בדרך לגל שני? מגיפת הקורונה מסרבת להיעלם, שעה שברחבי העולם מדווחים היום (שבת) על שורת ממצאים מדאיגים ביחס לעלייה מחודשת בנתוני ההידבקות בנגיף הקטלני. בסין נסגר אחד השווקים המרכזיים בבירה בייג'ינג, לאחר ששבעה בני אדם מהמחוז שבו נמצא השוק אובחנו כחולים מאומתים בווירוס. 

בעקבות הגילוי, הוכרז "מצב חירום מלחמתי" בעיר, בשל החשש מהתפרצות מחודשת. בנוסף למתחם השוק, נסגרו 11 מתחמי מגורים באזור. לדברי הרשויות, מקרי ההידבקות החדשים הללו הם המקרים הראשונים במהלך 50 הימים האחרונים שאינם מקרים שיובאו ממדינות אחרות. 

בכיר באחד הרבעים שנסגרו בעיר אמר כי 517 בדיקות נערכו לעובדים בשוק שנסגר, וכי תוצאות 45 מהבדיקות שבוצעו שבו חיוביות. כמו כן, הדגיש כי איש מהמאובחנים החדשים לא פיתח עדיין את תסמיני המחלה. "הנדבקים היו בסביבה המזוהמת בשוק, אנחנו לא יכולים לשלול היתכנות למקרים נוספים בעתיד", אמר. 

קורונה בסין - בדיקות בבייג'ינג  (צילום: REUTERS/Carlos Garcia Rawlins)
קורונה בסין - בדיקות בבייג'ינג (צילום: REUTERS/Carlos Garcia Rawlins)

ברוסיה, מוקד ההתפרצות השלישי בהיקפו בעולם, דיווחו רשויות הבריאות על 114 מקרי מוות כתוצאה מנגיף הקורונה, וכן על זיהוי 8,706 חולים חדשים במהלך היממה האחרונה. בכך עולה מניין הקורבנות במדינה ל-6,829, ומספרם הכולל של מקרי התחלואה עומד על 520,129 מאז החל המשבר העולמי.

קורונה בברזיל: הקברים הסמליים בקופקבנה (צילום: רויטרס)
קורונה בברזיל: הקברים הסמליים בקופקבנה (צילום: רויטרס)

מוקד מרכזי נוסף להתפרצות המחלה באסיה היא הודו, בה הרשויות דיווחו היום על עלייה של כ-11,458 מקרי הדבקה חדשים, מה שמעלה את מספר המקרים הכולל במדינה למעל -300 אלף. מדובר בדיווח היומי הגבוה ביותר מאז התפרצות המגיפה בשטחי המדינה. עם זאת, ההערכה היא כי מספר הנדבקים בנגיף בפועל גבוה יותר. לפי שעה, מספר החולים הפעילים עומד על 145,779, ומניין הקורבנות על 8,884 בני אדם.

קורונה בהודו (צילום: REUTERS/Adnan Abidi)
קורונה בהודו (צילום: REUTERS/Adnan Abidi)

קורונה בהודו (צילום: REUTERS/Francis Mascarenhas)
קורונה בהודו (צילום: REUTERS/Francis Mascarenhas)

תמונת המצב בברזיל מוסיפה להיות חמורה, כאשר הלילה דיווחו רשויות הבריאות במדינה על 909 אנשים נוספים שמתו כתוצאה מסיבוכי הנגיף. בכך עלה מניין המתים במדינה ל-41,828 בני אדם. מספר הנדבקים בנגיף עומד על 828,810, אך בדומה להודו, גם כאן מומחים מרחבי העולם משערים כי לא מדובר בנתונים מהימנים וכי היקף הנדבקים באוכלוסייה גבוה בהרבה. 

בארגון הבריאות העולמי התייחסו למשבר בברזיל, שהחל לצאת מכלל שליטה, כשד"ר מייק ראיין מהארגון אמר במהלך תדרוך עיתונאים בז'נבה כי אזורים מסוימים במדינה הדרום אמריקאית נמצאים בשלב קריטי, וכי בתי החולים לא עומדים בעומס ונמצאים כעת בתפוסה של 90%.

ז'איר בולסונרו, נשיא ברזיל, מסרב עדיין להכיר בחומרת המצב, והחל בהנחייה להסרת המגבלות בערים סאו פאולו וריו דה ז'ניירו, כולל אישור פתיחה מחודשת של קניונים ומרכזי קניות ברחבי הערים. נראה כי בולסונרו ממשיך לדבוק בסברה לפיה הנזק הכלכלי שייגרם מהמגבלות יהיה גבוה יותר מהנזק הבריאותי שעשוי להיגרם מהתפשטות המגיפה. 

קורונה בריו דה ז'ניירו בברזיל (צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
קורונה בריו דה ז'ניירו בברזיל (צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)

קורונה בברזיל (צילום: REUTERS/Amanda Perobelli)
קורונה בברזיל (צילום: REUTERS/Amanda Perobelli)

בארה"ב, המוקד המשמעותי והגדול ביותר של התפרצות המחלה, חוששים מהתפרצות מחודשת ועוצמתית יותר, בעיקר על רקע ההפגנות ההמוניות שהתרחשו לאחרונה בעקבות מותו של ג'ורג פלויד, שכללו התאגדויות של מאות אלפי בני אדם. כמו כן, חוקרים ממכון מדעי בפלורידה טוענים כי הבחינו במהלך מחקרים במוטציה חדשה שעבר הנגיף, שמאפשרת לו להפוך למידבק יותר תוך זמן קצר יותר. לדבריהם, השינוי במבנה הווירוס מאפשר לו לחדור לתאי הגוף ביתר קלות, מה שעשוי לתרום אף יותר להתפרצות מחודשת במעצמה וברחבי העולם בכלל. 

עם זאת, ציינו החוקרים כי לא מדובר בגילוי מדעי חדש לחלוטין, אלא כזה המעורר שיח בקהילה המדעית מזה מספר שבועות. ההערכה היא כי מקור השינוי המדובר בנגיף החל באירופה, בתחילת חודש פברואר, ומשם התפשט הנגיף המוטנטי לארה"ב, שמהווה כאמור את מוקד ההתפרצות העולמי המהותי ביותר נכון לרגע זה. לפי המדענים, הממצאים המדאיגים אותרה בשלושה ניסויים נפרדים, מה שמעיד על האצה משמעותית בהתפתחות התאים החולים בגוף. 

קורונה בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
קורונה בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)

קורונה בארה''ב (צילום: REUTERS/Caitlin Ochs)
קורונה בארה''ב (צילום: REUTERS/Caitlin Ochs)