בתוך כך, ועדת הקורונה בכנסת מקיימת דיון בנושא נתוני התחלואה במערכת החינוך והשפעתם על מתווה החזרה ללימודים, בו הוצג דו"ח של משרד הבריאות ובו ניתוח מאפייני תחלואה בקורונה בקרב ילדים.
על פי הניתוח, ילדים בהחלט נדבקים ומדבקים. מאחר ומרביתם אינם מציגים תסמינים, קשה לזהות חלק ניכר מהילדים הנושאים את הווירוס והם עלולים להוות מקור הדבקה לאחרים. המצאות ילדים במסגרות החינוך, במיוחד בזמן של תחלואה נרחבת, עלולה לזרז את התפשטות המחלה, הן בקבוצות גיל שונות והן באזורים גיאוגרפיים שונים. עם זאת, ישנה חשיבות רבה לחזרה הדרגתית של מערכת החינוך לפעילות ובהתאם לרמת התחלואה בקבוצות גיל שונות ובאזורים גיאוגרפיים שונים.
ד״ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, טענה כי "מה שהוצג בקבינט זה נתוני תחלואה של ילדים מפולחים לפי שכבות גיל. אני צריכה להדגיש שאנחנו לא מייחסים את העלייה בתחלואה בילדים לפתיחת שנת הלימודים. ברור שהתחלואה ב-1 וב-2 בספטמבר מייצגת את ההידבקות בסוף אוגוסט. כל שאמרנו הוא שיש עליה בתחלואה בילדים והתחלואה היא שונה בין הגילאים הנמוכים לגבוהים. ככל שהגיל עולה הסיכוי לתחלואה עולה. בתי הספר לא היו הגורם העיקרי או היחיד לעליה בתחלואה, אך היה להם חלק בזה".
עוד טענה ד"ר אלרעי פרייס, כי "הסקר הסרולוגי היה לאנשים שהגיעו לקופות החולים ואותם דגמו, קשה לי לתת את הרציונל. אבל מרגע שהסקר הזה התקיים ויש את הנתונים שלו, אפשר לומר בוודאות שלילדים שנבדקו יש שיעור גבוה של נוגדנים חיוביים, והדבר נתמך גם בסקרים נספים שנעשו בבני ברק למשל".
"פתחנו את בתי הספר כשהיו חתונות ואירועים והתקהלויות", אמרה אלרעי פרייס והבהירה: "ולכן כעת אנחנו מתעקשים לא לערבב שלבים, אלא לעשות את זה בצורה מדויקת ולהבין מה תורם למה, ולא להגיע למצב של ריצת אמוק לפתוח עוד ועוד ועוד כי ראינו מה קרה בפעם הקודמת, אז זה הוביל אותנו לסגר".
פרופ' רונית קלדרון-מרגלית מהאוניברסיטה העברית טענה כי הילדים הם בעיקר קורבנות הנגיף, בעיקר מבחינה כלכלית וחינוכית, וכי אובדן של חודשיים של משנת הלימודים הוא אובדן של 1% מהתל"ג של המדינה בעתיד. היא הוסיפה כי "ככל שהשבתת המערכת תימשך – הנזק הכלכלי יגדל".
לטענת הפרופ', רק כ-5% ממקרי הפצת-העל של המגפה ייוחסו באופן ודאי לילדים עד גיל 17. לדבריה, "ההתפרצות החלה כעשרה ימים לאחר פתיחת מערכת החינוך באופן מלא, אולם אחר כך נרשמה דווקא ירידה – וזו ההוכחה שלאו דווקא מערכת החינוך היא המפיצה. ההפצה היא על ידי אנשי חינוך רבים ושונים לכיתה אחת, ולכן יש להקפיד על איש-חינוך אחד לכל כיתה".
בתגובה לדו"ח שהוצג היום בדיון, הגיבו חוקרי המרכז הרפואי הדסה והאוניברסיטה העברית כי במשרד הבריאות התעלמו מההשפעות השליליות שיש ללמידה מהבית על הילדים, והדגישו כי יש חובה מוסרית להחזרתם, המוסכמת על ידי אירגוני רופאי ילדים, ארגון הבריאות העולמי ואנשי בריאות ואקדמיה.
דו"ח משרד הבריאות by maariv on Scribd