עליות חדות במניין החולים והקורבנות: נתוני התחלואה העולמיים מוסיפים להתעדכן ומציגים מגמת נסיקה בכמות החולים המאומתים, והקורבנות מנגיף הקורונה. 

באיטליה, שהפכה זה מכבר למוקד המוות העולמי מהנגיף, המשיכו למנות נדבקים חדשים ומתים. מספר החולים בארץ המגף עלה ל-59,138 חולים מאומתים, לאחר שזוהו 5,560 מקרי תחלואה חדשים במהלך היממה האחרונה. גם מספר הקורבנות טיפס ל-5,476 מקרים, וביממה האחרונה בלבד נוספו 651 למניין המוות.

בספרד, לאור ההחמרה במצב, הוחלט על ידי הממשלה על הארכת מצב החירום שהוכרז במדינה ב-30 ימים נוספים, כך פורסם בעיתונים הפופולריים במדינה - המדינה תסגור את גבולותיה לכניסת בני אדם שאינם אזרחי המדינה, זאת לאחר שהגבולות היבשתיים עם צרפת ופורטוגל נסגרו כבר בתחילת החודש. ראש הממשלה הספרדי, פדרו סנצ'ז, הודיע על ההחלטה לראשי רשויות במדינה באמצעות שיחת וידיאו. על פי ההנחיות החדשות במדינה, הוטל סגר על האזרחים למעט ליציאות לצרכים חיוניים. 

ההוראה הגיעה כאמור על רקע העלייה במספר הקורבנות במדינה, שזינק תוך יממה ב-375 מקרי מוות נוספים, ובסך הכל 1,756 מתים בשטחה מאז החלה ההתפרצות. מספר מקרי ההידבקות המאומתים עומד עתה על 28,603 בני אדם, לאחר שזוהו 3,107 מקרי הידבקות נוספים בשטח המדינה במהלך היממה האחרונה. 

קורונה: כיכר קטלוניה בספרד ריקה מאדם (צילום: ארנון בוסאני)
קורונה: כיכר קטלוניה בספרד ריקה מאדם (צילום: ארנון בוסאני)


בארה״ב זוהו במהלך היום מספר חסר תקדים של חולים מאומתים חדשים בנגיף - רשויות הבריאות דיווחו כי בדיקותיהם של 13,931 בני אדם אובחנו כחיוביות לנשאות הנגיף, ובכך נאמד מניין הנדבקים הכולל ב-38,138 בני אדם. כמות מקרי המוות בארה״ב נמוכה יחסית לכמות החולים - 94 מתים ביממה האחרונה ובסך הכל 396 מאז החלה המגיפה. מוקדם יותר צוטט ראש עיריית ניו יורק כשאמר: ״כל נדבק קורונה שלישי בארה״ב - אובחן בשטח העיר ניו יורק״.

בגרמניה דווח כי הקנצלרית אנגלה מרקל הושמה בבידוד מחשש שנחשפה לנשא הנגיף באחת מפגישותיה. מרקל מוגדרת כקבוצת סיכון עקב גילה (שנות ה-70 לחייה) ובעבר התקיים דיון סביב מצבה הבריאותי. בתוך כך, בגרמניה זוהו במהלך היממה האחרונה 2,350 נדבקים חדשים, ובסך הכל 24,714 מקרי תחלואה מאובחנים מאז החלה ההתפרצות. נתון מעניין נוסף הוא הגידול האיטי במספר מקרי המוות הנמוך בגרמניה ביחס לכמות החולים - רק שמונה בני אדם ביממה האחרונה, ובסך הכל 92 מתחילת המגיפה. לשם השוואה - בספרד, בה מספר הנדבקים קרוב לזה בגרמניה, מספר מקרי המוות גדול בעשרות מונים.

רשויות הבריאות בצרפת אישרו כי במהלך היממה האחרונה אובחנו 1,559 מקרי תחלואה חדשים בנגיף הקורונה, ובסך הכל נאמדו 16,018 חולים מתחילת ההתפרצות במדינה. עוד נמסר כי ביממה שחלפה מתו 112 בני אדם שחלו בנגיף, ומניין מקרי המוות הכולל עומד על 674 מתים.

בבלגיה נקטו במדיניות דומה והאריכו את הסגר במדינה ב-8 שבועות נוספים במטרה להכיל את ההתפרצות. לפי הנחיות משרד הבריאות, תושבי בלגיה מורשים לצאת לקניית מזון, תרופות וכן לסידורים הכרחיים בלבד. שוטרים מקומיים מפטרלים ברחובות ואוכפים את ההוראות על האזרחים. 

קורונה: טקס הלוויה לאחד הקורבנות בברגמו (צילום: REUTERS/Flavio Lo Scalzo)
קורונה: טקס הלוויה לאחד הקורבנות בברגמו (צילום: REUTERS/Flavio Lo Scalzo)

בהולנד עלה מניין הקורבנות ב- 43 מקרי מוות נוספים, מה שמעלה את מניין הקורבנות ל-179. כמו כן, מספר הנדבקים במדינה טיפס עלה ב-573 ועומד על 4,204. 

העולם הערבי: איראן בחוסר אונים, נדבקים ראשונים ברצועת עזה

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, הודיע כי החל מהשעה 22:00 ייאסר על אזרחים לעזוב את בתיהם, למעט עובדים חיוניים. כמו כן, הוטל איסור גורף על מעבר בין המחוזות השונים בגדה המערבית, ובין כפרים לערים, זאת ברקע הפרסומים על שני מקרי תחלואה ראשונים שזוהו בשטח רצועת עזה.

המשטר הסורי הודיע על מקרה ראשון של חולה קורונה של אזרח שחזר מחו"ל. שר הבריאות הסורי ציין כי "ננקטו הליכים כדי להתמודד עם המקרה". ראש הממשלה הסורי הודיע על הפסקת התחבורה הציבורית בכל המחוזות במדינה, זאת כחלק מהמאבק בנגיף. כמו כן, המשטר הטיל פיקוח על השווקים, והחל במבצע לחיטוי כל המקומות הציבוריים.

באיראן, המהווה את מוקד ההידבקות המשמעותי ביותר במזרח התיכון, עלה מספר קורבנות הנגיף ל-1,685 בני אדם, כך דיווח משרד הבריאות מדינה. בכיר המשרד התראיין בכלי התקשורת ומסר כי נכון לעת הזו, מספר החולים במדינה הגיע ל-21,638 בני אדם. "יש 1,028 מקרים חדשים של חולים מאומתים במהלך היממה האחרונה", מסר הבכיר, והוסיף עם מעט מקום לאופטימיות כי נכון לרגע זה, 7,913 בני אדם החלימו מן הווירוס. 

על אף המצב החמור במדינה, סירב מנהיג איראן חמינאי ליד המושטת מצד האויבת המושבעת, ארה"ב, שהציעה את עזרתה בהתמודדות עם התפשטות הנגיף במדינה. חמינאי התראיין בנושא בכלי התקשורת המקומיים וכינה את ההחלטה האמריקאית תמוהה ומוזרה, ולאחר מכן תקף בחריפות ותיאר את מנהיגי המעצמה כ"שרלטנים ושקרנים". 

ובחזרה לאיטליה- התושבים מתמודדים עם המציאות החדשה 

תושבי המדינה מנסים להתמודד עם המציאות הקיצונית החדשה. יוסי אגוזי, המתגורר במדינה, התראיין בתכניתו של אראל סג"ל ב-103FM וחשף את התחושות הקשות בקרב האזרחים. "יש שקט לא נורמלי, אנשים לא זזים", שפך אגוזי אור על חיי היום יום במדינה המצויה תחת משבר. 

 
 
"חשוב לומר שמאתמול בערב, לאחר פרסום התקנות החדשות, המצב באיטליה הרבה יותר מורכב וקשה. למעשה, נסגרו כל התעשיות, המסחר. כל מה שקשור בתזוזת סחורות, מה שלא קשור למזון ולמוצרים בסיסיים - סגור. זה דבר משמעותי כי עד אתמול, באיטליה שמרו על עמימות מכוונת לגבי התעשייה", אמר אגוזי.

אגוזי התייחס לנקודת המבט הפנימית של תושבי איטליה וכן למאפיינים הספציפיים של המדינה, ביניהם הגיל הממוצע הגבוה יחסית לתושבים וכן ההבדלים הכלכליים בין מוקדי התפרצות המחלה השונים. "בתוך הערים זו שממה נוראית. אנחנו בלומברדיה רחוקים מעין הסערה שבאזור מזרח ודרום מילאנו, שם זה ממש אזור המוות והשאול. אצלנו האווירה יותר דיכאונית, יש שקט לא נורמלי, תנועה אין, אנשים לא זזים. יש כבוד גדול מאוד, יש התייחסות מאוד רצינית לכל מה שקשור למילה 'סגר'. נכון שרואים לא מעט בטלוויזיה אנשים שרצים, אבל זה לא מה שרואים בטיילת בתל אביב, לפחות ממה שראיתי אתמול. ההתייחסות כאן הרבה יותר רצינית", הוסיף. 

קורונה באיטליה (צילום: רויטרס)
קורונה באיטליה (צילום: רויטרס)

בהמשך התייחס למדיניות ממשלת איטליה ביחס להתפרצות ואמר כי "צריך להסתכל על התופעה הזו של התפרצות המחלה כחברתית-כלכלית. מבחינת איפה התפרצה וכיצד היא מתפתחת, אפשר לראות שיוך סוציו-אקונומי מאוד ברור. המחלה התפתחה באזורים של מרכז התעשייה באיטליה שזה לומברדיה, שם יש את כל התעשייה ומשפחות התעשייה, כל התנועה וכל הגלובליזציה".

"לא היו אזהרות ברורות שאמרו לא לצאת, הייתה התייחסות לאירוע מתגלגל. אתה יודע שמתרחש משהו ואתה לא יודע מה הולך לקרות, אתה לא יודע איזה תקנות להחיל, אתה חושש מהכלכלה ואתה חושש מהתעשיינים שמאוד חזקים כאן באיטליה. כל החלטה היא פוליטית ולכן לא הייתה התייחסות לאומית רצינית לעניין הזה. שבוע לאחר מכן התחיל העסק לזוז ".

במקומות באיטליה שיש הסגר נכון ואנשים נשארים בבתיהם, ההתפרצות הרבה פחות חמורה מאשר בצפון, אני צודק?
"נכון, לצערי בהתחלה סגרו את האזורים, החליטו שלומברדיה וונטו אזורים אדומים, 'אין יוצא ואין בא'. יכלו לבודד את המחלה יותר טוב. בשלב מסוים אחרי מספר ימים, החליטו משום מה שכל איטליה היא אזור אחד - אזור סגור. כאן הייתה הטעות הקשה ,היה ניתן למנוע את המספרים הקשים שיש בצפון, פשוט לבודד".

קורונה - שאלות ותשובות