שיא במספר מקרי המוות מנגיף הקורונה באיטליה: הרשויות במדינה דיווחו כי ביממה האחרונה מתו 368 בני אדם מהווירוס. מדובר בנתון הגבוה ביותר ליום נתון שנרשם מאז התפרץ הנגיף במדינה. בכך עלה מניין המתים מהנגיף באיטליה ל-1,809 בני אדם. בנוסף, עלה מספר מקרי ההידבקות במדינה ל-24,747 בני אדם.

מוקדם יותר דווח כי ספרד צפויה ללכת בדרכה של איטליה ולהתחיל בהסגר כללי על המדינה, שיאסור על נסיעות בלתי חיוניות. זאת, מאחר שחל זינוק חד במספר הנדבקים והקורבנות. מדינות רבות ממשיכות להקשיח את הצעדים שהן נוקטות, בניסיון לעצור את התפשטותו של נגיף קורונה. 

ספרד מדורגת במקום השני באירופה, אחרי איטליה במספר מקרי ההידבקות ומספר המתים: הרשויות במדינה עדכנו כי ביממה האחרונה מתו 100 חולים בנגיף הקורונה, ונדבקו עוד כ-2,000 בני אדם. בסך הכל מתו מהנגיף בספרד 290 בני אדם, וההערכות הן שהשבוע יירשמו יותר מ־10,000 נדבקים. 

ביום שישי הכריז ראש הממשלה פדרו סנצ'ז על מצב חירום למשך 15 יום, אולם אתמול נודע כי הממשלה מתכוונת להכריז על הטלת סגר כולל בכל רחבי המדינה. לפי הצו, התנועה בדרכים תותר רק עבור רכישת מזון וציוד חיוני אחר, סיוע למרכזים הרפואיים, נסיעה למקומות העבודה, חזרה למקום המגורים, סיוע לאוכלוסיות נזקקות וחלשות או תנועה שנובעת "מכוח עליון". נוסף לכך ייסגרו חנויות שאינן מוכרות מזון או תרופות, יוטל איסור על פעילויות שעלולות להגביר את סכנת ההידבקות בנגיף ותוגבל פעילותה של התחבורה הציבורית.

ביום שישי הכריז גם הנשיא דונלד טראמפ על מצב חירום בארה"ב, כדי לשחרר סכום פדרלי של 50 מיליארד דולר לטובת סיוע למדינות ולרשויות המקומיות במאבק נגד הנגיף. שעות ספורות לאחר מכן אישר בית הנבחרים חבילת סיוע שנועדה להקל את ההשלכות הכלכליות של המגיפה, כולל סיוע פיננסי למי שנאלצים להישאר בבתיהם. 

קורונה בספרד (צילום: רויטרס)
קורונה בספרד (צילום: רויטרס)


במסיבת העיתונאים טען טראמפ כי כל הכשלים בהתנהלות הממשל החלו בתקופתו של ממשל אובמה. "אני לא מקבל שום אחריות", אמר. סוגיה נוספת שזכתה לתשומת לב רבה הייתה החשיפה האפשרית של טראמפ לנגיף במהלך המפגש עם המשלחת של נשיא ברזיל בולסונארו בשבוע שעבר, מאחר שדוברו של בולסונארו וכמה חברים נוספים במשלחת התגלו כנשאים של הנגיף. בולסונארו עצמו טען כי הבדיקה שלו שללה את הימצאות הנגיף, אולם בשל טענות להסתרה, הוא הבטיח להיבדק פעם נוספת. טראמפ טען במסיבת העיתונאים שהוא לא נחשף לנגיף ושאין לו סימפטומים, אולם לאחר מכן אישר שעבר בדיקה ביום שישי בלילה והוא עדיין ממתין לתוצאותיה.

בבריטניה נרשם בסוף השבוע זינוק חד: 342 מקרים חדשים ועשרה מתים נוספים. בסך הכל ישנם 1,372 נשאים ו־35 קורבנות. הממשלה נערכת להכריז על שורה של צעדי חירום, ובכללם איסור על התקהלויות של יותר מ־500 איש, וחקיקה שתאפשר להגביר את הפיקוח בגבולות ולעצור מפירי בידוד. 

במסגרת זאת, מגוון אירועי ספורט ותרבות גדולים בבריטניה, כמו מרתון לונדון, בוטלו או נדחו והבחירות לראשות עיריית לונדון, שהיו מתוכננות להתקיים בחודש מאי, נדחו בשנה. כל ההופעות שהיו צריכות להתקיים בבריטניה, החל ממחר, בוטלו ויידחו לתאריכים אחרים בהמשך השנה.

בעוד ממשלת בריטניה מעריכה שהמספר האמיתי של מקרי ההידבקות עומד על בין 5,000 ל־10,000, מספר מקרי ההידבקות המאושרים הוא כ־1,140. תינוק בן יומו ואמו נמנים עם המקרים החדשים והאחרונים של הנגיף בבריטניה.

ראש ממשלת צרפת אדוארד פיליפ הודיע כי החל מאתמול בלילה ייסגרו כל מקומות הבילוי, המסעדות ובתי הקולנוע והמועדונים. יישארו פתוחות רק חנויות המזון, בתי מרקחת, וחנויות לממכר מוצרים דחופים, כולל עיתונים ותחנות דלק. בתי התפילה יישארו פתוחים אך תיאסר בהם התכנסות קהל. התחבורה הציבורית תמשיך לפעול כרגיל. הבחירות המקומיות מחר ייערכו כסדרן. פיליפ ומנכ"ל משרד הבריאות ז'רום סלומון הודיעו כי הנגיף מתפשט במהירות ובכל האזורים. מספר הנדבקים הוכפל ב־72 שעות ל־4,500. 300 מהם במצב קשה. יותר ממחציתם צעירים. 91 מתו, רובם המכריע מבוגרים.

ברון פוארסון (37), סגנית השר לענייני איכות הסביבה, היא חברת הממשלה השנייה בצרפת שנדבקה בנגיף הקורונה. אך, לפי ההודעה הרשמית, היא אינה מגלה כרגע סימני מחלה. 

פסגה מיוחדת של ראשי מדינות G7 תיערך ביום שני בוועידה בווידיאו. לראשונה בהיסטוריה נסגרה לחלוטין מערכת החינוך הצרפתית, הכוללת 13 מיליון תלמידים, והממשלה הפעילה תוכנית חירום למעבר ללימוד מקוון. כל המוזיאונים ואתרי התרבות הלאומיים, בראשם מגדל אייפל, נסגרו למבקרים. 

המגיפה תביא לקריסה

שר החוץ האיראני מוחמד זריף פנה שלשום למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בבקשה לסייע בהסרת הסנקציות האמריקאיות, לצורך המאבק בקורונה. הדברים נאמרו על רקע האשמותיו של שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו, שכוונו למנהיג העליון עלי חמינאי, על כך שנכשל במניעת המגיפה בארצו. במכתבו כתב זריף: "הממשל האמריקאי הטיל עונש קולקטיבי על העם האיראני, כולל מניעת האפשרות לקחת חלק בשוק העולמי של האנושות, בניגוד לסיסמאות שלהם". 

שר החוץ האיראני הוסיף: "למרבה הצער, עד כה, בקהילייה הבינלאומית פחות מבינים שהטרור הכלכלי שמפעילה ארה"ב באופן ישיר ומכוון חותר תחת המאמצים שלנו להילחם במגיפת הקורונה באיראן".

קורונה בבריטניה (צילום: רויטרס)
קורונה בבריטניה (צילום: רויטרס)


בינתיים, הרשויות באיראן מסרו כי מניין המתים במדינה כתוצאה מהנגיף עלה ל-724, מספר החולים הנוכחי עומד על 13,938, ומספר החולים שהחלימו מהנגיף עומד על 4,590. ביממה האחרונה נרשמו 1,209 מקרי הידבקות חדשים. סוכנות הידיעות הרשמית אירנ"א דיווחה ביום שישי כי כוחות הביטחון ימנעו תנועה ברחובות ב־24 השעות הבאות, בניסיון למנוע את המשך התפשטות הנגיף במדינה.

ויש גם זווית ישראלית: איש הדת האיראני הבכיר, נאסר מכארם שיראזי, הוציא פסק הלכה שלפיו אם ישראל תפתח חיסון נגד הקורונה, אין לקבל אותו - אלא אם כן אין דרך אחרת להחלים.