שר החוץ ישראל כ״ץ בהודעה דרמטית למשפחות הישראלים השוהים תחת הסגר בפרו: ״בפעילות שקיימתי מול חברת אלעל גוייסו המשאבים המתאימים וסוכם על הוצאת מטוס ראשון על ידי החברה, בטיסה מיוחדת לפרו להבאתם ארצה של הצעירים הישראלים השוהים שם לפני כניסת הסגר לתוקפו. כעת נציגי משרד החוץ יתאמו עם החברה ושלטונות פרו את מועד הטיסה המדוייק. במסגרת המבצע יובאו הצעירים ארצה חינם וללא תשלום״.

מוקדם יותר שוחחו הדר בן יעקוב ויונתן ברונר, ישראלים הנמצאים בפרו שנכנסה להסגר בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, עם גולן יוכפז בתכניתו ב-103FM וסיפרו על התחושות הקשות והרצון לחזור לארץ.

מה שלומכם?
"בסדר מנסים להסתדר עכשיו אנחנו עולים על נסיעה ללימה, השגנו מהרגע להרגע ומקווים שיהיה בסדר ושיעזרו לחלץ אותנו מפה".

יונתן תסביר את המצב, המשטרה מטילה סגר וסוגרת את הגבולות ועוד מעט לא יהיה אפשר לצאת?
"הממשל הכריזה אתמול שמהיום בשעה 12:00 יש סגר מוחלט, אין נסיעות, אין טיסות אין כלום. אנחנו לא יודעים כרגע מה לעשות עם זה".

אתם לא יכולים לעשות כבר כלום בעצם?
"הגבולות סגורים יש שוטרים ברחובות אין טיסות בכלל, זה המצב כרגע כן".

הדר את אומרת שאיכשהו הצלחתם להשיג כרטיסים ולברוח?
"כן, יש לנו עכשיו נסיעה באוטובוס של 20 שעות לנסות להגיע ללימה, לשדה התעופה הבין לאומי, ומקווים שעד שנגיע יהיה חדשות על טיסה לארץ. יש מישהי שמנסה לעזור לנו, קוראים לה דוקטור מירית אופיר והיא מנסה לעזור למצוא טיסה לארץ יותר זולה מהמחירים שמציעים אחרים, כי לאף אחד לא נשאר פה אפילו כסף לשלם על זה. זה לא מחיר הגיוני למטיילים אחרי כל הטיסות שהתבטלו שאין עליהן שום החזר".

כמה זה עולה?
"3,500 דולר לטיסה מלימה לתל אביב. אנחנו מבינים שמנסים לעזור לנו אבל צריך לחשוב על זה שאנחנו מנסים לחיות על הכסף האחרון שנשאר לנו, ביטלו לנו כל כך הרבה טיסות, אני אישית שילמתי 6 אלף שקל ואין לי החזר, כי לא הצלחתי להגיע בגלל ההסגר על פרו".

יש עזרה שאתם מקבלים מהארץ, מטוס חילוץ?
״כרגע יש קצת בלאגן, כל החברות הפרטיות מנסות לארגן מטוסים, הכול באוויר, אין משהו רשמי שאומר לנו מה באמת לעשות, מחכים כרגע".

יש סגר יש עוצר, איך זה נראה ברחובות?
"הרחובות ריקים יש שוטרים לפי ההוראה מותר לצאת נטו לבית מרחקת וסופר, לא מעבר, זה מה שהבנתי מהמקומיים".

יש חולי קורונה בפרו?
"יש, בטח שיש. יש אם אני לא טועה בערך 70. אנחנו מנסים להגביר את המודעות שאנשים ידעו מה הולך פה שהממשלה תבין שאין לנו מה לעות פה במיוחד שיש לנו שבועיים בידוד לפחות לפני שיצאתי לנסיעה פשוט שוטרים עברו ברחובות ואמרו לי לחזור להוסטל שלי אי אפשר לצאת ומגבילים אותנו על מוצרים בסופר".

אתם בעצם מבקשים עזרה לאחר שהטילו עליכם סגר בארץ זרה ואתם לא יכולים לעשות כלום.
"כן בדיוק ככה, יש את האישה שבאמת מנסה לעזור לנו ד"ר אופיר והיא מנסה לעשות לנו לפחות מחיר שיהיה הגיוני מבחינת מה שיש לנו לשלם כרגע"

אפשר לטייל בשמורות טבע בבודדים?
"לא".

רק תקועים בחדרים כל היום?
"כן, אין גם אפשרות לצאת. רק לסופר, ואסור לצאת עם אנשים, רק ללכת לבד או לסופר או לכספומט".

הישראלים ביחד?
"אנחנו יחסית ביחד אבל אף אחד לא יודע מה לעשות, אני נשארתי עם עוד כמעט 200 ישראלים שאין לנו מה לעשות כרגע. אנחנו מבינים שאנחנו בזמן קריטי במדינה שאנחנו לא מכירים ולמרות שאומרים שבועיים, זה יכול לקחת גם חודשיים".

בטח לא תיארתם לעצמכם שכך יראה הטיול שלכם.
"לא, למען האמת שלא תיארתי לעצמי שאני כל כך ארצה לחזור הביתה, וככה הוא יסתיים, אבל הכול לטובה ואני מקווה שממשלת ישראל תתעורר ותעזור לנו כי אני חושבת שעוד מעט יתעורר פה כאוס עוד יותר מהמצב עכשיו. אנשים בלחץ ובפאניקה ואי אפשר להתמודד עם זה פה".