נתונים מדאיגים במעצמה: מניין החולים בנגיף הקורונה בארה"ב מתקרב למיליון בני אדם. עם זאת, במספר מדינות במעצמה שוקלים הקלות בסגר האזרחי. היום (שני) דווח כי מספר הקורבנות העדכני ברחבי המדינה עומד על 54,883 מקרי מוות, לצד 965 אלף חולים. 

שעה שהמספרים ממשיכים לטפס, בכירים במדינות שונות הודיעו כי יאשרו פתיחה מחודשת של בתי העסק ברחבי הערים במהלך השבוע, זאת בניגוד להנחיות שבמודל אסטרגטיית היציאה שהוצג מוקדם יותר החודש בבית הלבן. 

בניו יורק, סמל המגיפה במעצמה, חלה ירידה במספר החולים המאושפזים בבתי החולים, כמו גם בחולים הזקוקים לצנרורים ובמספר מקרי המוות כתוצאה מהידבקות. המושל, אנדרו קואמו, צוטט כשאמר כי החזרה לשגרה תתבצע באופן הדרגתי, וציין כי עסקי הבנייה והתעשייה ישובו לפעילות ראשונים היות ומדובר ב"תעשיות בעלות סיכון נמוך". ההקלות הראשונות ייכנסו לתוקפן באמצע חודש מאי, אך ורק במחוזות בהם נרשמה מגמת ירידה באחוז התחלואה בשבועיים שלפני התאריך שקבעו הרשויות. 

במדינות אחרות, שהושפעו פחות מהתפשטות המחלה ברחבי המדינה, כמו בהוואי, מישיגן, טקסס ואלסקה, החלו כבר עתה לשחרר באופן מדורג את ההגבלות שהוטלו על האזרחים ועל המשק, והתירו לעוד ועוד מגזרים לשוב לפעילות סדירה. 

קורונה בארה''ב (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
קורונה בארה''ב (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

שעה שבארה"ב המגמה מעורבת, בקנדה השכנה נרשמה עלייה של 5% במקרי התמותה במהלך היממה האחרונה. הרשויות דיווחו כי מספר המתים במדינה עומד עתה על 2,617 בני אדם, ומספר החולים על 47,327. על מנת להתמודד עם מגמת העלייה הזו, הממשלה הורתה על יצירת תכניות סיוע כלכליות נוספות שמטרתן לעזור לאזרחים ובתי עסק שמשכורתם נפגעה עם פרוץ המשבר.

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, התייחס לקווים המנחים לפיהם צפויה הממשלה לעבוד. "קנדה היא מדינה גדולה ורחבה, ומחוזות מסוימים הוכו בנגיף באופן קשה יותר מאחרים. נהיה חייבים להתאים את התגובה שלנו בהתאם למצב הספציפי בכל מחוז ועל פי התנאים בטריטוריה של המחוז", אמר טרודו במהלך מסיבת עיתונאים. בהמשך, התריע את הציבור שלא להכנס לשאננות, והוסיף כי השפעת הנגיף על המדינה רחוקה מלהעלם.

קורונה בקנדה (צילום:  FREDERIC J. BROWN  Getty Images,REUTERS/Carlos Osorio)
קורונה בקנדה (צילום: FREDERIC J. BROWN Getty Images,REUTERS/Carlos Osorio)

ברוסיה נרשמו נתונים מדאיגים, כאשר היום דווח כי מספר מקרי ההידבקות בשטחייה עברו את מספרם בסין, שהיוותה את מוקד התפרצות המגיפה. 

הסגר הכולל במדינה, שהוטל על ידי הנשיא פוטין לקראת סוף חודש מרץ, עתיד לפקוע בסוף חודש אפריל, אלא שמספרי החולים והקורבנות, הממשיכים לטפס, עשויים לגרום להארכתו של הסגר עד לאמצע חודש מאי. 

נכון להיום, מספר החולים המאומתים במדינה עבר את ה-87,000, לצד 794 מתים. ראש ממשלת רוסיה, מיכאיל מישוסטין, התייחס במהלך ישיבת ממשלה וירטואלית לעלייה המטרידה במספרי החולים, אך ציין כי למרות זאת, הרשויות יפעלו לפתיחת עסקים בזמן הקרוב. "ברגע שהמצב ישתנה לטובה, נשקול חזרה הדרגתית לשגרה וביטול הגבלות לחברות מסוימות", אמר מישוסטין.

קורונה ברוסיה (צילום: REUTERS/Tatyana Makeyeva)
קורונה ברוסיה (צילום: REUTERS/Tatyana Makeyeva)

קורונה - שאלות ותשובות