למרות שהיה נדמה כי מגפת הקורונה מתחילה להישאר מאחור, בעת האחרונה אנו עדים שוב למספרים הולכים וגדלים של מאומתים מדי יום. הבוקר (ראשון) שוחח מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש עם גולן יוכפז וגיא פלג ב-103FM על מנת להתייחס לעלייה בתחלואה ולצעדי משרד הבריאות בנושא. בדבריו טען פרופ' אש כי כבר אפשר להגיד כי מדובר בגל חדש של נגיף הקורונה והדגיש: "גם מחלימים מקורונה בעבר מוגנים פחות מפני הווריאנט החדש. אנו לא יודעים בכמה, אך אנו רואים מסביב שיש כאלה שחלו בקורונה ונדבקים שוב".

בפתח דבריו אמר מנכ"ל משרד הבריאות כי "נמשכת העלייה של מספר המאומתים, רואים עלייה במאומתים וגם בתחלואה הקשה ובמאושפזים, המספרים עדיין קטנים וצריך לראות כמה זה יעלה. אנחנו נזהרים במינוחים כי היה לנו דבר כזה לפני כחודש, אולי קצת יותר, היתה עלייה וזה ירד". 

עוד הוא הוסיף כי "הפעם זה באמת שונה ויש וריאנט חדש, ה-BA 5 שהוא מדבק יותר, ועכשיו אפשר להתחיל לקרוא לזה בשמו, אני חושב שאפשר להתחיל לקרוא לזה גל חדש. מבחינת הצעדים, האומיקרון שינה את ההתייחסות שלנו, וגם הווריאנט הזה מאוד מדבק, אין מקום למגבלות כמו סגירת פעילות או משהו כזה. המהלכים שיש הם שימוש במסכה, שאנו בינתיים נשארים על גדר המלצה לכל מי שיש סיכון ונמצא בחללים סגורים, ואנו בהחלט שוקלים אם להפוך לחובה בחללים סגורים".

אנשים עם מסכות בדיזינגוף סנטר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אנשים עם מסכות בדיזינגוף סנטר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לטענת אש, אם מספיק אנשים יחזרו לעטות מסכה בחללים סגורים, הדבר לא יצטרך להשתנות מהמלצה לחובה: "העניין הוא שאם ייענו להמלצה זה מספיק טוב, ולא חייבים להגיע למישור של חובות. אנו רואים עלייה במספר החולים הקשים, עדיין לא בתמותה, בימים האחרונים העלייה משמעותית, המספרים עדיין רחוקים ממה שהיכולת שלנו במערכת הבריאות להכיל את הטיפול באוכלוסייה הזו. אנו צריכים לעקוב בימים הקרובים אם זה יכול להגיע למקומות שיסכנו אותנו, אם כן נצטרך לחשוב על דברים נוספים. אני מקווה מאוד שכמו בגל האומקירון, נוכל לעבור את זה בלי  מגבלות מיוחדות".

על נושא החיסונים, והאפשרות כי ישראלים יוכלו להתחסן במנה חמישית השיב פרויקטור הקורונה לשעבר ומנכ"ל משרד הבריאות בהווה כי "השאלה מורכבת כי אנו מדברים על חיסון חמישי, אנו מבינים שהחיסון מגן מפניו פחות, יש לא מעט מחוסנים נדבקים ואין לנו הוכחה שחיסון נוסף באמת יגן, בטח לא מפני הדבקות וגם לא ברור לנו מפני התחלואה הקשה. החיסון הרביעי הוריד את התחלואה הקשה והפחית את התמותה, ומי שעדיין לא קיבל את החיסון הזה ודאי שאני ממליץ לו להתחסן. לגבי החמישי זה סיפור אחר".

"דעיכה של הנוגדנים רואים בקרב מי שהתחסן, ודאי שיש דעיכה. אנו רואים גם שיש הדבקות בווריאנט החדש, בדיקה מעבדתית שנעשתה על הווריאנט החדש, הראה שהחיסון מגן מפניו פחות וגם מחלימים מקורונה בעבר מוגנים פחות מפני הווריאנט החדש. אנו לא יודעים בכמה, אך אנו רואים מסביב שיש כאלה שחלו בקורונה ונדבקים שוב. אני לא חושב שבמספרים שיש היום אפשר להגיד שהוא יותר מסוכן, הוא פחות או יותר ברמת האומיקרון", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, רדיו 103fm