התובע הכללי של ארצות הברית וויליאם בר הורה היום (שלישי) לפתוח בחקירה בחשד לאי סדרים בספירת הקולות בבחירות לנשיאות. מדובר במהלך תקדימי של התערבות בהיעדר ראיות לביצוע ההונאה שהוחלט לנקוט בו לאור "טענות משמעותיות" על רקע סירובו של דונלד טראמפ להשלים עם התוצאות שהתקבלו, על פיהן הוא הפסיד במירוץ לבית הלבן.

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

בסביבתו של טראמפ שמחו לקבל את ההודעה על פתיחת החקירה, אך משפטנים ומומחי בחירות במדינה מטילים ספק רב באשר לקיומם המעשי של אי הסדרים.

בעקבות החלטתו של התובע הכללי הודיע ריצ'רד פילגר, המפקח על חקירות טוהר הבחירות במשרד המשפטים האמריקאי, כי הוא מתפטר מתפקידו. זאת, לאחר שהבין על פי דיווחים את "המדיניות החדשה והשלכותיה".

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן החל אתמול בעבודה המעשית לקראת כניסתו לתפקיד בינואר הקרוב, כאשר הציג את צוות המשימה שלו למאבק בנגיף הקורונה בעת שהמגיפה ממשיכה להכות בעוצמה בארה"ב.

בראש הצוות, שמונה 12 חברים, עומדים ויווק מרטי, ששימש הרופא הראשי של ארה"ב (ראש שירותי הבריאות הציבוריים) בכהונתו השנייה של ברק אובמה; דיוויד קסלר, שהיה נציב מינהל המזון והתרופות; וד"ר מרסלה נונז־סמית, פרופ' לרפואת פנים מאוניברסיטת ייל. חברי הצוות יגבשו את תוכנית הפעולה של הממשל הבא לטיפול במגיפה מהיום הראשון.

בין חברי הצוות נמצא גם ריק ברייט, שעמד בראש הרשות הביו־רפואית למחקר מתקדם ולפיתוח הזרוע הפדרלית שאחראית בין השאר על פיתוח החיסון לקורונה, אשר התפטר מתפקידו בחודש שעבר. לטענתו, בממשל טראמפ התעלמו מהאזהרות המוקדמות שלו על המגיפה, ואף ניסו להדיח אותו אחרי שהטיל ספק ביעילות של ההידרוכלורוקווין - התרופה נגד מלריה שהנשיא טראמפ קידם בהתלהבות.

"ההתמודדות עם מגיפת הקורונה היא אחד הקרבות החשובים ביותר שמולם יתייצב הממשל שלנו, ואני אפעל על פי המדע והמומחים", אמר ביידן. "צוות הייעוץ יסייע לגבש את הגישה שלי לניהול העלייה במספר ההידבקויות, במטרה להבטיח שהחיסונים יהיו בטוחים ויעילים, שיחולקו באופן יעיל, שוויוני וחופשי ושתהיה הגנה על אוכלוסיות בסיכון".

במקביל, גורם בקמפיין ביידן סיפר כי הנשיא הנבחר מתכוון לפנות באופן אישי לכל המושלים כדי שיוציאו הנחיות של חובה לעטות מסיכות מרגע שהוא ייכנס לתפקיד. לפי הגורם, אם המושלים לא יכבדו את הבקשה, ביידן יעקוף אותם ויבקש זאת ישירות מראשי הערים. גארי הוברט, המושל הרפובליקני של יוטה, הודיע ביום ראשון בלילה על חובת מסיכות בשל עלייה חדה במספר המאושפזים.

ארה"ב מתמודדת כעת עם גל חדש של התפרצויות. בעשרת הימים האחרונים נרשמו יותר ממיליון מקרים, כולל ארבעה ימים שבהם דווח על יותר מ־100 אלף נשאים חדשים, כאשר המניין הכולל עומד על סף 10 מיליון מקרים מאז פרוץ המגיפה. לפחות 29 מדינות שברו בימים האחרונים את שיאי התחלואה, ונמסר על עומסים בבתי החולים. גורמי רפואה העריכו כי כאשר ביידן ייכנס לתפקיד, ארה"ב תהיה בשיאה של ההתפרצות, אשר תהיה משולבת עם שיא מגיפת השפעת העונתית.