ברשות הפלסטינית מטפלים ביד קשה במפירי העוצר: מושל שכם הורה לעצור 12 פלסטינים ולהחרים את כלי הרכב שלהם, לאחר שאלה הפרו את ההוראות הנוקשות של הממשלה. מוקדם יותר, עצרה המשטרה הפלסטינית 16 אזרחים שהפרו את ההוראות, ויצאו מבתיהם.

במסגד אל-אקצא נשמעה קריאת המואזין, אולם השערים היו נעולים, ביום הראשון של ההכרזה של משרד הדתות הירדני בהתייעצות עם מועצת הוואקף, אנשי דת ורופאים, על סגירת המסגד בפני מתפללים. חלק מהמתפללים הגיעו והתפללו מחוץ לשערים, כשהם שומרים על מרחק שני מטרים ביניהם.

ברצועת עזה ניכרת בהלה לאחר שהוכרז על הידבקות שני פלסטינים חוזרים מפקיסטן. עקב הצפיפות ברצועה, מצבה הרעוע של מערכת הבריאות שלה והמשבר ההומניטרי המתמשך ממילא, ממשלת חמאס וגם אזרחים בעזה רואים בהתפרצות הקורונה תסריט אימים. "אנחנו מקווים שאלה שהיו במגע עם שני הנדבקים, לא נפגעו", אמר ל"מעריב" תושב הרצועה. "זו תהיה קטסטרופה של ממש, במידה וחולי הקורונה הדביקו אחרים".

הקורונה: הדרכות המנהל האזרחי לצוותי רפואה פלסטיניים (צילום: דוברות מתפ''ש)
הקורונה: הדרכות המנהל האזרחי לצוותי רפואה פלסטיניים (צילום: דוברות מתפ''ש)

רופאים לזכויות אדם הודיעו, כי כעת 63 תושבי הרצועה שוהים בבידוד באזור מעבר רפיח, ולפי משרד הבריאות ברצועה 1969 בני אדם נמצאים בבידוד ביתי, לאחר ששוחררו 102 מהבידוד. במשרד הוסיפו כי כל מי שנכנס לאחרונה לרצועה עבר בדיקה לגילוי הנגיף, ומעבדה מיוחדת עובדת מסביב לשעון. לדבריהם, 118 מהתושבים החוזרים נבדקו, בהם רק שניים התגלו חיוביים לנגיף. "אנחנו מטילים את האחריות להידרדרות במצב הבריאותי וההומניטרי של שני מיליון פלסטינים בעזה על ישראל", אמר ד"ר אשרף אל-קידרה, דובר משרד הבריאות.
 
איראן: סגן שר הבריאות חשף פערים בנתוני התחלואה במדינה
סגן שר הבריאות האיראני, קאסם ג'אן באבאי, מסר כי 26 אלף חולי קורונה מטופלים בבתי החולים ברחבי המדינה. בהודעה מפתיעה הודה הבכיר האיראני, כי מאז פרוץ המגפה נדבקו 52 אלף בני אדם, בהם 26 אלף שרובם החלימו ושוחררו מבתי החולים, או הלכו לעולמם.

מדובר במספר כפול מהמספרים שפורסמו עד כה על ידי משרד הבריאות, שהודיעו כי מספר המתים הגיע ל-1812 והנדבקים – 23,049. סוכנות הידיעות של הטלוויזיה האיראנית ציטטה את סגן שר הבריאות אומר, כי רוב המתים בגילאי 40 עד 60. 

ביתר מדינות ערב נרשמו נרשמו עד כה 3140 מקרי הידבקות, בהם 65 חולים שמתו כתוצאה מהנגיף. מספרים אלה הינם ראשוניים בלבד, ולפי הערכות הם עלולים לעלות.

מחטאים מסגד באיראן בשל התפרצות הקורונה (צילום: WANA via REUTERS)
מחטאים מסגד באיראן בשל התפרצות הקורונה (צילום: WANA via REUTERS)

בקרב מדינות המפרץ נרשמו 1700 מקרים, המהווים 55 אחוזים ממספר הנדבקים במדינות ערב. סעודיה נמצאת בראש הרשימה עם 510 חולים, קטאר במקום השני עם 494, בחריין – 330, כוויית עם כ-200 נדבקים, האמירויות – 150, ובעומאן – 60 מקרים. מפתיע כי למרות מספר הנדבקים הגבוה, רק ארבעה מתו – שניים באמירויות ושניים בבחריין.

באזור המגרב הערבי מעודדים ממספר המחלימים אך מודאגים מהתמותה. בתוניסיה, אלג'יריה ומרוקו נרשמו פחות מ-400 נדבקים, שהם 12% מכלל הנדבקים במדינות ערב. במקביל, נרשמו במדינות אלה 24 מקרי מוות, בהם 17 באלג'יריה. במרוקו נרשמו 115 נדבקים בהם 4 מתים, בתוניסיה נדבקו 75 בקורונה, בהם 3 מתו. רוב המקרים הגיעו מאיטליה, צרפת וספרד, בעיקר על ידי תיירים אירופאים או מהגרים מרוקאיים. נשיא תוניסיה, קאיס סעיד, החליט להשתמש בשרותי הצבא על מנת לאלץ את האזרחים להיכנס לבידוד.

מאוריטניה רשמה שני מקרים, ואילו בלוב לא דווחו השלטונות על אף מקרה, כמו גם בתימן – שתי המדינות המוכות מלחמת אזרחים עקובה מדם, כאשר בסוריה דווח על נדבק אחד.

במצרים, עיראק, סוריה ובעיקר לבנון נרשמו למעלה מאלף נדבקים, שהם שליש מהנדבקים בעולם הערבי. מצרים עם 330 מקרים, לבנון עם 250, עיראק עם 230 בהם 12 בכורדיסטן, ירדן עם 112.

עיראק עומדת בראש רשימת מספר המתים עם 20 מקרים, אחריה מצרים עם 14, לבנון 4. לא נרשמו מקרי מוות בירדן וברשות הפלסטינית. סודן רשמה שני מקרי הידבקות, אחד מהם מת.