מגפת הקורונה ממשיכה לגבות קורבנות ברחבי העולם ומספר הנדבקים ממשיך לעלות. באיראן עלה היום (ראשון) מספר חולי הקורונה ל-82,211, בעוד שמניין הקורבנות טיפס ל-5,118, כך לפי רשויות המדינה.

בבריטניה מתו ביממה האחרונה 596 בני אדם כתוצאה מהנגיף. בכך עולה מספר הקורבנות הכולל במדינה ל-16,060. בתוך כך דיווחו הרשויות ברוסיה על 6,060 מקרים חדשים של הידבקות בנגיף הקורונה ביממה האחרונה. בכך עלה מספר הנדבקים במדינה לכ-42,853 בני אדם.

בשוויץ דיווחו הרשויות כי מניין הקורבנות עלה ל-1,135. עוד דווח, כי מספר הנדבקים עומד על 27,740 בני אדם. בסינגפור הודיעו רשויות המדינה על 596 מקרים חדשים של הידבקות ב-24 השעות האחרונות. בכך עלה מניין הנדבקים במדינה לכ-6,588 בני אדם.

קורונה במקסיקו (צילום: רויטרס)
קורונה במקסיקו (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר הודיעו רשויות הבריאות במקסיקו כי במהלך היממה האחרונה מתו במדינה 104 בני אדם שחלו בנגיף הקורונה, וכן אותרו 622 מקרי הידבקות נוספים. בכך עולה מניין הקורבנות מהנגיף במקסיקו ל-650 ומספר הנדבקים ל-7,497.

טראמפ: "הנגיף כבר עבר את השיא בארה"ב"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר הלילה במהלך הצהרה לעיתונאים שקיים בחצר הבית הלבן בוושינגטון, כי ״הנתונים מראים שהנגיף כבר עבר את שיאו במדינה״. המרכז האמריקאי למניעת מחלות והפצתן (CDC) אישר כי במהלך היממה האחרונה מתו בארה״ב 2,394 בני אדם שחלו בנגיף הקורונה, וכן זוהו 29,002 מקרי הידבקות חדשים. בכך עולה מניין הקורבנות מהנגיף במדינה ל-35,443 ומניין מקרי התחלואה המאומתים מטפס ל-690,714.

בהמשך הודיע טראמפ כי ״כחלק מניסיון החזרה לשגרה, החל ביממה הקרובה, מדינות ורמונט וטקסס צפויות לאפשר פתיחה מחודשת של חלק מהמגזר העסקי, תוך שמירה על כללי הזהירות״. עוד ציין הנשיא כי גם במדינת מונטנה יחלו הקלות מסויימות במגבלות על הציבור, ככל הנראה ביום שישי הקרוב.

במהלך ההצהרה לתקשורת התייחס לאפשרות לפיה גורמים בסין, מוקד התפרצות המגיפה, אחראים לפיתוח והפצת נגיף הקורונה במתכוון: "טעות היא טעות, אולם במידה ויתגלה כי סין אחראית ביודעין לפצת המגיפה - היא תיאלץ לשאת בהשלכות לכך". בנוסף, הנשיא טען כי הדיווחים לפיהם בארה"ב יש יותר מקרי מוות מסין אינם נכונים ורמז לכך שסין מציגה נתונים שקריים לגביי מספר המתים מהנגיף.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

גם באירופה מתחילים להפעיל לחץ על בייגי'נג, ומסתמכים על מדענים בעלי שם. פרופ' לוק מונטנייה, חתן פרס נובל לרפואה ומגלה נגיף האיידס, שבחן את הרכב הנגיף החדש, טוען: "אין ספק שהוא הונדס בידי אדם, משום שהוא כולל גם קטעים של נגיף האיידס שאינם יכולים להיות חלק מנגיף שבא מן הטבע". פרופ' מונטנייה העלה את ההשערה כי זה קרה במהלך נסיונות לגלות חיסון נגד נגיפי הקורונה. יש לציין כי חוקרים אחרים טוענים שסביר יותר להניח כי זהו נגיף  שמקורו בטבע וכי הוא עבר לאחד העובדים בעת מחקר על נגיפים המצויים אצל עטלפים.
דבריו של מונטנייה הציתו מחדש את הדיון בצרפת, שב־2017 הקימה את האגף למחקרים רגישים במכון לחקר הנגיפים בעיר ווהאן. הצרפתים מדגישים כי מאז הקמת האגף דחקו הסינים את החוקרים הצרפתים מהשתתפות פעילה בעבודות שם. נשיא צרפת עמנואל מקרון הטיל לראשונה ספק בנתונים שהעבירה סין לקהילה הבינלאומית, ואמר: "יש הרבה דברים שאנחנו לא יודעים שקרו".

גם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו טען בסוף השבוע כי הנגיף נצפה לראשונה במכון הווירולוגי של ווהאן וכי גם הסינים התחילו לבדוק אם זהו המקור שלו. "עדיין לא ניתנה הרשאה לגורמים מערביים להיכנס למתקן הזה", קבל פומפאו, "אלו עובדות חשובות. זה לא פוליטי, אלא נוגע למדע ולבריאות, ואנחנו צריכים לבדוק את הדברים לעומק".

דומיניק ראב, שר החוץ הבריטי הממלא את מקומו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שעדיין מחלים מנגיף הקורונה, הבהיר אף הוא: "אין ספק שלא נוכל לקיים עם סין עסקים כרגיל לאחר המשבר הזה. הרשויות בסין צריכות לענות על שאלות קשות בנוגע למקור הנגיף ואם אפשר היה לעצור אותו מוקדם יותר".

לשמור על אמינות

בבייג'ינג המשיכו לדחות על הסף את החשדות בדבר הקשר בין הנגיף לבין המעבדה הווירולוגית. "כל אחד יכול לדעת במבט חטוף שהמטרה של ארה"ב היא להביך את הציבור, להסיט את תשומת הלב ולהתנער מאחריות", אמר דובר משרד החוץ ז'או ליג'יאן, "אמרנו פעמים רבות שהמעקב אחר מקור הנגיף הוא עניין מדעי רציני ומצריך הערכה מדעית ומקצועית".

אולם החשדות בנוגע לאפשרות שסין מסתירה את היקפה האמיתי של המגיפה בשטחה גברו ביום שישי, בעת שרשויות הבריאות דיווחו שמניין המתים בעיר ווהאן גבוה ב־50% מהנתון שעליו הצהירו. לפי הסינים, 3,869 בני אדם מתו מהנגיף, תוספת של 1,290 קורבנות, בעוד מספר מקרי ההידבקות עלה ב־325 והגיע ליותר מ־50 אלף. גורם בווהאן טען שהתיקון נועד "לשמור על אמינות הממשלה".

קורונה - שאלות ותשובות