בכיר בארגון הבריאות העולמי אמר הערב (שישי) כי מספר המתים מנגיף הקורונה ברחבי העולם עלול להגיע לשני מיליון, זאת לפני שהחיסון, שנמצא בשלבי פיתוח כעת, ייכנס לשימוש נרחב ברחבי העולם. לדבריו, במידה ולא יינקטו פעולות לריסון הנגיף - ייתכן כי המספר יהיה אף גבוה יותר. "אם לא נעשה את הדברים הללו, רף שני מיליון הקורבנות הוא לא רק מספר שניתן להעלות על הדעת, אלא נתון סביר מאוד", אמר מייק ראיין, ראש תוכנית החירום של ארגון הבריאות העולמי.

קורונה - עומס כבד בבתי החולים במדריד. צילום: רויטרס

בהמשך ציין ראיין כי בארגון מודאגים מאוד מהעלייה בתחלואה באירופה, וכן מהעלייה במספר המאושפזים ביבשת. לדבריהם, יש עוד הרבה מה לעשות באירופה כדי לייצב את המצב, ולהגיע למצב שהוא נמצא בשליטה. עוד הוסיף כי הם מקווים שבקרוב תתאפשר משימה בינלאומית, במסגרתה נציגים יגיעו לסין וינסו לבחון את המקור החי ממנו הגיע הנגיף.

מריה ואן קרקהוב, המובילה בתחום הטכני במחקר של הנגיף בארגון, הוסיפה: "אנחנו נמצאים בסוף חודש ספטמבר, ועונת השפעת עדיין לא החלה, כך שאנחנו מודאגים מאוד מכך שהמגמה הולכת לכיוון לא נכון". היא הסבירה כי "אשפוז בביה"ח בשלב מוקדם ביותר, ושימוש בסטרואיד דקסמתזון, הצילו חיים. אנחנו רוצים עכשיו להימנע ממצב בו מתרחשים סגרים במדינות ברחבי העולם, כפי שהיה עם התפרצות הנגיף". 

קורונה - אישה עם מסכה ברחובות מדריד (צילום: GABRIEL BOUYS/AFP via Getty Images)
קורונה - אישה עם מסכה ברחובות מדריד (צילום: GABRIEL BOUYS/AFP via Getty Images)

מוקדם יותר השבוע, דיווח ארגון הבריאות העולמי כי נשבר שיא שבועי חדש, כששני מיליון בני אדם ברחבי העולם נדבקו בנגיף הקורונה, בעוד שארה"ב חצתה אמש את רף 200 אלף הקורבנות. לפי הנתונים של סוכנות האו"ם, במהלך השבוע שהסתיים ב־20 בספטמבר דווח על 1,998,897 מקרי הידבקות חדשים, עלייה של 6% לעומת השבוע הקודם ושיא שבועי חדש מאז החלה המגיפה לפני יותר משבעה חודשים.

הדוח של ארגון הבריאות מראה כי עד כה נדבקו בנגיף יותר מ־31.1 מיליון בני אדם ומספר המתים עומד על יותר מ־962 אלף, אולם הנתונים של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס מספקים תמונה עגומה יותר עם יותר מ־31.3 מיליון נשאים ויותר מ־965 אלף קורבנות. עוד עולה מהנתונים כי בארה"ב נמנו בשבוע האחרון יותר מ־278 אלף מקרים חדשים ויותר מ־5,244 קורבנות. הלילה נרשם ציון דרך עצוב עם חציית רף 200 אלף המתים מאז פרוץ המגיפה.

יו"ר ארגון הבריאות העולמי מעריך: הקורונה תימשך כשנתיים

כזכור, מדינות באירופה חוות בימים האחרונים התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה, ובחלקן אף נרשמים צעדים ראשונים של הממשלות במאמץ לבלום את ההתפשטות. אחד המדינות, בהן כבר הוכרזה השבוע החמרה של המגבלות היא בריטניה, בה נרשם שיא יומי חדש במספר הנדבקים - 6,874 בני אדם. נתון מדאיג נוסף מגיע מצרפת, שעברה ביום שישי אף רף חצי מיליון המקרים המאובחנים הכולל. כמו כן, שיא מדאיג נוסף נרשם גם בהולנד, שם הזהיר ראש הממשלה מפני המצב, והתריע כי ייתכן ויטלו מגבלות על מנת למנוע את ההתפרצות. 

במקביל, דנמרק, בה אובחנו היום 678 חולים, הוחלט שלא להמתין. שר הבריאות מגנוס היוניקי הכריז כי ההגבלות שכבר קימות יוארכו עד ל-19 באוקטובר: "אנחנו צופים עלייה במספר ההדבקות. היא הופיעה מוקדם מכפי שציפינו". במסגרת ההגבלות, נאסרה התקהלות של יותר מ-50 איש. עד כה דנמרק נחשבה למדינה שהתמודדה באופן מיטבי עם המגיפה, ולפי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO) נרשמו בה 643 מקרי מוות מהנגיף מפרוץ המגיפה.