אבי בוסקילה, מנכ"ל 'שראל' ו'שראל פארם', שוחח הבוקר (שישי) עם ג'ודי שלום ניר מוזס ב-103FM על החשש מפני וריאנט הקורונה החדש BA.2 ועל האפשרות שהבדיקות הקיימות כיום בשוק לא מצליחות לזהות אותו, והזהיר: "יש בדיקות שלא מזהות את האומיקרון. יכול להיות שהווריאנט החדש מתקשר עם מערכות נוספות בגוף, הקורונה מפתיעה את כולם". 

בפתח דבריו אמר בוסקילה כי "באופן כללי זה מאוד בריא להיות חרד לבריאות אבל זה מאוד לא בריא לחיות ולדאוג כדי להיות בריא כל הזמן. לגבי הווריאנט, אני לא מומחה בנושא אבל יחד עם זאת... הבדיקות שלנו הן כן נבדקו ומתאימות לאומיקרון, כנראה שהווריאנט הזה הוא כן תוצר של האומיקרון ויש סבירות מאוד גבוהה שהן גם בודקות את הווריאנט הזה, אנחנו בודקים את זה. עם זאת, יש לא מעט, יש גם בדיקות שמסתובבות, שלא מזהות את האומיקרון".

הוא הוסיף ואמר כי הווריאנט החדש "הוא הרבה יותר מדבק, ולגבי התופעות, יש כאלו שאומרים שהתופעות פחות קשות ויש כאלו שיותר. ראינו את זה לאורך התקופה שהאומיקרון והקורונה מפתיעה את כולם ואת כל המומחים. בדלתא דיברו על הריאות ובאומיקרון על דרכי הנשימה העליונות אבל ההערכות אומרות שהווריאנט הזה מתקשר עם מערכות נוספות בגוף".

כשנשאל מהן הטכנולוגיות הקיימות היום בשוק ואיך ניתן לדעת מה הכי טוב השיב: "אחד מהנהלות בתי החולים אמר לי שאתמול הם קיבלו בדיקות ואף אחד לא יצא חיובי. בהקשר הזה, מעבר לאישור, יש לפחות את המוסדות הממשלתיים שכשהם קונים בדיקות, הבדיקות האלו עוברות בדיקה במעבדה הנגיפית המרכזית של משרד הבריאות שמאשר שזה בודק את האומיקרון. חשוב שיהיה את האישור הזה". 

הוא הוסיף: "אם את רוצה לדעת אם יש לך אומיקרון אתה עושה ריצוף, גם פי סי אר לא אומר אם זה אומיקרון. החשוב הוא שתדעי שיש לך ושתישארי בבית, תנוחי ותבריאי ולא תדביקי". 

כשנשאל איזה בדיקות כדאי לקנות ענה: "יש בזה משהו מאוד לא הגיוני ולא נורמלי, היה תקופת חירום והיה חסר. דווקא עכשיו יהיה נכון, גם לגבי מסכות, שזה יהיה בדיקת מעבדה. לא מוכרים בדיקת מעבדות בקניון או דוכן. זה נכון גם במסכות, היום כל אחד יכול להביא מסכה. אף אחד לא יביא שכפ"ץ לחייל אם לא יודעים ב-־200 אחוז שזה עובד".

הוא הסביר איך יודעים שהבדיקה תקנית: "יש לזה אישור משרד הבריאות. מי שמחמיר דורשים שתהיה גם בדיקה של המעבדה המרכזית הנגיפית של משרד הבריאות. זה לא כתוב על העטיפה, כתוב שיש אישור משרד הבריאות שזה גם חשוב בפני עצמו. אני למשל כשהבאנו בדיקות נתתי למאומתים את הבדיקות שלנו וראינו שזה קלע ב־100 אחוז".

הוא הוסיף: "בדיקה שהיא בלי מטוש והכול נעשה בפעולה אחת, היא בדיקה מאוד אמינה. מה שיכנס יותר ויותר לשוק וזה קיים בבתי חולים זה בדיקות ביתיות שיודעות לאפיין אם יש לך שפעת, קורונה או דלקת ריאות. אלו דברים שיכנסו ויהיו, הם נמצאים ברמת בית חולים. יש את הטכנולוגיות והיכולות. נגיד באוסטריה אתה לוקח איזה שהיא בדיקה, מגרגר נוזל, מכניס למבחנה ונותן את זה בנקודת איסוף. גם בראייה עתידית הכיוון צריך להיות בדיקות כאלו.

"יש גם בדיקות באמצעות רוק, אומנם עדיין הן לא מאושרת בארץ לצערי למרות שמשתמשים בהן בהרבה מדינות. צריך להגיע למצב שגם מרחיקים את הפציינט מהבדיקה אבל יותר מזה - צריך לייצר מערכת כזו שלא להביא את הפציינט לבודק ולתורים אלא פשוט לעשות את הבדיקה בבית ולתת אותה בנקודות איסוף או כמו שקיים באוסטריה. היום יש טכנולוגיות שדרך האייפון יכולים לזהות שמי שעושה את הבדיקה זה הבן אדם. זה הדבר הכי טוב ואני חושב שלשם נצטרך להגיע".

על ההבדל בין בדיקת PCR לעומת אנטיגן אמר כי "יש מישהו שיצא שלילי באנטיגן ויצא חיובי בבדיקה שלנו. הפי סי אר היא בדיקה יותר אמינה, היא בודקת בשלבים יותר מוקדמים. אבל פי סי אר הבדיקה צריכה להגיע לבית החולים וזה לוקח יותר זמן. חשוב שיהיו בדיקות אנטיגן מהימנות. האנטיגן הוא פחות מדויק מהפי סי אר. לרוב כשזה חיובי באנטיגן הסיכוי שהוא מדויק ואמין זה יותר גבוה".

כשנשאל אם יש עוד טכנולוגיה שלא שייכת לקורונה השיב: "כן, כל הנושא של הקורונה השפיע על הטיפול בבית, הטיפול מרחוק, אז אנחנו מביאים טכנולוגיות של טיפול בבית. משהו חדש לגמריי זה יכולת לבצע ממוגרפיה בבית. היום נשים צריכות ללכת למכון ויש כאלו שהעניין הוא גנטי וצריך למנוע אז מכשיר ממוגרפיה ביתי, אישה מבצעת את הבדיקה בבית ומשדרת את זה למומחה. זה אחד הדברים שאנחנו הולכים להכניס".

"גם בנושא הקורונה אני אספר שאנחנו בקשר עם חברה ביטחונית שדרך טכנולוגיות ביטחוניות הם יוכלו בכניסה לאצטדיון או לשדה תעופה לבצע דרך כל מיני מדדים לזהות אם יש קורונה, קצת בדומה לחיפוש נשק. כמובן שצריך למצוא את האיזון בין החדירה לפרט. אבל משהו כזה שאין מגע. יש פיתוח מאוד מתקדם של זיהוי קורונה דרך בדיקת עיניים. עוד טכנולוגיה שגם היא תכנס בקרוב זו בדיקה שהתשובה היא תוך דקה וזה נשיפה לתוך בקבוק ומגלים אם יש קורונה. כולם אומרים שהקורונה שינתה את העולם, ולדעתי הקורונה היא בגלל שהעולם השתנה".

לסיכום הסביר כיצר ניתן לדעת אם מסכה היא תקנית: "זו שאלה מצוינת ולצערי כל אחד יבוא להביא מסכה, לכן אני מציע לרכוש מסכות דרך רשתות הפארם. אני כן יכול להגיד לך שיש מסכה, טכנולוגיה ישראלית, עם חומר שפותח במכון הביולוגי שקוטל את הקורונה ואת החיידקים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm