הנגיף עדיין כאן: מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, חשף אתמול כי זן חדש של נגיף הקורונה אובחן בישראל, וייתכן שאף התפתח בארץ. בראיון שערך עם גולן יוכפז וענת דוידוב הסביר אש: "אנחנו לא יודעים עדיין מה המשמעות של זה". בתוך כך, משרד הבריאות גם הביע חשש לאור הזינוק במקדם ההדבקה, שעמד על 0.65 וכעת מתקרב ל-1. על כך, ‏ד"ר אורלי גרינפלד, מנהלת רפואית במטה ההסברה במשרד הבריאות, שוחחה הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל, גיא פלג וג'ודי ניר מוזס שלום ב-103FM.

בפתח דבריה, אמרה ד"ר גרינפלד: "הווריאנט החדש שהוא שילוב של שני הזנים האחרונים שהכרנו, זן האומיקרון המקורי והשני תת זן של האומיקרון, הא שילוב של שניהם, אך בינתיים מדובר במקרים בודדים, אנחנו ממשיכים לעקוב, לא יודעים על האופי שלו. אנחנו יודעים שמי שחלה בו חלה במחלה קלה. מספר בודד של מקרים שאנחנו לא יכולים להסיק מסקנות לגבי האופי שלו. סביר להניח שהוא לא יהיה משהו יוצא דופן במיוחד כי הוא מורכב מזנים שאנחנו מכירים. הזנים בהחלט מדבקים מאוד אבל ברוב המקרים לא גורמים למחלה קשה".

לאחר מכן, התייחסה לעלייה במספר הנדבקים: "אני לא רואה שהזן החדש יאיים עלינו, אנחנו נעקוב ונראה". לגבי העלייה בהונג קונג וסין, אמרה: "אין דיווחים על כך שזה מריצוף של הזן החדש. ה-BA2 מעל 50 אחוז מהמקרים, הם בתת זן של האומיקרון, זה עדיין סוג של אומיקרון. הוא כרגע הדומיננטי בארץ וכנראה באירופה ובמזרח אסיה. הוא יותר מדבק מזן האומיקרון". לדבריה, "ממה שאנחנו יודעים כרגע לא רואים שיש זן חדש שגורם לעלייה בתמותה".

בהמשך, נשאלה האם עלינו לפחד, והשיבה: "אני לא רוצה להכניס להיסטריה ומצד שני לא להיכנס לשאננות כי יש עדיין אלפי חולים כל יום. זה משמעותי, זה נכון שאנחנו בירידה מעשרות האלפים אבל יש פה עדיין תחלואה, יש עדיין מגפה. המגפה עדיין כאן .אנחנו רוצים להמשיך בשגרה".

בסיום, נשאלה מה ניתן לעשות על מנת שמקדם ההדבקה לא יעלה, ואמרה: "רואים עלייה של מקדם ההדבקה זה אומר שהירידה מתחילה להיעצר. בשליטתנו למנוע את ההדבקות – יש חובת מסכות במקומות סגורים. דבר שני, אם מישהו מרגיש לא טוב – לכו להיבדק. מי שלא התחסן – להתחסן. יש דברים שהם בשליטה שלנו. להמשיך ולשמור. לדעת שזה כאן, לא להגיד שזה מאחורינו".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm