חובת עטיית מסכות בחללים סגורים בוטלה אמש נוכח הדעיכה בתחלואה בנגיף הקורונה. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM והתייחס לדברים. 

"אני חושב שזה הזמן שאפשר להסיר את המסכות גם בחללים סגורים, גם מבחינת הירידה בתחלואה שאנחנו רואים את מגמת הירידה, וגם מבחינת זה שאנחנו נכנסים לקיץ והנטל הזה הוא הרבה יותר גדול. התחלואה עוד פה ואת זה צריך לדעת, אבל אנחנו יודעים שהמחלה באומיקרון והתת זנים שלה היא יותר קלה", הסביר.

לטענתו, "אנחנו יכולים 'לספוג' במרכאות את התחלואה הזו ולהתמודד איתה. אנחנו נעקוב אחרי הנתונים, נצטרך לראות אם אין עלייה ברמת התחלואה בתקופה הקרובה. זה לא שגמרנו עם זה ועכשיו זהו". 

כשנשאל האם ההחלטה נבעה בין היתר משיקולים פוליטיים, השיב פרופ' אש: "השיקול היה מקצועי והוא מקצועי. זה לא שאין פה שום סיכון, אבל זה לא הווריאנטים הקודמים. בפעמים הקודמות שהיו וריאנטים בסיכון לתחלואה יותר קשה, אז בוודאי שהיינו מודאגים".

"כאן, אפשר לקחת את הסיכון הזה. אני מקווה שהתקופה הזאת תעבור בשלום ובאמת נראה המשך של ירידה בתחלואה. יכול להיות שנצטרך לחיות עם המספרים האלה של 4,000 מאומתים מדי יום ועדיין 11-10 חולים קשים מדי יום", הבהיר.

בהמשך, התייחס לאפשרות של ביטול הבדיקות בנתב"ג וטען כי "אנחנו בוחנים את זה. הכניסה של וריאנטים חדשים דרך הגבולות היא המנגנון של ההתפרצויות של הגלים הקודמים, ואנחנו צריכים איזשהו ניטור ביחס לזה. אנחנו בוחנים את האפשרות של למצוא דרך אחרת, אבל אנחנו לא רוצים לעשות את זה בצורה כזאת שאנחנו מבטלים לגמרי את הניטור הזה של כניסת תחלואה מחו"ל".

אנשים עם מסכה - אילוסטרציה (צילום: מרק ישראל סלם)
אנשים עם מסכה - אילוסטרציה (צילום: מרק ישראל סלם)

מנכ"ל משרד הבריאות התייחס גם לדלקת הכבד החריפה שהתגלתה בקרב ילדים, ואמר כי "זה מטריד אותנו בהיבט המקצועי של לראות באמת כמה מקרים יש בארץ ולראות מה גורם להם. זה לא צריך להטריד כרגע את הציבור. יש 12 דיווחים שאותם אנחנו בוחנים לעומק, לראות אם אפשר לקשור אותם למשהו, האם זה קשור לקורונה, האם זה קשור לנגיף אחר. עדיין לא ידוע". 

"אני לא יכול להגיד בצורה מוחלטת שזה קשור לקורונה. יש דיווחים על נגיף אחר שיכול להיות שגורם לתחלואה הזאת, כך שכרגע באמת אני לא יכול להגיד שום דבר מוכח", המשיך. 

פרופ' אש ציין כי בית החולים שישראל הקימה באוקראינה צפוי להיסגר בסוף השבוע הקרוב: "המקום הוא בית ספר, ולפי התכנון, בשבוע הבא הם אמורים לחזור ללמד בבית הספר, כך שזה הכול מסתדר. זו הייתה תרומה גדולה מאוד, אני חושב. תקופה של כחודש וחצי שהיינו שם ונתנו טיפול רפואי מסור, מקצועי ברמה גבוהה למי שנמצא שם ופליטים שעברו דרך המקום, בהחלט משימה חשובה". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM