פרויקטור הקורונה' הפרופ' סלמאן זרקא התייחס אתמול לתת זן הקורונה החדש BA2, טען כי בארץ התגלו 700 מקרי תחלואה בזן זה, ואף הביע חשש שהתפשטותו תוביל לשבועות רבים של תחלואה. האם סוף הגל החמישי עתיד להישאר חלום רחוק? מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לדברים.

"זה לא נעלם, וקרוב לוודאי גם לא ייעלם. נצטרך להסתכל על הנגיף הזה לאורך זמן", אמר אש בפתח הראיון. "ה-BA2 עדיין באחוזים בודדים אצלנו, בינתיים אין סימנים שהוא מתפשט, מקווה שכך גם יישאר. וריאנטים חדשים יצוצו כל הזמן. אחד הדברים החשובים שאנחנו עושים זה להיערך לעקוב אחרי ההתפתחות של וריאנטים חדשים ולהעריך המסוכנות שלהם. אני מקווה שלא יצוצו וריאנטים שיטרידו אותנו". 

על שיעורי התחלואה אמר הפרופ': "מתחילים לראות ירידה. מספר החולים קשה הוא סביב 150, והיינו ב-200. במספר החולים הכללי בבתי החולים זה ייקח יותר זמן, כי משך האשפוז של החולים קשה הוא ארוך יותר. מתחילים להרגיש את זה". 

פרופ' נחמן אש (צילום: שלו שלום/TPS)
פרופ' נחמן אש (צילום: שלו שלום/TPS)

לאחר מכן התייחס אש למספר המתים לנפש הגבוה ואמר כי "לגבי הנתון היומי אנחנו נמצאים יחסית גבוה, בכללי אנחנו יותר נמוך. הגל הזה היה במספרים עצומים, היינו במקום השני בעולם במספר המאומתים". לדבריו, "לא היו מספיק מחוסנים. עיקר החולים הם החולים הלא מחוסנים. זה הלקח הכי חשוב גם מהגל הזה. צריך להקפיד על החיסון המלא. החיסון הרביעי עזר למי שהתחסן בו". 

על ההקלות החדשות שנכנסו לתוקף בלילה שבין ראשון לשני וצמצום התו הירוק אמר: "הפסקנו להשתמש בתו הירוק כי הוא פחות יעיל בעת הזו, לא הסתכלנו עליו ככלי לעידוד התחסנות אלא למניעת תחלואה".

לסיום התייחס לעומס בבתי החולים ואמר כי "אין ספק שלעומס יש מחירים גם בחיי אדם וגם בנטל שיש כל כוח האדם הרפואי, אנשים באמת שחוקים וההתמודדות מאוד ממושכת. המספרים יורדים לאט אז יש לנו עוד שבועיים שלושה כאלה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM