"הממשל הסיני הצליח לבלום את מגיפת הקורונה, כי כבר בשלבים הראשונים הם היו נחושים לבלום אותה. העיר ווהאן, שהייתה מוקד ההתפרצות, נסגרה באופן מיידי. בייג'ינג נראתה בזמן המגיפה כמו תל אביב ביום כיפור". כך אמר ל"מעריב" צבי חפץ, שגריר ישראל בסין.

חפץ, שהגיע לחופשת מולדת, הוסיף: "סוד ההצלחה: המשמעת והכללים הברורים. בניגוד אלינו, לא היו שם כללים בסגנון 100 מטר או 500 מטר מרחק, התקהלות של 100 איש או 30. לא דיברו על הפגנות כן וחתונות לא. פשוט עשו סגר טוטאלי ואכפו אותו. התושבים ידעו בדיוק מה צריך לעשות ולא היו שום שיקולים אחרים".

יו"ר ארגון הבריאות העולמי מעריך: הקורונה תימשך כשנתיים

בתשובה לשאלה מה בכל זאת לא עובד אצלנו בהשוואה לסין הענקית, הוא אמר: "אני מניח שאם מישהו מנסה לנהל משא ומתן עם קורונה, זה פשט לא עובד. חייבים להיות החלטיים. הסגר בסין הוכיח את עצמו כאפקטיבי, כי הוא נאכף בצורה אפקטיבית וללא שום סימני שאלה. ככה נלחמים במגיפה".

השגריר חפץ הוסיף: "הייתי בסין כבר בפברואר־מרץ כשהמגיפה החלה להתפרץ, וראיתי עד כמה הם מודאגים מהמצב. הם חששו מגל שני שיחזור, ולכן הכניסו לסגר מיליוני אנשים ובתוך שבוע עשו 11 מיליון בדיקות. הסגר היה נקודתי בכמה שכונות ובשוק הפירות והירקות. ביולי כבר ירדה רמת הכוננות והכל חזר לשגרה, חוץ מאירועי ספורט גדולים.

צבי חפץ - שגריר ישראל בסין (צילום: צבי חפץ)
צבי חפץ - שגריר ישראל בסין (צילום: צבי חפץ)

היום כבר ניתן לבקר בבתי קולנוע, ובמקומות מסוימים ביטלו את הצורך בחבישת מסיכות. החיים חזרו במרבית המקרים לקדמותם. על מצב הטיסות בסין אמר: "אם אתה מגיע מחו"ל, אתה חייב בבדיקות ובבידוד של שבועיים באחד המלונות. כל הוויזות שהוצאו בעבר אינן תקפות, וכדי להגיע יש צורך בוויזות חדשות. כל מקרי הקורונה האחרונים שהתגלו בסין הגיעו מחו"ל".

הראיון המלא יפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע".