פרויקטור הקורונה פרופסור סלמן זרקא שוחח היום (שני) עם ליאת רון על וריאנט הקורונה החדש BA.2.75, אשר שלושה חולים בו אומתו בימים האחרונים. אחד מהמאומתים שב ארצה מהודו, והאחרים מצרפת. בראשית השיחה ברדיו צפון 104.5FM, פרופ' זרקא טען כי "כיום מתבצע מעקב אחר וריאנטים שונים מרחבי העולם, וכל תת זן חדש שמופיע - הוא סיבה לדאגה".

הוא הדגיש: "כל עוד אנחנו לא סגורים על מידת המידבקות והאלימות של הווריאנט, אז תפקידנו להיות מודאגים. כרגע הווריאנט מתפתח בעיקר בהודו, ולפי מה שאנחנו יודעים הוא מקבוצת האומיקרון ומדבק מאוד. אנחנו עוד לא סגורים לגביי מידת האלימות שלנו, ולכן אנחנו בדאגה מסוימת עד שנברר את הנושא".

"אנחנו חיים היום בעולם גלובלי ומאוד פתוח, וכבר אין בדיקות בשדות התעופה או במקומות אחרים, לכן הנחת העבודה שלנו היא שבישראל ישנם אולי 30 או 100 מקרים של הווריאנט החדש, ולא שלושה בלבד", הדגיש, "אנחנו מבצעים את הבדיקות שלנו בזהירות, ומבחינת הציבור - כל ההנחיות שלנו עדיין עומדות בעינן".

בהמשך הראיון, הוא נשאל מדוע הישראלים אינם מחויבים לעטות מסכות בטיסות לארץ ובחזרה אליה, והשיב: "הנושא לא נמצא על הפרק מסיבה פשוטה – הגל שאנחנו נמצאים בו הולך ויורד, ואנחנו מאמינים שאנחנו נמצאים בתהליך של התכווצות. אני מעריך שבמהלך השבוע נראה מגמה דומה גם במספר החולים הקשים".

פרופסור זרקא: "התגלה בישראל וריאנט קורונה חדש". צילום (ארכיון): לע"מ

לדבריו, ככל שאנחנו חיים לצד הנגיף והדברים נמצאים במקום של אחריות אישית – עטית מסכה וחיסונים - לא נראה לנו שבשלב זה צריך לחייב את הציבור. "לצערי, זהו לא גל התחלואה האחרון, וסביר להניח שיהיו עוד גלים לקראת החורף הקרוב והבחירות. "הנגיף נמצא, והוא ימשיך לחיות כאן", הסביר, "אנחנו מנסים לשמור על איזונים ושגרה, בכדי לשמור על החיים שלנו. חשוב שאוכלוסיית הסיכון תמשיך לשמור על עצמה. ככל שאנחנו חיים לצד הנגיף לא נראה לנו שבשלב זה צריך לחייב על הציבור".

אנשים בקניון עם מסכה, ארכיון (צילום אילוסטרציה: מרק ישראל סלם, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)
אנשים בקניון עם מסכה, ארכיון (צילום אילוסטרציה: מרק ישראל סלם, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

נושא נוסף שעלה במהלך השיחה עם הפרויקטור, הוא סוגיית החיסונים לבני חצי שנה עד חמש, כאשר הוא ציין שהחיסונים יגיעו ארצה בימים הקרובים. "עם הגעת בחיסונים, נחלק אותם לקופות החולים, וכך נאפשר להורים שמעוניינים לחסן את ילדיהם - לעשות זאת", אמר, "מדובר במנה מופחתת, כאשר נושא הבטיחות הוא החשוב ביותר - והחיסון אכן נבדק בהיבט זה. נתוני הבטיחות לא מראים תופעות לוואי שלא הכרנו בעבר. האמריקנים החלו את החיסון כבר לפני כחודש וחצי, ולא הודיעו על תופעות לוואי נוספות. השאלה סביב החיסונים היא סביב היעילות, וכן הוא מגן מפני מחלה קשה".

לדבריו, אנשים מחוסנים מוגנים נגד אומיקרון לעומת אנשים לא מחוסנים. "אדם מחוסן הוא מוגן, גם אם החיסון לא עבר התאמה לאומיקרון", סיכם, "תהליך ההתאמה יתרחש בסביבות חודש אוקטובר לפי מה שהחברות השונות אומרות והנחת העבודה שלנו היא שבחורף הקרוב יהיה גל תחלואה נוסף, ולכן אופציה של לקבל מנת חיסון חמישית לגמרי מונחת על השולחן. אנחנו נשקול את זה כחלק מזמינות חיסון מותאם לאומיקרון לקראת החורף הקרוב".