הרחבת הסמכויות: מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, התייחס היום (שני) במהלך תדרוך לכלי התקשורת להרחבת המשימות המופקדות בידי החיל בצל התפשטות נגיף הקורונה בישראל. בדבריו התייחס האלוף להיערכות הפיקוד להמשך הטיפול במשבר בחודשים הקרובים, בדגש על פעילות מוגברת באזור ירושלים, המהווה מוקד מרכזי להתפרצות המחלה, סיוע בהקצאת מזון לקשישים ללא תמיכה משפחתית וכן מעורבות בטיפול בשבים ארצה מחו"ל ושליחתם למלונות הייעודיים.

ידעי ציין כי מחוז ירושלים של פיקוד העורף קיבל משימה לסייע באכיפה: "העיר ירושלים היא רשות חזקה מאוד. אנחנו עוזרים ומסייעים על מנת להבטיח שירותים חיוניים בעיר. ערכנו מיפוי של כל הצרכים יחד עם ראש העיר. אנחנו עובדים יחד עם הרשות במתן הסברה ממוקדת, כולל הרחבה של פינוי חולים לבתי המלון וכל מה שקשור לסיוע לאוכלוסייה בסיכון והגדלת כמות הבדיקות". עוד הוסיף כי גדס"ר נח"ל, גדוד תבור של הפיקוד וכן חיילים מיחידת החילוץ, יעברו לפעול בבירה ויתגברו את העורף במילוי המשימה. 

כמו כן, הפיקוד יהיה אמון על דאגה לרווחתם של האזרחים המבוגרים, כאשר החל היום, ציין ידעי, חיילי הפיקוד יסייעו בחלוקת מזון במימון משרד האוצר, עבור מי שעונה על ההגדרות שהגדיר המשרד לנושא. מדובר, בין היתר, בקשישים מעל גיל 70, החסרים גב משפחתי וכן לחיילים בודדים. לקראת ערב החג, ציין, חולקו כחצי מיליון מנות מזון, כאשר השבוע יחולקו 100,000 מנות נוספות בבני ברק וכ-60,000 מנות בירושלים, בה נמצאים עתה 6,000 קשישים שעונים על הגדרות האוצר וזכאים לסיוע.

מרבית חלוקת המזון לבתים בבירה נעשית על ידי מתנדבים וכן על ידי הרשות וסיוע של חיילי צה"ל, כאשר האחרונים אחראים על העברת מנות המזון לנקודות שונות שנקבעו בשיתוף פעולה עם עיריית ירושלים. 

קשישים אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני)
קשישים אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני)

לצד הגברת הסיוע לאוכלוסיה הבוגרת, נערכים בפיקוד להרחיב הסיוע לרשויות נוספות בהן נרשמו אחוזי תחלואה גבוהים. "בימים האחרונים, אנו עובדים על מודל סיוע לרשויות המקומיות, כזה שלא קשור רק להיבטים של תחלואה. כלומר, סיבות נוספות למיקוד סיוע של פיקוד העורף לרשויות המקומיות", אמר והוסיף כי נכון לרגע זה, "ההחלטה היא לא לגייס גדודי מילואים של פיקוד העורף אלא להשתמש ביחידות הסדירות, אך אפשרות של גיוס מילואים תישקל בהמשך".

כמו כן, פועל הפיקוד לסייע בעניין השבים מחו"ל. "התחלנו במשימה זו ביום שבת. כרגע, קצב הנכנסים לארץ עומד על 150-200 בני אדם מדי יום. למעט מקרים בודדים שאושרו, כל יתר הנוסעים הועברו לבתי מלון ייעודיים. אנחנו נמצאים כעת בהתקשרות עם שישה בתי מלון נוספים". ביחס למלוניות הבידוד, הרחיב ואמר כי לאוכלוסייה החרדית קיימים פתרונות הולמים במקומות בהם הם משוכנים, וכי הפיקוד פועל רבות להסברה בקרב ציבור זה. 

לבסוף, פנה ידעי והתייחס לתכניות לעתיד, אז אמר כי "מדובר באירוע ארוך טווח שצפוי ללוות אותנו תקופה ארוכה. חשוב לדבר על אסטרטגיית התמודדות ולא יציאה, על מנת שלא תהיה אשליה כי אנו חוזרים לשגרה מלאה".

"יש לנו פרמטרים שונים לקבוע רמת מוכנות של עיר לחירום, היבטים של צפיפות, יציבות כלכלית, מצב סוציו אקונומי, גיל האוכלוסייה. אלה פרמטרים שיכולים להעיד על יכולת העיר לנהל את האירוע. היכן שאנחנו מבינים שיש צורך ופער, אנחנו מרימים דגל, וגם המדינה תעשה זאת. גורמים בכירים שונים דנים עתה במשמעות של פעילות ארוכת טווח. אנחנו נפעל מספר חודשים" אמר. 

בדיקות קורונה לשבים מחו''ל (צילום: טל עוז / משרד הביטחון.)
בדיקות קורונה לשבים מחו''ל (צילום: טל עוז / משרד הביטחון.)

כזכור, פיקוד העורף מסייע במשימה הלאומית למניעת התפרצות המגיפה בישראל מהחודש שעבר, מה שכולל את המערך הלוגיסטי בפיקוד, הכולל מאות מפקדים וחיילים בסדיר ובמילואים, מבצע את כל פעולות התכנון, היישום וההקמה של מוקדי הסיוע הרבים של פיקוד העורף.

אל"ם עודד צמח, מפקד מערך הלוגיסטיקה של החיל, סיפר כי "ההיערכות הלוגיסטית למאמץ הסיוע החלה כאשר הפיקוד הבין שנגיף הקורונה חוצה את גבולות סין והופך למגיפה עולמית. ראשית התחלנו במשחקי מלחמה ודיוני חשיבה בתחום ובנינו את המענה של המערך הלוגיסטי בפיקוד לכל התרחישים".