הממשלה הסינית הסתירה את מימדי התפשטות נגיף הקורונה, ואת תדירות ההדבקות בו, במטרה להצטייד בכמה שיותר ציוד רפואי - כך דווח הלילה (בין ראשון לשני) בסוכנויות ידיעות שונות ברחבי העולם, מתוך מידע שנכתב במסמך של שירות המודיעין האמריקאי ופורסם לראשונה בסוכנות הידיעות אי-פי.

באותו דו״ח רשמי מטעם כוחות הביטחון של ארה״ב, נכתב כי השלטון הסיני הסתיר בכוונה ממדינות העולם את חומרתה של המגיפה בתחילת ינואר, כשהיא החלה להתפרץ מחוץ לגבולות מחוז חוביי, והגיעה למוקדים נוספים ברחבי המדינה, שם גבתה את חייהם של בני אדם רבים. במסמך, שהוגדר כ״מיועד לשימוש ממשלתי בלבד״, מפורט כי המעצמה הגדילה דרמטית את ייבוא האספקה הרפואית לשטחה, במקביל לטיוח מכוון של הוצאותיה ושל נתוני התחלואה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מיהר להגיב לפרסומים בחשבון הטוויטר שלו וצייץ: ״המודיעין דיווח לי שצדקתי, ושנושא הקורונה לא עלה עד סוף ינואר, רגע לפני שהאסרתי את הטיסות מסין לשטח ארה"ב. עד אז הם דיברו על הנגיף בצורה מאוד לא מאיימת״.

הפרסומים הללו מגיעים על רקע ביקורת רבה שנשמעה במהלך הימים האחרונים כלפי סין, מצד גורמים בממשל האמריקאי. מזכיר המדינה של ארה״ב, מייק פומפאו, האשים, במהלך ראיון לרשת ABC, כי מתקבלות עוד ועוד ראיות שמצביעות על כך שהתפרצות המחלה החלה במעבדה בעיר הסינית וואהן, שם החלה ההתפשטות.

בנוסף, תיאר פומפאו את המאמצים שביצעה סין על מנת להשתיק את הסיקור התקשורתי של התפשטות הנגיף: "הם השאירו את העיתונאים בחוץ, הם דאגו להשתיק את אנשי הרפואה שהתריעו והזהירו. הם עשו את כל הדברים שמשטרים סמכותניים עושים, מדובר במאמץ דיס-אינפורמציה קומוניסטי קלאסי".

דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס

כזכור, במהלך השבוע שעבר, אמר הנשיא טראמפ, כי נחשף לאפשרות לפיה "וירוס הקורונה הומצא ופותח במכון וירולוגי הממוקם בעיר ווהאן שבסין, מוקד ההתפרצות". בתשובה על השאלה אם הוא ראה ראיות שהוכיחו לו "בסבירות גבוהה" כי זהו מקור הנגיף השיב "כן", אך לא ציין מהן הראיות שהוצגו לו ואמר כי הוא "לא רשאי" לפרט בעניין. דבריו מנוגדים לטענות של סוכנויות הביון האמריקאיות, הסבורות כי הנגיף "אינו מעשה יד אדם" וכי "אינו שונה גנטית".

בינתיים רשויות הבריאות בסין ממשיכות לדווח על מגמה חיובית במאבק בנגיף במדינה, ומסרו כי במהלך היממה האחרונה אותרו שלושה מקרים בלבד של הדבקות בנגיף הקורונה. בנוסף נמסר כי לא נרשמו קורבנות חדשים במדינה ב-24 השעות האחרונות.