ארצות הברית כולה סוערת מאז הציוץ של הנשיא דונלד טראמפ, שהודיע הבוקר (שישי) כי הוא ורעייתו חלו בקורונה. רופא הבית הלבן טוען כי מצבם טוב, אך במידה ומצבו ידרדר, והוא לא יוכל למלא את חובותיו, סגנו מייק פנס יתפוס את מקומו באופן זמני. במידה וגם פנס יחלה, או לא יהיה מסוגל לעשות זאת מסיבות שונות, סביר להניח כי ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי תיכנס לתפקיד באופן זמני.

בנוסף, ייתכן כי ההודעה תוביל לדחיית העימות השני בין טראמפ לג'ו ביידן, שאמור להתקיים בעוד שבועיים בדיוק. כמו כן, בארה"ב מעריכים שגם ביידן ייאלץ לעבור בדיקת קורונה לאחר שנכח בקרבת טראמפ במהלך העימות.

כאמור, טראמפ נמצא בקבוצת סיכון בשל גילו (74) וכן העובדה שעל פי דוחות רפואיים קודמים, הוא סובל מעודף משקל קל. הוא אינו נוהג לעטות מסכה, ואף קיים אירועים רבים, בהם הוועידה הרפובליקנית וטקס החתימה על ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין - כשהוא אינו מקפיד על הכללים הנדרשים בשל הנגיף. מאז פרוץ הנגיף, הוא הגיב באדישות מעורבת בזלזול מסוים, ובשלב מסוים הוא אף המליץ לשתות אקונומיקה - כדרך להילחם במחלה.

סגן נשיא ארה''ב מייק פנס (צילום: רויטרס)
סגן נשיא ארה''ב מייק פנס (צילום: רויטרס)

סמנתה וינוגרד, פרשנית לביטחון לאומי ברשת CNN, הגדירה את מחלת טראמפ כ"דבר המסוכן ביותר שהממשל האמריקאי חווה עד כה". היא הסבירה: "הנשיא סובל מווירוס קטלני ונמצא בבידוד. הדבר לא מאפשר לו לבצע את כל חובותיו הנשיאותיות, בין היתר כמפקד העליון של הצבא". הפרשנית ציינה עוד כי בהתחשב במספר הרב של אנשים שטראמפ פוגש מדי יום מבלי לעטות מסכה - ייתכן כי אנשים נוספים חלו, דבר שיוביל לפגיעה בפעילות הממשל בתחומים שונים".

מיילס טיילור, מי שהיה ראש הסגל של מזכירת ביטחון המולדת לשעבר, קירסטן נילסן, אמר ל-CNN: "ראינו שמדובר בנגיף קטלני, יותר מ-200 אלף אמריקאים כבר מתו. אז אם נשיא ארה"ב נדבק אנחנו צריכים להיות מודאגים". 

סגן הנשיא, מייק פנס, עשוי, כאמור, להיערך כעת לאפשרות שהוא יצטרך להחליף את טראמפ, באופן זמני לפחות, אם מצבו יתדרדר. "החשש הגדול ביותר לביטחון הלאומי הוא שבמקרה הגרוע ביותר אנחנו יכולים לעמוד במצב שבו המחלה הזו תשבית את הנשיא. אם זה יקרה, ניתקל כאן בדילמה חוקתית", הסביר טיילור. "יש לכך השלכות עצומות על כל הממשל הפדרלי. אני חושב שזו צריכה להיות הדאגה הגדולה ביותר שלנו". 

בתוך כך, הפרסום צפוי להשפיע על המסחר העתידי בשווקי המניות ברחבי העולם. כבר הבוקר נרשמה ירידה של יותר מ-1% בחוזים העתידיים בבורסות אירופה, כאשר במקביל גם החוזים העתידיים בוול סטריט מאבדים גובה.  ביפן, שם נפתח המסחר במגמה חיובית, נרשמו ירידות שערים לאחר ההודעה של טראמפ. 

טראמפ מול ביידן. העימות השני יתרחש? צילום: רויטרס