הנגיף בעולם - תמונת מצב: וירוס הקורונה גבה נכון להיום (שישי) קרוב ל-100,000 קורבנות ברחבי העולם, ומספר מקרי ההידבקות מתרקב ל-1.6 מיליון בני אדם, כך לפי נתונים שפורסמו בסוכנויות הידיעות. ביבשת אירופה, שספגה מכה קשה מהתפשטות הנגיף, נרשמת בימים האחרונים מגמת ירידה בקצב ההדבקה במדינות שונות. עם זאת, בבריטניה ממשיך קצב ההידבקות להיות גבוה. 

בספרד נרשמה מגמת ירידה מסוימת בעקומת מקרי ההידבקות והמוות כתוצאה מהנגיף, שירד היום ל-605 קורבנות סך הכל, הנתון הנמוך ביותר מאז ה-24.3. גורמים רשמיים זוקפים זאת לזכות הסגר החמור שהוחל במדינה, גםבמהלך חג הפסחא. כעת, נוכח הנתונים המעודדים, שוקל הממשל הקלות מסוימות בסגר. שר הבריאות הספרדי, סלבדור אילה, התייחס לנושא וציין כי "הממשלה מתכוננת למצבים ותרחישים חדשים בעקבות המגמה שאנו רואים קצת בקצב ההדבקה". 

עם זאת, בכירים נוספים במערכת הבריאות העריכו כי הסגר המחמיר יימשך לתוך חודש מאי, עם כמה סייגים על מנת לסייע למצב הכלכלי הרעוע במדינה. "מדובר בהחלטות מורכבות מאד שדורשות ניתוח מעמיק, ושיקול של מספר גורמים", ציין אילה והוסיף "המשרד בראשותי יעניק מספר המלצות בנשא, אך החשובה שבהן, היא שאדם שמפגין את תסמיני המחלה, צריך לדבוק בבידוד הביתי חרף כל הנחייה חדשה שתצא", הדגיש. 

קורונה בספרד (צילום: רויטרס)
קורונה בספרד (צילום: רויטרס)

מספר הקורבנות בבריטניה מוסיף לעלות ועומד עתה על 9,000 בני אדם, והממשל מפציר באזרחים להמשיך להסתגף בבתיהם גם במהלך חג הפסחא, ועל אף מזג האוויר הנאה ששורר כעת ברחבי המדינה, זאת על מנת להמשיך במאמצים לבלום את התפשטות הנגיף. בתוך כך, נרשם שיפור במצבו של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שנדבק בנגיף הקורונה ואושפז בבית החולים בלונדון במצב קשה. 

בימים האחרונים, כך לפי דיווחים בכלי התקשורת הבריטיים, מצבו של ג'ונסון מוסיף להשתפר, הוא מסוגל ללכת הליכות קצרות ברחבי חדרו, מצליח לתקשר עם רופאיו, מנופף להם, ונראה כי מצבו רוחו מרומם במיוחד. כזכור, ג'ונסון אושפז בתחילת השבוע, מצבו הידרדר במהירות והוא נאלץ לקבל טיפול רפואי הכולל חמצן. 

בוריס ג'ונסון: שיפור נוסף במצבו (צילום: רויטרס)
בוריס ג'ונסון: שיפור נוסף במצבו (צילום: רויטרס)

בקוריאה הדרומית, שהיוותה מוקד מרכזי להתפרצות המחלה אך הצליחה לשטח באופן יחסי את עקומת ההדבקה, דווח היות על 91 חולים בקורונה שהחלימו, אך נדבקו בשני. החדשות המדאיגות עוררו בהלה עולמית בשל ההנחה כי ניתן לפתח חסינות מסוימת נגד הנגיף, הנחה שגורמים רבים התבססו עליה בעת המחשבה על אסטרטגיות עתידיות להתמודדות עם הנגיף.

עם זאת, מומחים נוספים משערים כי ייתכן שהתופעה הזו היא פועל יוצא של של תוצאות בדיקות שגויות שקיבלו החולים האמורים. הסבר אפשרי אחר הוא שלחולים מדרום קוריאה עדיין היו חלקים מזעריים של הנגיף בגופם לאחר שהבריאו. "זה לא אומר שהחולים עדיין מדבקים או חולים, אך חלקיקי נגיף אלה יכולים להופיע בבדיקת חומצות גרעין", הסביר ד"ר קייג'י פוקודה, מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הונג קונג, והוסיף כי "הבדיקה עשויה להיות חיובית, אך הזיהום לא קיים".

נגיף הקורונה בדרום קוריאה (צילום:  JUNG YEON-JE / Getty Images,Chung Sung-Jun / GettyImages)
נגיף הקורונה בדרום קוריאה (צילום: JUNG YEON-JE / Getty Images,Chung Sung-Jun / GettyImages)

מניין המתים מנגיף הקורונה בארצות הברית עלה הבוקר ל-16,478, זאת לאחר ש-1,783 בני אדם מתו ביממה האחרונה לאחר שנדבקו בנגיף הקטלני. במקסיקו השכנה דיווחו הרשויות על 260 נדבקים חדשים בנגיף, שהעלו את מניין החולים במדינה ל-3,441, בעוד מניין הקורבנות עלה ל-194.

נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, אמר בהצהרה שנשא הלילה כי הוא קיים שיחת ועידה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין וסלמאן, מלך ערב הסעודית, והציע להם עסקה משותפת בסוגיית הנפט, בה תצומצם התפוקה במטרה לייצב את הכלכלה בעקבות משבר הקורונה. הוא אמר כי ״השיחות היו מצוינות. הם הביעו נכונות למהלך ויכריזו על כך בימים הקרובים״.

קורונה בארה''ב (צילום: רויטרס)
קורונה בארה''ב (צילום: רויטרס)

מספר חולי הקורונה בגרמניה עלה ב-24 השעות האחרונות ב-5,323 והגיע ל-113,525, בעוד שמספר הקורבנות טיפס ב-266 ל-2,373. הונגריה רשמה את היממה עם מספר הנדבקים החדשים הרב ביותר עד כה - 210, מה שמעלה את מספר הקורבנות הכולל ל-1,190. תאילנד דיווחה הבוקר על 50 מקרים חדשים של קורונה במדינה ועל מותו של קורבן נוסף, ואילו הרשויות ברוסיה דיווחו על 19 מקרים חדשים של הידבקות בנגיף.

בתוך כך, נרשמה עלייה בנתוני החולים והקורבנות בקנדה טיפס ל-21,243 בני אדם ומספר הקורבנות זינק ל-531, זאת לאחר תחזיות עגומות שפרסם משרד הבריאות במדינה אמש, שחזו בין 11,000 ל-22,000 קורבנות כתוצאה מהנגיף במדינה. 

תימן, שעלתה בשבוע שעבר לכותרות כמדינה שהקורונה טרם הגיעה אליה, דיווחה הבוקר על מקרה ראשון של הידבקות בקורונה במדינה. לפי הדיווח, החולה במצב יציב.

קורונה - שאלות ותשובות