ד"ר שרון אלרעיי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, מתחה ביקורת הבוקר (שני) על מתווה הבידודים במערכת החינוך ואמרה כי "מה שיותר מטריד שממשלת ישראל קיבלה החלטה שילד מאומת ולא ביצעו את הבדיקות, הוא הולך לבידוד. אבל אין לנו דרך לעשות זאת כי אין באמת מעקב אחר המתווה".

את הדברים אמרה במהלך דיון בוועדת הבריאות בכנסת, בראשות ח"כ עידית סילמן, בנושא מתן חיסון קורונה לילדים. "גם רק שליש מהילדים נבדקים וגם לא יודעים מי הם החולים. משרד החינוך לא מדווח ואין למשרד הבריאות יכולת לאכוף בידודים על מי שלא נבדקים. אנחנו לא יודעים מי נדרש לבידוד ואנחנו מבקשים לקבל את המידע", הוסיפה. 

בפתח הדיון עדכנה מנכ"לית משרד החינוך דליה שטאובר כי מאז תחילת המבצע החדש של נבדקים ונלמדים בישראל, נבדקו 600 אלף ילדים שהם שליש מהילדים הלומדים במערכת החינוך, וחלקם פטורי בדיקה - מכל אלו שנבדקו בשבועיים שהחל המבצע אותרו 60 אלף ילדים חולים. לדבריה, "אלו חולים שלולא המבצע החדש, לא היינו יודעים עליהם".

ילדה עושה בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני)
ילדה עושה בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני)

במשרד החינוך הסבירו כי "במסגרת המתווה החדש הבדיקות מהוות שכבת הגנה נוספת על אלו הקיימות, שכן מדי יום  מאות אלפי תלמידים עורכים בדיקות שמאתרות עשרות אלפי תלמידים חיוביים. אלמלא הבדיקות הללו, תלמידים אלה היו ממשיכים להגיע אל מוסדות החינוך מבלי שידעו כי נדבקו. כזכור, לפי המתווה הישן התלמידים הגיעו אל בית הספר מבלי שנדרשו לבדיקות כלל".

"על פי נהלי הבריאות, תלמיד מחוסן (כמו כל מחוסן אחר במשק), שנחשף לחולה מאומת אינו נדרש בבידוד, ואילו תלמיד לא מחוסן שנחשף לחולה מאומת ואינו מבצע שתי בדיקות, נדרש בכל מקרה, גם היום, להיות בבידוד", הוסיפו. עוד ציינו כי הטענה של ד"ר אלרעי פרייס תמוהה מאוד משום שנתוני המאומתים צריכים להגיע ממשרד הבריאות. 

מנכ״לית משרד החינוך אמרה במהלך הדיון: ״האם במקומות אחרים במשק ד"ר פרייס כן יודעת מה קורה? התו הירוק בוטל וד"ר פרייס לא תמצא בשום מקום הקפדה יתרה כמו שיש במערכת החינוך".

כזכור, בשבוע שעבר פורסם כי פייזר וביונטק נערכות להגיש למנהל המזון והתרופות (FDA) את הבקשה למתן אישור חירום לחיסונים שלהן עבור ילדים עד גיל חמש, והסוכנות הפדרלית עשויה לאשר את התוכנית כבר בסוף החודש הנוכחי.

בתוך כך, ועדת החינוך, התרבות והספורט האריכה את תוקפן של חלק מהתקנות הקובעות הגבלות במוסדות חינוך. בין היתר, הוארכו התקנות , שעניינן אחריות מנהל המוסד בכל הקשור לחובת עטית מסיכה (חובת עטיית מסיכה בשטח סגור למבוגרים ולתלמידים מכיתה א' ומעלה, וכן חובה של אנשי צוות לעטות מסכה שקופה בכיתה בה יש תלמיד כבד שמיעה). 

כמו כן הוארכה החובה של עובד הוראה לא מחוסן או לא מחלים להציג תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מוסדית כתנאי לכניסה למוסד חינוך (למעט מוסד להשכלה גבוהה, הכשרה מקצועית לבגירים או מוסד תורני על תיכוני). על פי ההוראות יש לבצע את בדיקת אנטיגן מוסדית אחת ל-84 שעות או בדיקת PCR במסגרת מגן חינוך אחת לשבוע.