייה להתחסן במנה הרביעית, שהוכחה כבעלת השפעה קריטית על הפחתת התחלואה הקשה בקרב כל זני הקורונה המוכרים. יחד עם זאת, סברו כי הדבקה מחודשת על ידי מחוסנים מעלה צורך בהתאמת תו ירוק, ולכן אין להשתמש בחיסון קודם כהצדקה לשחרור מוקדם מבידוד או התרה להתקהלות ללא בדיקת קורונה בתוקף.

בנוסף, חוקרי האוניברסיטה ממליצים לגבש שיטה לחידוש יכולת הבחנה במספר הנדבקים האמיתי, בעיקר לאור החשש מזן ה-BA.2. לדעתם, הדבר יאפשר זיהוי התפרצות מחודשת ומענה מתאים. עוד המליצו בפני הקבינט כי יש להכין את המשק בהתאם, בדגש על מקומות חיוניים, להמשך הידבקות והעדרויות עובדים. 

כאמור, בקבינט הקורונה שנערך היום המליץ משרד הבריאות לקבינט לבטל את התו הירוק באירועי תרבות, בתי מלון והצגות, ולהחיל תו ירוק מעודכן רק באירועי שמחות, מסיבות ומועדונים עם עדכון תוקף התו כדלקמן: מחוסנים במנה שנייה - ארבעה חודשים; החלמה - ארבעה חודשים; מנת בוסטר שלישית או רביעית - ללא הגבלת זמן. עוד הומלץ, להיבדק בבדיקה מהירה לפני מפגש עם מבוגר ולחייב בבדיקה בכניסה למוסדות מגן אבות, וכן לעובדים במוסדות חינוך, רווחה ובריאות.