על רקע נתוני התחלואה המתגברים, פרויקטור הקורונה פרופ' סלמן זרקא קיים היום (חמישי) תדרוך עיתונאים, במהלכו התייחס לנתונים ולדרכי ההתמודדות מול הנגיף והמליץ לקראת חג הפסח והרמדאן לעשות בדיקת אנטיגן לפני כל ארוחה משפחתית. 

במהלך דבריו, חשף פרופ' זרקא כי וריאנט חדש של קורונה אותר בישראל - BA3, וכי אדם אחד נדבק בו לאחר ששב מחו"ל. הוא הדגיש: "אף אחד לא יודע מתי נגלה עוד וריאנט, לכן חשוב שכולם יהיו במצב חיסוני תקין".

זרקא התייחס לעלייה בנתוני התחלואה וציין כי "מקרי התחלואה שלנו מאוד מושפעים בכמות האנשים שבאים להיבדק. יש מגבלה בחישוב ה-R וחישוב התחזית. אנחנו מניחים שכמות הנבדקים לא משקפת את כל התחלואה שיש בארץ. אנחנו עוקבים אחרי החולים הקשים והמאושפזים".

"רואים עלייה, מניחים שתהיה עלייה גם בקבוצה הזו בקרוב. חשוב לומר שהמדיניות שלנו מותאמת גם מסוג הווריאנט וגם מסוג התחלואה בדגש על ספיגת מערכת האשפוז. אנחנו בשלב הנוכחי גם בכמות החולים הקשים לא רואים סיבה למגבלות נוספות", הבהיר זרקא.

"אנו נוהגים ונמשיך לנהוג למצוא את האיזון בין לנהל אורח חיים תקין, תלוי בנגיף שבסביבה. המדיניות שלנו הייתה שונה בדלתא לעומת האומיקרון. כרגע נמצאים ב-B2 שהוא כמו אומיקרון וחשוב שהם מאוד מדבקים ושומעים שנדברים לאחרונה הרבה. אבל גורמים לתחלואה פחות קשה במיוחד מתחת לגיל 60 ובלי מחלות רקע".

"בנסיבות האלו, האיזון הנכון הוא הסברה ואחריות אישית ולנקוט בכל האמצעים שיש לציבור כדי לצמצם הדבקה ולמנוע תחלואה קשה בקרב האוכלוסיה בסיכון. אנחנו ממשיכים להחזיק את שתי הידיים על ההגה ונבחן את הצורך בלנקוט צעדים נוספים. כרגע אין צורך", שב והדגיש. "מול הדומיננטיות של ה-BA2 אין צורך במגבלות".

"כרגע יש עלייה של הגל, כל מי שחיכה על הגדר ולא השלים חיסונים או שחשב שהקורונה נגמרה אני קורא לכם להמשיך להתחסן ולשפר את המוגנות של כולנו מהמחלה. במיוחד אוכלוסיית הסיכון, גם להיות מוגן כרגע וגם לקראת החגים שבפתח. חשוב להגן עליהם ממחלה קשה וחלילה ממחלה מסכנת חיים שיכולה לקרות עם נגיפי האומיקרון".

פרופ' סלמאן זרקא (צילום: אבשלום ששוני)
פרופ' סלמאן זרקא (צילום: אבשלום ששוני)

התדרוך מגיע שעות ספורות לאחר שמשרד הבריאות הכריז על מבצע עידוד התחסנות בקרב גילי 60+, לצד קופות החולים ומטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה, במהלכו יפנו באופן יזום למבוגרים שטרם השלימו את תהליך ההתחסנות.

 זרקא סיפר כי "היום אנו יוצאים במבצע הסברה מכוון לצורך בחיסון רביעי, עושים את זה עם קופות החולים, הרופאים והצוותים הגריאטריים. רוצים להסביר לכם את חשיבות ההגנה לאוכלוסיה בסיכון, נגן על הורינו וסבינו וסבתותינו ממחלה קשה". 

בדבריו, זרקא חזר והדגיש את חשיבות החיסונים: "כשמדברים על מחלה קטלנית, המחקרים מראים שהמנה הרביעית מגנה פי 3 מהמנה השלישית. ממליצים לכולם ללכת על מנה רביעית. מעל 700 אלף כבר קיבלו, אין תופעות לוואי חדשות, אין סיבה שלא להתחסן".

הוא הוסיף ואמר: "אנחנו בעידן מובהק של אחריות אישית. בטח ערבות הדדית של אחד כלפי רעהו, אנחנו מסוגלים להגן על עצמנו ועל אחרים. אפריל והאביב בפתח וגם החגים, נחגוג את פסח, את הפסחא, את הרמדאן, ובתחילת מאי גם את יום העצמאות. החגים שלנו הם משפחתיים, נפגשים כולנו עם ההורים והילדים עם הסבים והסבתות והחברים, בואו נערך בהתאם. אין סיבה לחגוג לבד, אנחנו לא שם. אפשר לחגוג יחד, על ידי חיסון". 

"לפני ליל הסדר או ארוחה ברמדאן נעשה כולנו בדיקת אנטיגן  - מוסדי או ביתי, ונוודא שאין לנו את הנגיף וגם נוודא שלסבים והסבתות ואנשים עם מחלות רקע יש חיסון שיגן עליהם. צריך להיערך, להתכונן כדי להמשיך את חיינו בשביל שנוכל לחגוג את החגים בלי להסתכן במחלה קשה. זה המסר העיקרי".

זרקא הזכיר: "לא זנחנו את המסכה, היא כאן. היא גורם משמעותי שמגן עלינו ועוזר לנו לא להדביק אחרים, חשוב שנמשיך לעטות מסכה, בטח כחובה בחלל סגור ואני ממליץ גם במקומות פתוחים בטח בהתקהלות גם אם זה לא חובה".

עוד אמר: "כמובן, תשמרו על שטיפת ידיים וריחוק פיזי. מי שמרגיש לא טוב, בכל גיל, עם תסמינים נשימתיים וחום - תישארו בבית ואל תגיעו לעבודה ובית הספר, חשוב להיבדק וחשוב כאשר התוצאה חיובית להיות בבידוד חמישה עד שבעה ימים, תלוי במצב התחלואה". 

בהמשך, ציין זרקא כי "אוכלוסיות בסיכון שנדבקות ומקבלות תשובה חיובית, חשוב שיקבלו טיפול תרופתי. הוא זמין, זה עוזר למנוע תחלואה קשה. קופות החולים מספקות גם חיסון סביל למי שלא יכול להתחסן אחרת. זה חומר שמכיל נוגדנים נגד הנגיף עצמו ועוזרת למי שיש לו דיכוי חיסוני משמעותי. זו אוכלוסיה שלא יכולה להגיב לחיסון הרגיל וחשוב שנעזור לה".

זרקא סיכם: "בחמישה גלים רכשנו הרבה כלים, משתמשים בהם לפי סוג הווריאנט והיקף התחלואה. כל הזמן חשוב לשקול את התאמת הכלים למצב. אנחנו כרגע בגל שהעיקר שלו זה BA2. זה חלק מגל חמש להערכתי, הוא מדבק יותר אבל התחלואה אצל הרוב פחות חמורה. הדרך הטובה ביותר היא חיסונים/מסכות וריחוק פיזי. זה בתוקף גם בגל הזה".

"התו הירוק לא רלוונטי לסוג כזה של ווריאנט, בדיקת אנטיגן לפני כניסה לבתי אבות ולפני השתתפות באירוע יכולה למנוע הדבקה. אני ממליץ לבצע בדיקות ביתיות לפני ליל הסדר לדוגמה, או ארוחה אחרת. ככל שנעשה יותר בדיקות אנטיגן, אנחנו מייצרים אירוע שסכנת ההדבקה בו נמוכה משמעותית".

"אנחנו מאוד נרצה ונמשיך להקפיד שמי שמבקר אוכלוסיה בסיכון או מבוגרת יעשו בדיקת אנטיגן שלילית לפני שהם באים לבקר. מאוד חשוב לנו להמליץ על מסכה, בטח במקומות סגורים, גם ברכבת וגם באוטובוס. לא מתאים לאכול שם ולהוריד מסכה. כך אנחנו נצמצם את ההדבקה, אין לנו כוונה לצמצם את תנועת התחבורה הציבורית, יש לנו את הכלים להתגונן".