מנצל את המומנטום: ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, ניכס לעצמו סמכויות נוספות בצל המאבק לבלימת התפשטות נגיף הקורונה במדינה. בתוך כך, העביר היום (שני) הפרלמנט חוק שהתקבל ברוב קולות בקרב המפלגה השלטת. 

אורבן, הידוע כמנהיג כוחני שצבר בהדרגה עוד ועוד כוח במהלך העשור בו הוא מכהן בתפקיד, ביקש מהפרלמנט לאשר חקיקה המרחיבה את מצב החירום במדינה, באופן שיעניק לממשלה הלאומנית בהנהגתו את הזכות להעביר צווים נוספים להתמודדות עם התפשטות המגיפה. 

החקיקה עוררה ביקורת רבה בקרב האופוזיציה ההונגרית, ובה בעת גם את זעמם של ארגונים שונים, ובתוכם גורמים במועצת זכויות האדם האירופאית. עיקר הביקורת היא שהחקיקה החדשה, המעניקה זכויות נרחבות לאורבן, אינה תחומה בזמן. 

קורונה בהונגריה (צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)
קורונה בהונגריה (צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)

בין החוקים החדשים קיים סעיף המאפשר אכיפה של עד חמש שנות מאסר למפרי ההנחיות לבלימת התפשטות הקורונה, וכן למפיצי פייק ניוז בנושא. מבקרי התכנית טוענים כי מדובר בתכנית בעלת מאפיינים ההולמים משטר דיקטטורי וכי הסעיף האחרון בפרט עשוי לשמש להשתקת עיתונאים. 

גורמים בממשלה דחו בשאט נפש את ההאשמות, וטענה כי החוקים החדשים שהעבירה יסייעו במאבק בנגיף וכי הם ניתנים לביטול על ידי הפרלמנט בהמשך. "אלו הנחיות מוגבלות, הן קשורות אך ורק לנגיף הקורונה, אך עדיין נשמעות טענות לדיקטטורה", לגלג מזכיר האופוזיציה.

ההודעה על החקיקה החדשה מגיעה לאור דבריו של ראש הממשלה אורבן, שצפה זינוק במספר האזרחים שיחלו בווירוס במהלך חודשי הקיץ וכן השפעה נרחבת על כלכלת המדינה. נכון לעת הזו, בהונגריה ישנם 447 חולים ו-15 קורבנות מהמחלה.